• Fagerlund

Israel folkmord

Varför är det israel som anklagas för folkmord när det är Hamas som vill utplåna alla judar, och skulle göra det om inte Israel försvarade sig? 

• Svar på tråden Israel folkmord
  • Mentat
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 15:41:44 följande:
    Nej, att kritisera A innebär inte att man stödjer B. Man kunde kritisera Sovjetunionen utan att vara för Nazityskland eller tvärtom. Eller rentav kritisera båda makterna. 

Det är ett hållbart resonemang oavsett olika makters mål, politik eller annat. Om jag kritiserar dig innebär det inte att jag stödjer någon annan. Det vilar på en negation, det är som att säga att inte tro på någonting är att tro på någonting. Det är ett logiskt ohållbart resonemang.
    Visserligen, men om man ägnar spaltkilometrar åt att kritisera ena parten och sedan lägger till ett pliktskyldigt att andra sidan också har gjort fel visar man ju att man anser att den ena sidan är värd oerhört mycket mer kritik än den andra, vilket i sig innebär att man menar att den andra sidan är betydligt mindre klandervärd än den första.
  • KillBill
    AndreaBD skrev 2024-07-24 16:05:03 följande:

Svar till KillBill :  (varför går det inte att citera???)

"Här kan du läsa mer om den palestinske pojken som svalt ihjäl. Artikeln är skriven av journalister i en amerikansk, judisk progressiv tidskrift. "

Precis vad jag misstänkte! Så här står det:

The story of Yazan Kafarneh, the boy who starved to death in Gaza
    9-year-old Yazan Kafarneh died of a congenital illness turned deadly by severe malnutrition under Israel?s genocidal siege. " 

Då skriver de att han svalt ihjäl trots att de har skrivit i artikeln också att han led av en medfödd sjukdom OCH att han DOG av den sjukdomen. Hur är det med folks läsförståelse egentligen?
    Det är du som har svårt med läsförståelsen. Här har du några citat från artikeln:
    "The story of Yazan Kafarneh, the boy who starved to death in Gaza"

"9-year-old Yazan Kafarneh died of a congenital illness turned deadly by severe malnutrition under Israel?s genocidal siege"
    Artikeln innehåller också en bild på pojken före israels invasion samt en bild på pojken när han var döende.  Pojkens föräldrar har godkänt publicering av bilderna.  Det är uppenbart vad som har hänt här. 

Artikeln: 
    mondoweiss.net/2024/03/the-story-of-yazan-kafarneh-the-boy-who-starved-to-death-in-gaza/

Bilderna

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (nazzarärde)
    KillBill skrev 2024-07-23 21:52:42 följande:
    Varför ljuger du? klarar du inte av att debattera utan att ta till rena lögner? Jag har gjort klart för dig att jag skriver om de palestinska folket umbäranden  och inte om terroristerna i Hamas (som jag och andra i tråden som värnar om det palestinska folket självklart fördömer)..

När det gäller Breivik så var det du som började prata nazism i tråden och eftersom du var helt ute och cyklade så tipsade jag dig om var man kan hitta riktig nazism (Breivik) och dem han delar ideologiska rötter med (SD).
    Du är den som sitter här och ljuger. Kommer med befängda anklagelser om att SD är nazister när S har riksdagsledarmöten som stödjer hamas 

Dom största nassarna i dag är dom röda 

I vänstern blir man till och med avskydd och kritiserad om man inte ställer sig på Hamas sida 

Sen kan du skrika och vråla ut ditt hat mot SD men vi vet ALLA vilka nazister är 

sverigesradio.se/artikel/intern-kritik-i-vansterpartiet-efter-dadgostars-uttalande-om-hamas
  • Anonym (nazzarärde)
    KillBill skrev 2024-07-23 21:52:42 följande:
    Varför ljuger du? klarar du inte av att debattera utan att ta till rena lögner? Jag har gjort klart för dig att jag skriver om de palestinska folket umbäranden  och inte om terroristerna i Hamas (som jag och andra i tråden som värnar om det palestinska folket självklart fördömer)..

När det gäller Breivik så var det du som började prata nazism i tråden och eftersom du var helt ute och cyklade så tipsade jag dig om var man kan hitta riktig nazism (Breivik) och dem han delar ideologiska rötter med (SD).
    Du är den som sitter här och ljuger. Kommer med befängda anklagelser om att SD är nazister när S har riksdagsledarmöten som stödjer hamas 

Dom största nassarna i dag är dom röda 

I vänstern blir man till och med avskydd och kritiserad om man inte ställer sig på Hamas sida 

Sen kan du skrika och vråla ut ditt hat mot SD men vi vet ALLA vilka nazister är 

sverigesradio.se/artikel/intern-kritik-i-vansterpartiet-efter-dadgostars-uttalande-om-hamas
  • Anonym (nazzarärde)
    Nej, att kritisera A innebär inte att man stödjer B. Man kunde kritisera Sovjetunionen utan att vara för Nazityskland eller tvärtom. Eller rentav kritisera båda makterna. 

Det är ett hållbart resonemang oavsett olika makters mål, politik eller annat. Om jag kritiserar dig innebär det inte att jag stödjer någon annan. Det vilar på en negation, det är som att säga att inte tro på någonting är att tro på någonting. Det är ett logiskt ohållbart resonemang.
    Så vad ska exakt Israel göra för att hamas ska sluta mörda deras civila?

Kanske ge dom fika? Kanske ett armband eller två? 

Vad tror du funkar bäst? 
  • Anonym (nazzarärde)
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 11:09:34 följande:
    Judarna och Israel utkämpar en existentiell strid mot Hamas som vill utplåna dem. Det går inte att vara mitt-emellan och "neutral" i en sådan konflikt.

Det är inte en konflikt om en landyta där det teoretiskt är möjligt att hitta en kompromiss där den ena parten får "den" delen och den andra parten får den andra "den" delen.

Hamas mål är att utrota judarna som folk. Vad har judarna för alternativ? Kompromissa och låta Hamas utrota en del av dem? Lägga ned vapnen för fred och bli slaktade allihop?

Situationen är svart eller vit. 1 eller 0.

Antingen stödjer du Israel och judarna i deras kamp för överlevnad ELLER så stödjer du Hamas och deras mål. Direkt eller indirekt. Medvetet eller omedvetet. Du kommer inte undan med att säga "jag vill inte välja sida". Ditt ansvar har du ändå för vad du säger och vad du gör.
    Exakt 

Antigen står man för Israels och judars rätt att existera eller så är man en nazist och stödjer Hamas  
  • fultextad användarhandbok
    Mentat skrev 2024-07-24 16:44:34 följande:
    Visserligen, men om man ägnar spaltkilometrar åt att kritisera ena parten och sedan lägger till ett pliktskyldigt att andra sidan också har gjort fel visar man ju att man anser att den ena sidan är värd oerhört mycket mer kritik än den andra, vilket i sig innebär att man menar att den andra sidan är betydligt mindre klandervärd än den första.
    Nä, det finns inget sådant givet samband. Jag kan skriva en bok där hela boken går ut på att kritisera Kina, det innebär inte att jag stödjer Japan, eller Etiopien eller något annat land. Jag kan skriva en bok där jag kritiserar det historiska Sovjetunionen i varje kapitel, utan att för den skull stödja det historiska Nazityskland. Det innebär bara att där finns kritik mot det man kritiserar, inget annat. Resten är fantasier.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 17:20:20 följande:
    Ingen aning. Jag har inte bara påpekat det felaktiga i att kritik av A innebär stöd för B.
  • fultextad användarhandbok
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 18:04:35 följande:
    Jag har inte bara påpekat det felaktiga i att kritik av A innebär stöd för B.
    Negationen ska givetvis bort i ovanstående mening.
  • Anonym (fi)
    Nej, att kritisera A innebär inte att man stödjer B. .
    I en konflikt om exempelvis landyta där man kan finna en kompromiss och dela upp ytan kan man "vara emot" bägge parter.

Det här är inte en sådan konflikt. Den här konflikten handlar om att den ena parten vill utrota den andra.

Om skurken A (Hamas) står med en pistol mot huvudet på B (judarna) och skall till att trycka på avtryckaren så blir du medskyldig (om inte annat så moraliskt) till mordet på B om du väljer att stå passivt bredvid och inte försöker hjälpa B och n mer så om du aktivt försöker hindra B från att rädda sig själv

1200, mestadels judar, mördades av Hamas och andra terrorgrupper från Gaza den 7 oktober.

Valet mellan terrorgruppen Hamas och demokratin Israel borde inte vara ett svårt val att göra.
  • Anonym (nazzarärde)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 18:04:35 följande:
    Nä, det finns inget sådant givet samband. Jag kan skriva en bok där hela boken går ut på att kritisera Kina, det innebär inte att jag stödjer Japan, eller Etiopien eller något annat land. Jag kan skriva en bok där jag kritiserar det historiska Sovjetunionen i varje kapitel, utan att för den skull stödja det historiska Nazityskland. Det innebär bara att där finns kritik mot det man kritiserar, inget annat. Resten är fantasier.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 17:20:20 följande:
    Ingen aning. Jag har inte bara påpekat det felaktiga i att kritik av A innebär stöd för B.
    Men då tycker jag du ska leta på en lösning så att Hamas blir snälla,medan du sitter och funderar ut vilken sorts pizza eller fika som göra att hamas inte vill mörda mer judar så kommer IDF att tala det enda språk med dom som dom förstår

Undra om du hade varit lika mån med att dalta med terrorister om det var dina nära och kära som dom försökte ge sig på?

Israel har både rätt och en skyldighet att försvara sitt folk mot dessa hot 

Men igen du är välkommen att åka ner till områden och försökas prata hamas till rätta ... Lycka till. Glöm inte armbanden och fikat bara 
Svar på tråden Israel folkmord