• Anonym (Diskmedel)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

• Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (Ärla)
    Studentpappa skrev 2024-05-02 11:07:09 följande:

Nu vet jag inte om ts gick i skolan på 50-talet kanske men det stämmer då inte överens med när jag född i början på 80-talet gick i skolan. 

Vi respekterade inte lärarna mer än vad barnen gör idag. Våld i skolan var betydligt mer förekommande än idag och det riktiga slagsmål, det fanns otroligt många bråkstakar på 80 och 90-talet och jag växte inte upp i ghettot. Skolan är givetvis inte problemfri idag men att låtsas att det var bättre förr håller inte.

Vi har ofta barnens kompisar hos oss minst 3-4 dgr i veckan. Fina och snälla barn/ungdomar, ts kollar nog för mycket på tv och Solsidan.

Jag gick i grundskolan hela 70-talet, ettan till nian.
    I låg- och mellanstadiet var det som ts säger, och till stor del även på högstadiet  även om vissa utmärkte sig.

Mitt äldsta barn är i din ålder och som jag minns det var det likadant när han gick i skolan, började ettan 1989.

Sen när min yngsta, född år 2000, började skolan var det mer som ts beskriver.

Våld förekom inte öht när jag gick i  skolan och jag hörde aldrig, en enda gång, att det förekom när äldsta gick heller.
  • Core
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-03 14:02:52 följande:

Jag blir lite fascinerad över att så många ser det som positivt att man fullständigt körde över barns önskemål och tyckanden "förr". 

Jag är sådant barn som var otroligt selektiv med maten, har ibland suttit i timmar och glott på en hög med rotmos när jag var liten, vilket var en helt normal metod när jag var liten. Jag har tvingat i mig mat, klökts, kräkts och ändå varit tvungen att svälja.

Hur kan man sedan som vuxen önska det för barnen? Tycka att det var vettigt att tvinga barn att att svälja sitt eget kräk? 

Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
  • Anonym (Ärla)
    Core skrev 2024-05-03 16:50:35 följande:
    Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
    *Applåder*
    Du skrev precis dagens bästa och vettigaste kommentar på Familjeliv.

Grattis, du vann en blomma! {#emotions_dlg.flower}
    Och ett glas vin. Skål
    Äh, du får två! SkålSkål
  • Core
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-03 16:55:29 följande:
    *Applåder*
    Du skrev precis dagens bästa och vettigaste kommentar på Familjeliv.

Grattis, du vann en blomma!  // {#emotions_dlg.flower}
    Och ett glas vin. Skål
    Äh, du får två! SkålSkål
    Tack, jag gapar och du häller!

Vi umgås lite med min kusin och hennes barn. När vi grillade burgare tog dom med egna bröd, för deras ena dotter äter inte hamburgarbröd med frön på

Jag ser till att inte döma så långt jag kan, men innerst inne tycker jag synd om de här barnen som blir handikappade under händerna av sina föräldrar.
  • Anonym (Ärla)
    Core skrev 2024-05-03 17:05:50 följande:
    Tack, jag gapar och du häller!

Vi umgås lite med min kusin och hennes barn. När vi grillade burgare tog dom med egna bröd, för deras ena dotter äter inte hamburgarbröd med frön på

Jag ser till att inte döma så långt jag kan, men innerst inne tycker jag synd om de här barnen som blir handikappade under händerna av sina föräldrar.
    Haha, ja gapa stort nu! 

Sånt gör en mest trött, varför hålla på och hönsa liksom?
    De gör ungen en björntjänst. De luxe.
  • Anonym (Paddan)

Paddan uppfostrar många barn idag !
    å de har ingen kontakt med sina föräldrar!

• Anonym (Morran)

Mycket bra skrivet!
  • LFF

Vad som händer med de barn som har SÄ vid ransonering? De hamnar på sjukhus med sondmatning.

"Man gör barnen en björntjänst när man inte får in dem i en breddad kost" Ja, med "normalkinkiga" barn är det så. Med varn med ätstörning så är all form av tvång runt mat av ondo. För att få ett SÄ-barn att äta måste tvånget bort. Men det är tydligen sjukt svårt att förstå för alla med normalstörda barn.

Det finns ingen som är så glad som jag över att ha barn som aldrig trilskats med maten. För jag vet vilket helvete det är att tycka att mat är det vidrigaste påfund som kommits på. För att sociala sammanhang kretsar så sjukt mycket runt mat (och alkohol) och det går inte när man är ätstörd i form av SÄ. Jag har testat. Jag har haft turen att numera bara vara kräsen men vägen dit var inte rolig.
  • Anonym (Håller med)

Håller definitivt med. Arbetar på förskola och har arbetat med barn i snart 30 år. Ser en tydlig utveckling till det sämre med att inte hälsa, avbryta i samtal, skrika och låta för uppmärksamhet mm. "Men vill inte barnet hälsa ska det inte tvingas till det" heter det så fint. Tycker det hör till god uppfostran att hälsa. Om jag inte skulle hälsa på föräldrar och deras barn på morgonen när de kommer hade det direkt inkommit klagomål till rektorn. 

• Anonym (Larv)

Alltså jag fattar inte varför en värld där man kör över barn och lär barn att deras åsikter inte räknas alls verkar vara bättre för TS och många av er. 

Det verkar ju som den värld ni växte upp i har gjort er till hårda, bittra vuxna i behov av att bli åtlydda. Det tyder ju på att den uppfostran ni fick knappast gav god effekt heller.

Och ang mat, jo, som vuxen har man fasen önskekost jämfört med barn. Jag kan köpa min egen mat, jag kan välja. Jag tar med mat till jobbet som jag gillar. Jag får ta fram ketchupen ur kylen och ha på maten om jag vill. 

Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?