Inlägg från: Anonym (Morran) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Morran)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Agda90 skrev 2024-05-02 14:02:08 följande:

Jag dör av skratt snart!!

Mina barn är uppfostrade. De vet bättre än att få för sig att bete sig illa i skolan. De tackar för maten och allt som hör till. De tycker om att umgås med oss och sitter gärna med vid middagar så länge samtalsämnet är intressant. 

Jag och min man har varit stränga i vissa frågor och inte tummat på saker som vi anser vara viktiga kring barnuppfostran. 
    DET har vi fått skit för!!! 
    Jag älskar mina barn och skulle kunna göra vad som helst för dem. Men jag kräver en hel del av ungarna också och tydligen är jag en fascist för det. Någon här på forumet tyckte att jag satt på höga hästar när jag svarade på en fråga om just barn och uppfostran. 

Så hur man än vrider på det har man rumpan bak!

Uppfostrar man inte sina barn är man en dålig förälder. Uppfostrar man sina barn är det fel.

Har liknande erfarenheter. Vi har mer än en gång fått höra att "det kan man inte vänta sig / begära av ett barn / en ungdom" gällande vissa krav vi haft på våra barn.

Nu är de båda vuxna och det har visat sig att jo, man kan ha krav även på barn / ungdomar. Det ger till och med bra resultat.
  • Anonym (Morran)
    Core skrev 2024-05-03 16:50:35 följande:
    Utan att vara särskilt orolig av mig vill jag ändå påstå att ett tredje världskrig inte behöver vara långt bort, det är med små marginaler vi ligger på rätt sida av den gränsen nu för tiden.

Vad tror du händer med alla de barn som fått styra sin kost efter sitt eget tycke när mat blir en bristvara och det blir ransonering? Det krävs inte ens krig, vi är en värld med pressade resurser och ett snabbt föränderligt klimat, så det som är en självklarhet idag kan vara borta om ett år.

Med det sagt krävs inte ens en katastrof, det hör om du frågar mig till uppfostran att man äter det som finns, sen kan man så klart göra som barnen vill ibland också, men inte i regel.

Jag fick äta det som serverades, och visst var det trist, men jag lärde mig utan att det för den sakens skull var misshandel. Vi bor än så länge i en värld av överflöd, det är ingen självklarhet för 90% av mänskligheten, och vi måste också lära oss att vara öppna för att äta det som finns.

sammanfattningsvis gör man barnen en björntjänst när man inte får in dom i en breddad kost. Tror ni ryska fattiga barn grinar sig till pannkaka fyra dagar i veckan? Nej, det är ingen slump att selektiv ätstörning har blivit en folksjukdom i väst.
    Mycket bra skrivet!
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?