Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Israel folkmord

Mentat skrev 2024-07-23 16:50:23 följande:
    Av någon fullkomligt obegriplig anledning har det ju blivit en vänsterpolitisk ståndpunkt att ständigt klaga på Israel och därmed indirekt stödja Hamas. 
    Att kritisera A innebär inte att man stödjer B, varken direkt eller indirekt. 
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 11:09:34 följande:
    Judarna och Israel utkämpar en existentiell strid mot Hamas som vill utplåna dem. Det går inte att vara mitt-emellan och "neutral" i en sådan konflikt.

Det är inte en konflikt om en landyta där det teoretiskt är möjligt att hitta en kompromiss där den ena parten får "den" delen och den andra parten får den andra "den" delen.

Hamas mål är att utrota judarna som folk. Vad har judarna för alternativ? Kompromissa och låta Hamas utrota en del av dem? Lägga ned vapnen för fred och bli slaktade allihop?

Situationen är svart eller vit. 1 eller 0.

Antingen stödjer du Israel och judarna i deras kamp för överlevnad ELLER så stödjer du Hamas och deras mål. Direkt eller indirekt. Medvetet eller omedvetet. Du kommer inte undan med att säga "jag vill inte välja sida". Ditt ansvar har du ändå för vad du säger och vad du gör.
    Nej, att kritisera A innebär inte att man stödjer B. Man kunde kritisera Sovjetunionen utan att vara för Nazityskland eller tvärtom. Eller rentav kritisera båda makterna. 

Det är ett hållbart resonemang oavsett olika makters mål, politik eller annat. Om jag kritiserar dig innebär det inte att jag stödjer någon annan. Det vilar på en negation, det är som att säga att inte tro på någonting är att tro på någonting. Det är ett logiskt ohållbart resonemang.
    Mentat skrev 2024-07-24 16:44:34 följande:
    Visserligen, men om man ägnar spaltkilometrar åt att kritisera ena parten och sedan lägger till ett pliktskyldigt att andra sidan också har gjort fel visar man ju att man anser att den ena sidan är värd oerhört mycket mer kritik än den andra, vilket i sig innebär att man menar att den andra sidan är betydligt mindre klandervärd än den första.
    Nä, det finns inget sådant givet samband. Jag kan skriva en bok där hela boken går ut på att kritisera Kina, det innebär inte att jag stödjer Japan, eller Etiopien eller något annat land. Jag kan skriva en bok där jag kritiserar det historiska Sovjetunionen i varje kapitel, utan att för den skull stödja det historiska Nazityskland. Det innebär bara att där finns kritik mot det man kritiserar, inget annat. Resten är fantasier.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 17:20:20 följande:
    Så vad ska exakt Israel göra för att hamas ska sluta mörda deras civila?
    Ingen aning. Jag har inte bara påpekat det felaktiga i att kritik av A innebär stöd för B.
    fultextad användarhandbok skrev 2024-07-24 18:04:35 följande:
    Jag har inte bara påpekat det felaktiga i att kritik av A innebär stöd för B.
    Negationen ska givetvis bort i ovanstående mening.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 18:45:24 följande:
    Men då tycker jag du ska leta på en lösning så att Hamas blir snälla,medan du sitter och funderar ut vilken sorts pizza eller fika som göra att hamas inte vill mörda mer judar så kommer IDF att tala det enda språk med dom som dom förstår

Undra om du hade varit lika mån med att dalta med terrorister om det var dina nära och kära som dom försökte ge sig på?

Israel har både rätt och en skyldighet att försvara sitt folk mot dessa hot 

Men igen du är välkommen att åka ner till områden och försökas prata hamas till rätta ... Lycka till. Glöm inte armbanden och fikat bara 
    Jag skrev ingen aning. Att fundera ut vilken pizza som sku få stopp på det är att ha en lösning. Att tala dem tillrätta likaså. Att int ha någon aning är att int ha någon lösning.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 18:31:32 följande:
    I en konflikt om exempelvis landyta där man kan finna en kompromiss och dela upp ytan kan man "vara emot" bägge parter.

Det här är inte en sådan konflikt. Den här konflikten handlar om att den ena parten vill utrota den andra.

Om skurken A (Hamas) står med en pistol mot huvudet på B (judarna) och skall till att trycka på avtryckaren så blir du medskyldig (om inte annat så moraliskt) till mordet på B om du väljer att stå passivt bredvid och inte försöker hjälpa B och n mer så om du aktivt försöker hindra B från att rädda sig själv

1200, mestadels judar, mördades av Hamas och andra terrorgrupper från Gaza den 7 oktober.

Valet mellan terrorgruppen Hamas och demokratin Israel borde inte vara ett svårt val att göra.
    I så fall var Storbritannien Stalin-sympatisörer under 1940-talet, då de var emot Nazityskland som de riktade både kritik och mer än så mot. Storbritannien kritiserade A och stödde därmed B enligt ditt och ett annat alias resonemang.
    Det betyder också att Marshallöarna, Papua Nya Guinea med flera nationer är medskyldiga till Sovjetunionens gulagläger och Nazitysklands koncentrationsläger då de inte aktivt bekämpade dessa.

Att kritisera dig innebär inte att jag stödjer din antagonist. Det är ett logiskt felaktigt resonemang.

Fast jag börjar inse att logik inte är avgörande här. Och det är helt okej, så länge man inte försöker hävda något annat.
    Mentat skrev 2024-07-24 19:03:39 följande:
    Fast nu är det inte det det handlar om utan konflikten mellan Israel och Hamas.
    A och B kan representera vad som helst. Gäller resonemanget ovanstående fiender gäller det så klart även mitt exempel. Likadant resonemang.
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-24 19:33:59 följande:

Israels mål är att försvara sig, inte bli utrotade och leva fredligt i ett eget land. De har försökt att förhandla, diskutera och finna en fredlig lösning att uppnå detta. Det funkade inte så nu tar de till vapen. 

Om du kritiserar Israel kritiserar du även deras strävan att uppnå sitt mål.

Alltså tycker du att de kan bli utrotade och inte behöver få leva i fred i eget land och slippa raketbeskjutningar och terrorattacker. För det är motsatsen till deras strävan. 

Ja, jag har lärt mig mycket nytt i kväll. Till exempel att Storbritannien kritiserade A, alltså Nazityskland och stödde därigenom B, alltså Sovjetunionen. Storbritannien var alltså Stalin-sympatisörer. Jag har också lärt mig att Papua Nya Guinea, som inte aktivt bekämpade vare sig koncentrationsläger eller gulag är medskyldiga till det, åtminstone moraliskt. Det borde läras ut i deras historieböcker. Nu, tack vare ditt påpekande har jag också lärt mig att om man kritiserar en metod eller delmoment så kritiserar man helheten. Tack för det påpekandet.
    Mentat skrev 2024-07-24 19:44:09 följande:
    I ett generellt, filosofiskt perspektiv håller jag med dig. Nu var det dock inte det utan ett mycket specifikt fall. Att förlora sig i filosofi bortser från att det obegripligt nog har blivit en politisk vänsterposition att enbart kritisera Israel och stödja palestinas sak, vilket i det här fallet blir Hamas.
    Logik går att applicera på politik, geografi och flertalet andra ämnen. Däremot kan man ju hänvisa till Fries trilemma som hävdar att det inte går att bevisa någon sorts sanning ens inom logik.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 20:18:25 följande:
    Är du omedveten om att Storbritannien aktivt stödde Sovjet under WWII?
    Nä, men att de krigade mot Nazityskland innebär inte att de var Stalinsympatisörer. Däremot kan de så klart ha varit det ändå.
    Vad PNG mfl gjorde vet jag inte men de stod knappast bredvid coh hade makt att stoppa A från att skjuta B. Länder som Sverige och Schweiz hade däremot viss makt i sammanhanget och har i efterhand fått leva med konsekvenserna av att inte fullt ut stå emot Nazi-Tyskland.
    PNG hade kunnat bekämpa Nazityskland aktivt, precis som Indien eller Marshallöarna.
    Om min antagonist ska till att döda mig och du kritiserar mig och försöker hindra mig när jag försöker rädda mig själv så, jo, det är stöd från dig till min antagonist.
    Nä, det råkar bara gynna din antagonist. Dessutom har du lagt till ett till moment, förutom kritik, nämligen hindrande. Det var inte tal om något sådant i det jag kommenterade, endast kritik.
    Att du och andra inte r beredd att ta ansvar för vad era handlingar är helt förväntat.

Ni inte bara passivt ser på när Hamas försöker döda judar. Ni jobbar aktivt med att sprida Hamas propaganda som syftar till att hindra Israel från att försvara sig självt.
    Vilka är ni? Kämpar du aktivt för Ukraina? Annars sprider du ju Rysslands propaganda. På vilket sätt kämpar du mot Nordkorea, aktivt alltså? Annars sprider du ju deras propaganda. Enligt ditt resonemang alltså. 
    Anonym (fi) skrev 2024-07-24 20:23:26 följande:
    Nä, det kan det inte. Medvetet eller omedvetet väljer du att ignorera den faktiska situationen.
    Jo, det är grundläggande logik. Det spelar ingen roll om vi kallar det för A, B, C eller D eller Estland eller Polen eller vad som helst annat. Logikens regler gäller oavsett namn.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 22:19:37 följande:
    Men snälla du vad är det du inte fattar?
    Jag skrev ju att jag har lärt mig mycket nytt, som att Storbritannien var Stalin-sympatisörer, att PNG, Indien med flera länder är medskyldiga till både gulag och koncentrationsläger med mera. Observera ironin.
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 22:19:37 följande:
    Israel har försökt med fred, vilket alltid har fått aggressivt svar. EU har försökt. Väst har vällt in pengar till Palestina som sen tas och används som terror mot Israel 

Väst la ut miljarder på att bygga ut Palestinas vattensystem. Hamas grävde upp rören och använder dom sen som raketer mot Israel 

ALLA försök till freds har blivit förkastade av Hamas 

Logikens regler säger och för att det ska kunna bli fred måste båda parter vilja ha fred.Hamas vill inte ha fred och kommer aldrig ge sig 

Vad exakt anser du att Israel ska ha för kritik för att dom försvarar sig mot terror? 
    Nä, vilja har inget med logik att göra, vilja är en mental kapacitet att kontrollera tänkande och handling. Det går att programmera tanklösa maskiner att agera logiskt. Dessutom har vi logisk determinism. Jag har inte hävdat någonting om Israel eller Palestina i den här kedjan, jag har bara påpekat det felaktiga i att hävda att man stödjer B om man kritiserar A. Konflikten som sådan vet jag inget om, inget ämne som engagerar mig. 
    Anonym (nazzarärde) skrev 2024-07-24 22:35:23 följande:

Det finns enbart 2 sidor att välja här 

Nä, att vara emot Sovjetunionen innebär inte att man är för Nazityskland eller tvärtom. Men jag är inte säker på om du bara har drivit med mig i kedjan. Skulle du bli intresserad någon gång kan du alltid läsa in dig närmare på logik. Oavsett så är sista ordet ditt i vårt lilla textutbyte, var så god.
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-24 23:32:12 följande:

Du stöder inte Israel som vill att judar inte ska utrotas, vilket den andra sidan vill. Om du inte stödjer att judar inte ska utrotas, är du ond. 

Homosexuella vill inte att de ska diskrimineras. Stödjer du inte det är du ond. 

Nä, det du har lagt fram är ett klassiskt fel som kallas falsk dikotomi. Att inte stödja någonting innebär bara avsaknad av stöd, det innebär inte att man stödjer motsatsen. Sedan har jag så klart ingen aning med vilka metoder ni stödjer en part i konflikten, som frivilliga soldater, med matleveranser eller pengar. Annars är det ju inget stöd, bara ett ställningstagande som inte har något praktiskt värde. Med tanke på hur resonemangen kan gå, om de nu inte bara är för att driva med andra, så är det lätt att förstå varför politik kan bli så kaosartat som ämne.
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-07-25 01:50:41 följande:

Så du har bara en avsaknad av stöd för att judar ska få existera och bo i Israel. Ja det ändrar ju allt. Verkligen. 

Det är ju inte alls samma sak som att du inte vill att judar ska få existera och bo i Israel. 

Du kanske kan förklara skillnaden för den är inte uppenbar för mig. Avsaknad av stöd för = är emot. Eller det kanske är likgiltigt för dig om judar utrotas eller inte. 

Jag har inte skrivit något om ställningstagande, för eller emot, än mindre om stöd. Du hittar på saker om mig då du fortsätter med din falska dikotomi. Vill du fortsätta skriva om det här får du göra det utan mig.
    AndreaBD skrev 2024-07-25 15:08:09 följande:
    Teoretiskt skitsnack! Om du har situationen döda eller bli dödat, så KAN du inte förhålla dig passivt. Det finns ingen tredje väg då. 

Om inte Israel försvarar sig, så blir de dödade. Hamas accepterar inga kompromisser, de vill bara döda judarna. Om man inte ger Israel rätten att försvara sig så dömer man dem till döden. Och, nej, man kan då inte säga att man inte har gjort det, att man har varit neutral. Det finns inget utrymme för neutral här. 
    Jag har just inte nämnt något om neutralitet. Jag påpekade en felaktighet. Inte heller kan jag tilldela en stat rättigheter, så jag har inte makten att döma någon till döden. Så till vida jag inte föder barn, då allt som föds ska dö. Man kan alltså vara emot Nazityskland utan att vara för Sovjetunionen. Att hävda att endast två alternativ finns i en sådan situation är falsk dikotomi ännu.

Om en främmande makt skickas dit och börjar kriga mot både Israel och Palestina, på vilken sida står den här främmande makten då? Om en främmande makt skickas dit för att mäkla fred mellan bägge parter, på vilken sida står den här främmande makten då? Om en främmande makt någonstans, exempelvis Marshallöarna, inte tar ställning i konflikten, på vilken sida står de då? I förebyggande syfte svarar jag att den som inte tar ställning omöjligen har tagit ställning, lika lite som den som inte tror på något, tror på något.
    För Palestina mot Israel
    För Palestina utan att vara emot Israel
    För Israel mot Palestina
    För Israel utan att vara emot Palestina
    Mot Israel och mot Palestina
    För Israel och för Palestina
    Varken emot eller för vare sig Palestina eller Israel
    Förutom ovanstående alternativ så spelar ställningstagande ingen roll för något som helst praktiskt utfall, det är endast praktiskt stöd som gör.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-31 10:15:19 följande:
    Du "stödjer" inte min antagonist (dvs Hamas) du bara råkar "gynna" dem.
    På vilket vis?
    Hamas målsättning med att få sådan som dig att "kritisera" Israel är att försvåra för Israel, hindra Israel, från att bekämpa Hamas.
    Hur är en sådan som jag? Var i kedjan har jag kritiserat någon av parterna? Citera. På vilket vis påverkas en stat av mina eventuella åsikter? Mitt påpekande att kritik mot A innebär stöd för B kontra en stats ageranden har inget med varandra att göra.
    Jag har inte lagt till någonting. Du har möjligen inte funderat på vad din "Israelkritik" leder till.
    Du har lagt till andra faktorer, så som hindrande till exempel. Från början var det endast tal om kritik. Var har jag kritiserat någon av parterna? Citera.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-31 10:30:21 följande:
    Papua Nya Guinea och Marshallöarna var ockuperade av Japan och som sådana stred man mot dessa så gott man kunde. Så småningom befriades man av allierade styrkor.
    Agerade PNG och Marshallöarna aktivt mot Nazityskland? Annars är de ju, enligt de argument jag fått i kedjan, medskyldiga. Dessutom, om de bekämpade Nazityskland, stödde de även Sovjetunionen genom detta, då deras kritiska agerande mot A tydligen innebär ett stöd för B. Återigen enligt de argument som hävdar att så är fallet.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-31 10:30:21 följande:
    Över två miljoner indiska soldater stred mot Nazityskland och dess allierade på plats i bland annat Nordafrika och Italien.

Fartyg ur den Indiska flottan skyddade konvojer på Atlanten mot tyska ubåtar.

Knappt 100000 indier dog i strid mot Nazityskland, Italien och Japan.
    Ja, då stödde dessa soldater alltså Sovjetunionen. Jag påstod att då man kritiserar A så stödjer man inte B, det fanns motstånd mot det, och enligt precis samma resonemang så var då dessa indiska soldater på Sovjets sida. Motsätter du dig det så motsätter du ditt tidigare påstående, att kritik av A stödjer B.
    Anonym (fi) skrev 2024-07-31 10:39:14 följande:
    Det enkla svaret, och krigets lagar, är att det beror på vad du tjänar på att döda dem.

Ett dödat spädbarn i barnvagn mot att hela Hamas ledarskap dödas - ja, med all säkerhet.

1000 barn mot en av Hamas minst betydelsefulla terrorister med bara ett gevär i handen - kanske inte.
    Ett klassiskt utilitaristiskt påstående, att man tro att man, med hjälp av en endimensionell analys där man dessutom väger liv mot varandra, kunna förutse framtida konsekvenser.
    Anonym (fi) skrev 2024-08-04 20:26:08 följande:
    Tja, det är dina egna ord.

Dina eventuellt bristande historiekunskaper får du åtgärda utan min medverkan.
    Det här handlar inte om historia eller krig, utan om ett felaktigt påstående, nämligen att kritisera A innebär inte att man stödjer B, varken direkt eller indirekt. Kan du inte citera någon kritik jag skrivit mot någondera parter kan vi nog konstatera att du av någon anledning har hittat på om mig vad jag skulle ha skrivit. Vidare till den falska dikotomin du lagt fram.
    Byter vi ut Israel och Hamas mot Nazityskland och Sovjetunionen får vi samma resonemang. Att kritisera Nazityskland innebär alltså att man stödjer Sovjetunionen. Samma resonemang gäller givetvis oavsett vad A och B representerar. Lika väl kan man säga A=kreationism B=Darwinism. Eller vad som helst. Om det ena falsifieras måste det andra accepteras. Giltiga slutledningar vilka grundar sig på språkliga entiteters form, inte innehåll.
    Åtminstone har vi följande kombinationer: 
    För Palestina mot Israel
    För Palestina utan att vara emot Israel
    För Israel mot Palestina
    För Israel utan att vara emot Palestina
    Mot Israel och mot Palestina
    För Israel och för Palestina
    Varken emot eller för vare sig Palestina eller Israel
    Vi kan skriva på ett mer logiskt språk än svenska. Får skriva på datorn och laga en bild hit då alla nödvändiga tecken nog inte ryms hit. Hoppas att du förstår bättre då.

FuckGoggleAskMe skrev 2024-08-05 21:25:14 följande:

Palestinska området styrs av Hamas, de flesta palestinier stöder dem. Hamas vill utrota judar. 

Ryssland styrs av Putin, många ryssar stödjer honom. Ryssland vill överta Ukraina. Jag tycker att Ukraina ska få vara självständigt, liksom jag tycker att Ryssland ska få finnas.
Svar på tråden Israel folkmord