• Anonym (Diskmedel)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

• Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (nuförtiden)
    Anonym (Julle) skrev 2024-05-02 11:07:52 följande:

Självklart ska barn få vara barn och få ta plats och få utvecklas till de unika individer som de är. Men det är skillnad på att få vara barn och bli bortskämda och kunna styra och ställa i hemmet och i skolan via dåligt beteende. Barn mår behöver gränser och riktlinjer för vad som är okej och inte okej. Alla människor, speciellt barn mår bra av gränssättning och att inte få som man vill konstant, speciellt inte på grund av att man betett sig illa.

Självklart ska äldre får vara med och ta plats och bestämma. Men det är stor skillnad att få vara äldre och att bli bortskämda och kunna styra och ställa överallt via dåligt beteende. 

Äldre borde ha lärt sig gränser och att allt inte måste vara på deras villkor hela tiden. Äldre kan väl sitta vid ett avskilt bord så, om de stör sig på att ungarna får både synas och höras.
  • Agda90

Jag dör av skratt snart!!

Mina barn är uppfostrade. De vet bättre än att få för sig att bete sig illa i skolan. De tackar för maten och allt som hör till. De tycker om att umgås med oss och sitter gärna med vid middagar så länge samtalsämnet är intressant. 

Jag och min man har varit stränga i vissa frågor och inte tummat på saker som vi anser vara viktiga kring barnuppfostran. 
    DET har vi fått skit för!!! 
    Jag älskar mina barn och skulle kunna göra vad som helst för dem. Men jag kräver en hel del av ungarna också och tydligen är jag en fascist för det. Någon här på forumet tyckte att jag satt på höga hästar när jag svarade på en fråga om just barn och uppfostran. 

Så hur man än vrider på det har man rumpan bak!

Uppfostrar man inte sina barn är man en dålig förälder. Uppfostrar man sina barn är det fel.

• Anonym (HmJ)
    Studentpappa skrev 2024-05-02 11:07:09 följande:

Nu vet jag inte om ts gick i skolan på 50-talet kanske men det stämmer då inte överens med när jag född i början på 80-talet gick i skolan. 

Vi respekterade inte lärarna mer än vad barnen gör idag. Våld i skolan var betydligt mer förekommande än idag och det riktiga slagsmål, det fanns otroligt många bråkstakar på 80 och 90-talet och jag växte inte upp i ghettot. Skolan är givetvis inte problemfri idag men att låtsas att det var bättre förr håller inte.

Vi har ofta barnens kompisar hos oss minst 3-4 dgr i veckan. Fina och snälla barn/ungdomar, ts kollar nog för mycket på tv och Solsidan.

Håller med
  • Anonym (Morran)
    Agda90 skrev 2024-05-02 14:02:08 följande:

Jag dör av skratt snart!!

Mina barn är uppfostrade. De vet bättre än att få för sig att bete sig illa i skolan. De tackar för maten och allt som hör till. De tycker om att umgås med oss och sitter gärna med vid middagar så länge samtalsämnet är intressant. 

Jag och min man har varit stränga i vissa frågor och inte tummat på saker som vi anser vara viktiga kring barnuppfostran. 
    DET har vi fått skit för!!! 
    Jag älskar mina barn och skulle kunna göra vad som helst för dem. Men jag kräver en hel del av ungarna också och tydligen är jag en fascist för det. Någon här på forumet tyckte att jag satt på höga hästar när jag svarade på en fråga om just barn och uppfostran. 

Så hur man än vrider på det har man rumpan bak!

Uppfostrar man inte sina barn är man en dålig förälder. Uppfostrar man sina barn är det fel.

Har liknande erfarenheter. Vi har mer än en gång fått höra att "det kan man inte vänta sig / begära av ett barn / en ungdom" gällande vissa krav vi haft på våra barn.

Nu är de båda vuxna och det har visat sig att jo, man kan ha krav även på barn / ungdomar. Det ger till och med bra resultat.
  • Anonym (Carina)

Jag minns att vi fick skärbönör i nån stuvning ibland när jag var liten. Man kände direkt man öppnade ytterdörren, den där doften som jag avskydde. Men det var bara att äta det mamma satte fram på middagsbordet. Det var ju så det var förr, inga Mc Donalds där inte

• Anonym (Haha)

Jag blir lite fascinerad över att så många ser det som positivt att man fullständigt körde över barns önskemål och tyckanden "förr". 

Jag är sådant barn som var otroligt selektiv med maten, har ibland suttit i timmar och glott på en hög med rotmos när jag var liten, vilket var en helt normal metod när jag var liten. Jag har tvingat i mig mat, klökts, kräkts och ändå varit tvungen att svälja.

Hur kan man sedan som vuxen önska det för barnen? Tycka att det var vettigt att tvinga barn att att svälja sitt eget kräk? 

• Anonym (nuförtiden)
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-03 14:02:52 följande:

Jag blir lite fascinerad över att så många ser det som positivt att man fullständigt körde över barns önskemål och tyckanden "förr". 

Jag är sådant barn som var otroligt selektiv med maten, har ibland suttit i timmar och glott på en hög med rotmos när jag var liten, vilket var en helt normal metod när jag var liten. Jag har tvingat i mig mat, klökts, kräkts och ändå varit tvungen att svälja.

Hur kan man sedan som vuxen önska det för barnen? Tycka att det var vettigt att tvinga barn att att svälja sitt eget kräk? 

Också fascinerande hur många som känner sig kränkta av att barn idag blir bemötta med respekt och förståelse istället för tvång och repressalier. Vad är det man har problem med egentligen?
  • Agda90
    Anonym (Haha) skrev 2024-05-03 14:02:52 följande:

Bara för att man uppfostrar sina barn betyder det inte att man misshandlar dem. Det är stor skillnad på att tvinga barn och att uppfostra. 

Ställer jag frågan till min 13 åring om han har några önskemål till middag och får svaret "nej" eller "jag vet inte" då får han äta det som serveras. Jag lagar inte mat som jag vet att mina barn inte tycker om. Skulle svaret bli att han jätte gärna hade velat äta köttbullar med potatismos så hade vi stått och lagat det tillsammans. 
  • Anonym (Haha)
    Agda90 skrev 2024-05-03 14:16:43 följande:
    Bara för att man uppfostrar sina barn betyder det inte att man misshandlar dem. Det är stor skillnad på att tvinga barn och att uppfostra. 

Ställer jag frågan till min 13 åring om han har några önskemål till middag och får svaret "nej" eller "jag vet inte" då får han äta det som serveras. Jag lagar inte mat som jag vet att mina barn inte tycker om. Skulle svaret bli att han jätte gärna hade velat äta köttbullar med potatismos så hade vi stått och lagat det tillsammans. 

Fast det du skriver om är ju något helt annat än det TS och andra i tråden uttrycker? 

Att använda "" runt diagnosen selektiv ätstörning, att hävda -det är bara att äta upp osv. är ju något annat än det du ger uttryck för?

• LFF
    Agda90 skrev 2024-05-03 14:16:43 följande:

Så jag, och alla andra med SÄ, är ouppfostrade? För att vi hellre var utan mat än åt något som inte var "godkänt"? För att vi fick ångestattacker av att tvingas äta mat som var "fel"? För att vi inte "åt det som bjuds"?

Du skriver att du inte lagar mat som inte barnen tycker om. Om antalet rätter du har till ditt förfogande är en handfull för något av barnen, hur gör du då? 
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?