• Anonym (Diskmedel)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

• Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (nuförtiden)
    Anonym (Carina) skrev 2024-05-02 03:28:34 följande:

Jag håller med dig i allt. Det är ett jävla curlande med barn idag. Många vet inte ens vanligt hyfs. Det är fruktansvärt 

Ett jävla curlande med äldre idag. Många äldre har inget hyfs, det är fruktansvärt. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Julle)

Nu är det ju ganska stor skillnad på barn med ätstörningar och bortskämda ungar som är vana vid att få vad de vill om de bara tjatar eller tjurar en stund. 

Jag tror att alla i tråden är överens om att barn med ätstörningar och matallergier m.m ska få särskild kost men såsom jag uppfattar TS ställer hen sig frågande till att barn överlag blivit mer bortskämda och att det överlag är ett jäkla daltande. Vilket jag helt håller med om.

• Anonym (Riggmot)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-01 15:07:09 följande:

Jag håller verkligen med, man skötte sig och åt det som bjöds eller avstod.

Alla dessa moderna diagnoser gör mig alldeles matt.

"Önskekost", jo jag tackar jag. Det vill jag också ha... akn man få det som vuxen?  // Flört

Du har redan önskekost. Du är vuxen och äter vad du vill. 

• Studentpappa

Nu vet jag inte om ts gick i skolan på 50-talet kanske men det stämmer då inte överens med när jag född i början på 80-talet gick i skolan. 

Vi respekterade inte lärarna mer än vad barnen gör idag. Våld i skolan var betydligt mer förekommande än idag och det riktiga slagsmål, det fanns otroligt många bråkstakar på 80 och 90-talet och jag växte inte upp i ghettot. Skolan är givetvis inte problemfri idag men att låtsas att det var bättre förr håller inte.

Vi har ofta barnens kompisar hos oss minst 3-4 dgr i veckan. Fina och snälla barn/ungdomar, ts kollar nog för mycket på tv och Solsidan.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Julle)
    Anonym (nuförtiden) skrev 2024-05-02 10:52:02 följande:
    Många äldre som är ouppfostrade nu för tiden och som verkar upprörda över att de inte är världens medelpunkt.

Att barnen får vara med och ta plats - varför blir så många äldre kränkta av det? Missunnar de barnen att få något de själva inte fick som barn? Eller tycker de att de själva borde få ta platsen som barnen får?

Och att man tar hänsyn till barnets behov och önskemål kring tex maten - varför blir många äldre så kränkta av det? Är det även där en missunnsamhet att barnen idag får något de äldre inte fick. 

Att barn får vara med och bestämma över sin tillvaro - varför blir så många äldre kränkta av det? Är de avundsjuka på att barnen idag får något de själva inte fick? Varför upplever de att barnens medbestämmande är så besvärande för dem? 

Självklart ska barn få vara barn och få ta plats och få utvecklas till de unika individer som de är. Men det är skillnad på att få vara barn och bli bortskämda och kunna styra och ställa i hemmet och i skolan via dåligt beteende. Barn mår behöver gränser och riktlinjer för vad som är okej och inte okej. Alla människor, speciellt barn mår bra av gränssättning och att inte få som man vill konstant, speciellt inte på grund av att man betett sig illa.

• Anonym (Riggmot)
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-02 10:45:05 följande:

Förr så var ju lösningen att barnet inte åt alls. Jag åt inte skolmat öht, och var väldigt selektiv hemma. Idag är jag helt säker på att jag skulle fått en diagnos och (troligen) fått hjälp i yngre år. 

Nu slutade det med långvarig ätstörning, och ganska stora fysiska problem. Det är inte förren nu i 40 års åldern som jag själv lyckats hitta nycklarna för att ha en fungerande mathållning och inställning till mat. 

Jag minns såna som dig från min skolgång. Det fanns ju några på varje skola som bara petade i maten och försökte smita iväg och slänga när ingen vuxen såg. Och så de som nästan bara åt knäckebröd eller morötter. 

Jag gick i skolan på 80-talet. Att det skulle vara ett nytt fenomen är ren b-s. Skillnaden är att idag får de här barnen i större utsträckning hjälp i skolan och deras föräldrar slipper sköta hela jobbet själva. Jag tänker på vad tufft det måste ha varit att ha ett barn som inte åt och sen som förälder få skulden för det, få höra att man hade skämt bort dem etc, när det enda man gjorde var att kämpa för att hålla barnet vid liv. :( 

• Anonym (Riggmot)
    Anonym (Julle) skrev 2024-05-02 11:07:52 följande:

Självklart ska barn få vara barn och få ta plats och få utvecklas till de unika individer som de är. Men det är skillnad på att få vara barn och bli bortskämda och kunna styra och ställa i hemmet och i skolan via dåligt beteende. Barn mår behöver gränser och riktlinjer för vad som är okej och inte okej. Alla människor, speciellt barn mår bra av gränssättning och att inte få som man vill konstant, speciellt inte på grund av att man betett sig illa.

Min erfarenhet är inte att ÄS-barnen beter sig illa. De satt  mest tysta och ledsna där i matsalen. Barn med ADHD beter sig heller långt ifrån alltid illa. De kan lika gärna bli tysta, inåtvända och deprimerade. 
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Riggmot) skrev 2024-05-02 11:14:53 följande:
    Min erfarenhet är inte att ÄS-barnen beter sig illa. De satt  mest tysta och ledsna där i matsalen. Barn med ADHD beter sig heller långt ifrån alltid illa. De kan lika gärna bli tysta, inåtvända och deprimerade. 
    Om du läser mitt inlägg lite längre upp så skulle du inse att jag inte pratar om barn med ätstörningar eller diagnoser. Självklart ska barn med ätstörningar eller allergier få särskild kost och självklart måste det finnas förståelse för barn med särskilda behov. Min invändning är mot bortskämda barn utan diagnoser och ätstörningar som tillåts styra och ställa där föräldrar inte sätter gränser eller uppfostrar sina ungar till att fungera i vardagliga situationer såsom i skolan eller på middagar hos andra. 
  • LFF
    Anonym (Julle) skrev 2024-05-02 10:58:47 följande:

Nu är det ju ganska stor skillnad på barn med ätstörningar och bortskämda ungar som är vana vid att få vad de vill om de bara tjatar eller tjurar en stund. 

Jag tror att alla i tråden är överens om att barn med ätstörningar och matallergier m.m ska få särskild kost men såsom jag uppfattar TS ställer hen sig frågande till att barn överlag blivit mer bortskämda och att det överlag är ett jäkla daltande. Vilket jag helt håller med om.

Nej, TS accepterar inte barn med ätstörningar utan tycker att de bara är lite "pippliga" och minsann ska äta vad som bjuds.

Citat från huvudinlägg:

"Och det är samma sak med "selektiv ätstörning" -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp."

TS har noll förståelse för dessa barn.
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?