• Anonym (Diskmedel)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

• Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Håller med) skrev 2024-05-04 23:24:26 följande:

Håller definitivt med. Arbetar på förskola och har arbetat med barn i snart 30 år. Ser en tydlig utveckling till det sämre med att inte hälsa, avbryta i samtal, skrika och låta för uppmärksamhet mm. "Men vill inte barnet hälsa ska det inte tvingas till det" heter det så fint. Tycker det hör till god uppfostran att hälsa. Om jag inte skulle hälsa på föräldrar och deras barn på morgonen när de kommer hade det direkt inkommit klagomål till rektorn. 

Du ser inga andra skillnader mellan barn och vuxna? Mellan dig som är anställd för att ha ett visst uppförande och barnet som inte har något val än att vara där?
  • Anonym (Larv)
    LFF skrev 2024-05-04 21:27:29 följande:
    Vad som händer med de barn som har SÄ vid ransonering? De hamnar på sjukhus med sondmatning.

"Man gör barnen en björntjänst när man inte får in dem i en breddad kost" Ja, med "normalkinkiga" barn är det så. Med varn med ätstörning så är all form av tvång runt mat av ondo. För att få ett SÄ-barn att äta måste tvånget bort. Men det är tydligen sjukt svårt att förstå för alla med normalstörda barn.

Det finns ingen som är så glad som jag över att ha barn som aldrig trilskats med maten. För jag vet vilket helvete det är att tycka att mat är det vidrigaste påfund som kommits på. För att sociala sammanhang kretsar så sjukt mycket runt mat (och alkohol) och det går inte när man är ätstörd i form av SÄ. Jag har testat. Jag har haft turen att numera bara vara kräsen men vägen dit var inte rolig.
    Verkligen så. Alltså, vad som händer vid ransonering och krig med de som har diverse problem i samhället är ju att de får det sämst. Men att inte hjälpa dem i fredstid känns som en bisarr väg att vandra.

Har ju i efterhand fattat att några av mina klasskompisar som åt macka med aromat på som enda lunch konsekvent nog inte bara var dryga utan faktiskt mycket möjligt hade en ätstörning. Vad hände med de på 80/90-talet? Ja, de i min klass orkade inte med skoldagen och blev mer utåtagerande och stämplade som jobbiga.

Som med allt finns det ju olika nivåer. En del är bara kräsna, en del har faktiskt riktiga problem.

Och jo, de jobbiga barnen fanns förr med. De blev stämplade som just jobbiga. Såna som mig, som hade respekt deluxe för vuxna, blev tystlåtna och vågade inte ta plats för att jag ville göra rätt. Det har också skapat problem som vuxen, att jag länge inte tog för mig istället.
  • Anonym (Mx)

För att dom är curlade.

• Anonym (Paddan)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-05 07:06:30 följande:

För att dom är curlade.

Ja å så har inte många resurser till att fortsätta när de blir äldre å dyrare å då går de åt helvete, så uppfostra barnen som ni lever å bor, 
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Paddan) skrev 2024-05-05 09:17:46 följande:
    Ja å så har inte många resurser till att fortsätta när de blir äldre å dyrare å då går de åt helvete, så uppfostra barnen som ni lever å bor, 
    Det är som att barn idag inte får ha tråkigt, bli ledsna, upprörda, uppleva motgångar och obehag. Kombinera detta med föräldrar som vill vara omtyckta av sina barn till den grad att dom drar sig för att sätta gränser, låter barnet styra, ställa och besluta i för stor utsträckning och till sist försöker undvika konfrontationer.
  • Postman
    Core skrev 2024-05-03 16:50:35 följande:
    Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
    Ja precis. Bra beskrivet, detta borde komma alla till livs varje dag. Det finns så många vuxna och barn som tar så mycket som självklart idag. 
  • Postman
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-05 09:25:41 följande:
    Det är som att barn idag inte får ha tråkigt, bli ledsna, upprörda, uppleva motgångar och obehag. Kombinera detta med föräldrar som vill vara omtyckta av sina barn till den grad att dom drar sig för att sätta gränser, låter barnet styra, ställa och besluta i för stor utsträckning och till sist försöker undvika konfrontationer.
    Exakt, instämmer. 
  • Anonym (Larv)
    Anonym (Mx) skrev 2024-05-05 09:25:41 följande:
    Håller absolut inte med. Det här känns som något många bara häver ur sig utan att ha koll, något man säger för att det låter bra.

Upplever att föräldrar i exakt lika att grad idag som förr jobbar med detta, eller inte. (På 80-90talet var det ju istället många barn som satt framför tv eller videospel eller som bara släpptes iväg till vänner hipp som happ för att inte engagera sig mer som föräldrar och ta konfrontationer.)
  • Anonym (Suck)
    Postman skrev 2024-05-05 10:33:38 följande:
    Ja precis. Bra beskrivet, detta borde komma alla till livs varje dag. Det finns så många vuxna och barn som tar så mycket som självklart idag. 
    Jag antar att du lever som du lär. Du kokar säkert kaffe på maskrosrötter, köper inga importerade varor som bananer etc, laddar mobilen med vev-batteri och lagar mat på trangiakök eller över öppen eld...
    I framtiden kanske vi MÅSTE göra så, så det kan ju vara bra att börja redan nu.
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 11:11:42 följande:
    Håller absolut inte med. Det här känns som något många bara häver ur sig utan att ha koll, något man säger för att det låter bra.

Upplever att föräldrar i exakt lika att grad idag som förr jobbar med detta, eller inte. (På 80-90talet var det ju istället många barn som satt framför tv eller videospel eller som bara släpptes iväg till vänner hipp som happ för att inte engagera sig mer som föräldrar och ta konfrontationer.)
    Det går inte ens att jämföra uppfostran på 80-talet med dagens uppfostran.
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?