• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Mentat
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 18:04:35 följande:
    Nä, det finns inget sådant givet samband. Jag kan skriva en bok där hela boken går ut på att kritisera Kina, det innebär inte att jag stödjer Japan, eller Etiopien eller något annat land. Jag kan skriva en bok där jag kritiserar det historiska Sovjetunionen i varje kapitel, utan att för den skull stödja det historiska Nazityskland. Det innebär bara att där finns kritik mot det man kritiserar, inget annat. Resten är fantasier.
    Fast nu är det inte det det handlar om utan konflikten mellan Israel och Hamas.
  • fultextad användarhandbok
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 18:45:24 följande:
    Men då tycker jag du ska leta på en lösning så att Hamas blir snälla,medan du sitter och funderar ut vilken sorts pizza eller fika som göra att hamas inte vill mörda mer judar så kommer IDF att tala det enda språk med dom som dom förstår

Undra om du hade varit lika mån med att dalta med terrorister om det var dina nära och kära som dom försökte ge sig på?

Israel har både rätt och en skyldighet att försvara sitt folk mot dessa hot 

Men igen du är välkommen att åka ner till områden och försökas prata hamas till rätta ... Lycka till. Glöm inte armbanden och fikat bara 
    Jag skrev ingen aning. Att fundera ut vilken pizza som sku få stopp på det är att ha en lösning. Att tala dem tillrätta likaså. Att int ha någon aning är att int ha någon lösning.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 18:31:32 följande:
    I en konflikt om exempelvis landyta där man kan finna en kompromiss och dela upp ytan kan man "vara emot" bägge parter.

Det här är inte en sådan konflikt. Den här konflikten handlar om att den ena parten vill utrota den andra.

Om skurken A (Hamas) står med en pistol mot huvudet på B (judarna) och skall till att trycka på avtryckaren så blir du medskyldig (om inte annat så moraliskt) till mordet på B om du väljer att stå passivt bredvid och inte försöker hjälpa B och n mer så om du aktivt försöker hindra B från att rädda sig själv

1200, mestadels judar, mördades av Hamas och andra terrorgrupper från Gaza den 7 oktober.

Valet mellan terrorgruppen Hamas och demokratin Israel borde inte vara ett svårt val att göra.
    I så fall var Storbritannien Stalin-sympatisörer under 1940-talet, då de var emot Nazityskland som de riktade både kritik och mer än så mot. Storbritannien kritiserade A och stödde därmed B enligt ditt och ett annat alias resonemang.
    Det betyder också att Marshallöarna, Papua Nya Guinea med flera nationer är medskyldiga till Sovjetunionens gulagläger och Nazitysklands koncentrationsläger då de inte aktivt bekämpade dessa.

Att kritisera dig innebär inte att jag stödjer din antagonist. Det är ett logiskt felaktigt resonemang.

Fast jag börjar inse att logik inte är avgörande här. Och det är helt okej, så länge man inte försöker hävda något annat.
    Mentat skrev 2024-07-24 19:03:39 följande:
    Fast nu är det inte det det handlar om utan konflikten mellan Israel och Hamas.
    A och B kan representera vad som helst. Gäller resonemanget ovanstående fiender gäller det så klart även mitt exempel. Likadant resonemang.
  • FuckGoggleAskMe
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 19:05:11 följande:
    Jag skrev ingen aning. Att fundera ut vilken pizza som sku få stopp på det är att ha en lösning. Att tala dem tillrätta likaså. Att int ha någon aning är att int ha någon lösning.
    I en konflikt om exempelvis landyta där man kan finna en kompromiss och dela upp ytan kan man "vara emot" bägge parter.

Det här är inte en sådan konflikt. Den här konflikten handlar om att den ena parten vill utrota den andra.

Om skurken A (Hamas) står med en pistol mot huvudet på B (judarna) och skall till att trycka på avtryckaren så blir du medskyldig (om inte annat så moraliskt) till mordet på B om du väljer att stå passivt bredvid och inte försöker hjälpa B och n mer så om du aktivt försöker hindra B från att rädda sig själv

1200, mestadels judar, mördades av Hamas och andra terrorgrupper från Gaza den 7 oktober.

Valet mellan terrorgruppen Hamas och demokratin Israel borde inte vara ett svårt val att göra.
    I så fall var Storbritannien Stalin-sympatisörer under 1940-talet, då de var emot Nazityskland som de riktade både kritik och mer än så mot. Storbritannien kritiserade A och stödde därmed B enligt ditt och ett annat alias resonemang.
    Det betyder också att Marshallöarna, Papua Nya Guinea med flera nationer är medskyldiga till Sovjetunionens gulagläger och Nazitysklands koncentrationsläger då de inte aktivt bekämpade dessa.
    Att kritisera dig innebär inte att jag stödjer din antagonist. Det är ett logiskt felaktigt resonemang.
    Fast jag börjar inse att logik inte är avgörande här. Och det är helt okej, så länge man inte försöker hävda något annat.

Israels mål är att försvara sig, inte bli utrotade och leva fredligt i ett eget land. De har försökt att förhandla, diskutera och finna en fredlig lösning att uppnå detta. Det funkade inte så nu tar de till vapen. 

Om du kritiserar Israel kritiserar du även deras strävan att uppnå sitt mål.

Alltså tycker du att de kan bli utrotade och inte behöver få leva i fred i eget land och slippa raketbeskjutningar och terrorattacker. För det är motsatsen till deras strävan. 

• Mentat
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 19:31:43 följande:
    A och B kan representera vad som helst. Gäller resonemanget ovanstående fiender gäller det så klart även mitt exempel. Likadant resonemang.
    I ett generellt, filosofiskt perspektiv håller jag med dig. Nu var det dock inte det utan ett mycket specifikt fall. Att förlora sig i filosofi bortser från att det obegripligt nog har blivit en politisk vänsterposition att enbart kritisera Israel och stödja palestinas sak, vilket i det här fallet blir Hamas.
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-24 19:33:59 följande:

Israels mål är att försvara sig, inte bli utrotade och leva fredligt i ett eget land. De har försökt att förhandla, diskutera och finna en fredlig lösning att uppnå detta. Det funkade inte så nu tar de till vapen. 

Om du kritiserar Israel kritiserar du även deras strävan att uppnå sitt mål.

Alltså tycker du att de kan bli utrotade och inte behöver få leva i fred i eget land och slippa raketbeskjutningar och terrorattacker. För det är motsatsen till deras strävan. 

Ja, jag har lärt mig mycket nytt i kväll. Till exempel att Storbritannien kritiserade A, alltså Nazityskland och stödde därigenom B, alltså Sovjetunionen. Storbritannien var alltså Stalin-sympatisörer. Jag har också lärt mig att Papua Nya Guinea, som inte aktivt bekämpade vare sig koncentrationsläger eller gulag är medskyldiga till det, åtminstone moraliskt. Det borde läras ut i deras historieböcker. Nu, tack vare ditt påpekande har jag också lärt mig att om man kritiserar en metod eller delmoment så kritiserar man helheten. Tack för det påpekandet.
    Mentat skrev 2024-07-24 19:44:09 följande:
    I ett generellt, filosofiskt perspektiv håller jag med dig. Nu var det dock inte det utan ett mycket specifikt fall. Att förlora sig i filosofi bortser från att det obegripligt nog har blivit en politisk vänsterposition att enbart kritisera Israel och stödja palestinas sak, vilket i det här fallet blir Hamas.
    Logik går att applicera på politik, geografi och flertalet andra ämnen. Däremot kan man ju hänvisa till Fries trilemma som hävdar att det inte går att bevisa någon sorts sanning ens inom logik.
  • Anonym (fi)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 19:05:11 följande:

Är du omedveten om att Storbritannien aktivt stödde Sovjet under WWII?

Vad PNG mfl gjorde vet jag inte men de stod knappast bredvid coh hade makt att stoppa A från att skjuta B. Länder som Sverige och Schweiz hade däremot viss makt i sammanhanget och har i efterhand fått leva med konsekvenserna av att inte fullt ut stå emot Nazi-Tyskland

Om min antagonist ska till att döda mig och du kritiserar mig och försöker hindra mig när jag försöker rädda mig själv så, jo, det är stöd från dig till min antagonist.

Att du och andra inte r beredd att ta ansvar för vad era handlingar är helt förväntat.

Ni inte bara passivt ser på när Hamas försöker döda judar. Ni jobbar aktivt med att sprida Hamas propaganda som syftar till att hindra Israel från att försvara sig självt.
  • Anonym (fi)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 19:31:43 följande:
    Nä, det kan det inte. Medvetet eller omedvetet väljer du att ignorera den faktiska situationen.

Hamas vill utplåna judarna och Israel.

Israel och judarna vill försvara sig.

Antingen vinner Hamas och då försvinner judarna. Eller så vinner judarna och då försvinner hotet från Hamas.

Det finns ingen kompromiss däremellan. En av parterna måste förlora fullt ut för att det skall ta slut.

Du och andra jobbar aktivt på att försvåra för Israel att försvara sig. Alltså ger ni ert stöd till Hamas vare sig ni tycker att ni gör det eller ej.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 20:18:25 följande:
    Är du omedveten om att Storbritannien aktivt stödde Sovjet under WWII?
    Nä, men att de krigade mot Nazityskland innebär inte att de var Stalinsympatisörer. Däremot kan de så klart ha varit det ändå.
    Vad PNG mfl gjorde vet jag inte men de stod knappast bredvid coh hade makt att stoppa A från att skjuta B. Länder som Sverige och Schweiz hade däremot viss makt i sammanhanget och har i efterhand fått leva med konsekvenserna av att inte fullt ut stå emot Nazi-Tyskland.
    PNG hade kunnat bekämpa Nazityskland aktivt, precis som Indien eller Marshallöarna.
    Om min antagonist ska till att döda mig och du kritiserar mig och försöker hindra mig när jag försöker rädda mig själv så, jo, det är stöd från dig till min antagonist.
    Nä, det råkar bara gynna din antagonist. Dessutom har du lagt till ett till moment, förutom kritik, nämligen hindrande. Det var inte tal om något sådant i det jag kommenterade, endast kritik.
    Att du och andra inte r beredd att ta ansvar för vad era handlingar är helt förväntat.

Ni inte bara passivt ser på när Hamas försöker döda judar. Ni jobbar aktivt med att sprida Hamas propaganda som syftar till att hindra Israel från att försvara sig självt.
    Vilka är ni? Kämpar du aktivt för Ukraina? Annars sprider du ju Rysslands propaganda. På vilket sätt kämpar du mot Nordkorea, aktivt alltså? Annars sprider du ju deras propaganda. Enligt ditt resonemang alltså. 
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 20:23:26 följande:
    Nä, det kan det inte. Medvetet eller omedvetet väljer du att ignorera den faktiska situationen.
    Jo, det är grundläggande logik. Det spelar ingen roll om vi kallar det för A, B, C eller D eller Estland eller Polen eller vad som helst annat. Logikens regler gäller oavsett namn.
Svar på tråden Israel folkmord