• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 14:01:19 följande:
    Den judiska befolkningen i Tyskland gick från 550000 till 150000 på bara några år på 1930-talet. Man var i såväl Tyskland som i omvärlden väl medveten om vad som var på gång.

Även de sista 150000 judarna hade förmodligen lämnat Tyskland om det hade varit möjligt.

Du kan läsa en förenklad text om det här
    www.annefrank.org/en/anne-frank/go-in-depth/impossibilities-escaping-1933-1942/
    Jag kan ge dig lite förenklad matematik: om sex miljoner judar dog i förintelsen fanns det minst 6 miljoner judar som det inte gick lika bra för som de hade hoppats på.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-13 14:34:46 följande:
    Så där dåligt läser du inte text utan sådär skriver du bara för att få samtalet att spåra ur.

Du accepterar den sionistiska principen om en judisk stat. Det är bra.

Nikha däremot skriver att en sådan stat inte ska få finnas om någon annan också gör anspråk på marken - oaktat att det är judarna som äger marken. Detta är per definition antisemitism. Något Nikah vet och därför inte besvarar frågan om Israel har rätt att existera, eller inte.

Där skiljer ni er.
    Det är ok att du skriver ut att du tycker att ett folk kan kasta ut och göra sig av med ett annat folk bara de tycker de har mer rätt till det. Många folkmord har begåtts under den parollen.
  • nihka
    Anonym (fi) skrev 2024-11-14 10:05:38 följande:
    En något udda omskrivning av saken men din poäng är att judarna, inte ens om de äger marken i ett område som för tillfället är statslöst, har rätten att skapa ett Israel på sin egen mark.

Stora delar av dåvarande mandatet "Palestina" var helt obefolkat.

Anser du att judarna hade haft rätten att skapa en judisk nation på den tomma marken då? 
    Man kan dra sina statsgränser utifrån de överenskommelser man kommer fram till.
  • Anonym (NL)
    nihka skrev 2024-11-14 17:41:11 följande:
    Jag menar att Israels slaktande av den civila palestinska befolkningen inte kan justifieras av en terroristorganisations angrepp av Israel.
    Innan kom du med liknelsen med bråket i NL. Nu ändrar du storyn. Ok, jag förstår vad du menar och finner det meningslöst att kommunicera med dig också. 
  • nihka
    Anonym (NL) skrev 2024-11-14 23:35:09 följande:
    Innan kom du med liknelsen med bråket i NL. Nu ändrar du storyn. Ok, jag förstår vad du menar och finner det meningslöst att kommunicera med dig också. 
    Nej, jag ändar inte storyn. Det är exakt samma story - hur en orätt inte justificerar en ännu större orätt eller någon orätt öht.

Ja, listan blir bara längre och längre.
  • Anonym (demokrati)
    Anonym (fi) skrev 2024-11-14 17:11:51 följande:

Det här är bra

www.expressen.se/nyheter/varlden/haifa-attackeras-dagligen-staden-styrs-fran-bunker/

För åtminstone vart fjärde reportage om Barnen-i-Gaza borde media skriva om de Israeliska internflyktingarna och den terror som israelerna är utsatta för

Det skulle nog ge en mer balanserad debatt om saken

Det är illa. Haifa är en storstad med blandad befolkning. Den ligger inte heller nära norra gränsen. Det är ändå en ganska stor avstånd.  
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2024-11-14 17:46:45 följande:
    Min poäng.är precis det jag skriver. Varje gång faktiskt.
    Fast....du skriver konstiga och direkt felaktiga saker. Varje gång

Inget, av allt mög du skriver blir sant. Bara för dina evinnerliga upprepningar. 

Om du svarade på inläggen istället. Vore det lite lättare att leva i nuet. 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    nihka skrev 2024-11-14 17:41:11 följande:
    Jag menar att Israels slaktande av den civila palestinska befolkningen inte kan justifieras av en terroristorganisations angrepp av Israel.
    Nu är ju inte civilbefolkningen målet för någon av IDFs motattacker. Och det vet du mycket väl. 

hamas ser alltid till att använda civila som mänskliga sköldar. 
    Alltid. 

Du kanske du har ett vettigt förslag på hur Israel ska svara på hamas missil, drönar attacker...!

Låt oss höra ditt bästa förslag, nikha!

Mvh//Broder Anton 
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • nihka
    Pixie64 skrev 2024-11-14 19:12:16 följande:

Folk i Gaza som säger att det är Hamas som tar deras mat och som skadar dem och inte Israel:

Här en längre version

Ingen tror väl att Israel direkt tar de civila palestiniernas mat. Däremot är det är det förstås Israel som beskjuter och dödar den civila palestinska befolkningen i sin jakt på Hamas.

Den civila palestinska befolkningen är klämd mellan Hamas och Israels våld.
  • Pixie64
    nihka skrev 2024-11-15 11:08:22 följande:
    Ingen tror väl att Israel direkt tar de civila palestiniernas mat. Däremot är det är det förstås Israel som beskjuter och dödar den civila palestinska befolkningen i sin jakt på Hamas.

Den civila palestinska befolkningen är klämd mellan Hamas och Israels våld.
    Du pratar om kriget här, men min länk syftade på påståendet att Israel skulle aktivt förhindra matleveranser. 
Svar på tråden Israel folkmord