• Anonym (Diskmedel)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

• Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?
  • Anonym (Carina)

Jag håller med dig i allt. Det är ett jävla curlande med barn idag. Många vet inte ens vanligt hyfs. Det är fruktansvärt 

• LFF
    Tom Araya skrev 2024-05-02 01:18:27 följande:
    Felformulerad fråga i förhållande till det ursprungliga påståendet.
    Önskekost och att tvingas äta vad man serveras är inte två sidor av en gräns, utan däremellan finns något mer som också måste beskrivas som ett alternativ. 

I regel bestämmer ingen över andra vuxna och myndiga, men det innebär inte nödvändigtvis att vuxna helt och hållet har egna fria val. Ibland låter vi oss påverkas eller accepterar yttre auktoriteter och ibland finns faktorer inte ens vuxna rår över.
    Nej, jag håller inte med om att frågan är felformulerad eftersom det är den känslan som infann sig hos mig (och de flesta andra med samma problematik). "Ät maten eller så får du sitta här till du gör det!" är för en SÄ-person samma som att du hotar den med kroppsskada/död. 

En normalkräsen person kan hantera en lite "komplicerad" matsituation där det finns saker man inte kan påverka. Det kan inte en SÄ-person utan det blir ångest, tvång etc och en redan svår situation blir ännu svårare. 

Jag har varit på båda sidor. Fram till att jag till slut började lära mig äta mer så gick jag sällan ut öå restaurang, jag åkte aldrig med på konferenser etc om det gick att undvika, just för att jag 1) inte visste vad som skulle serveras och 2) inte kunde kontrollera situationen. 

Det är inte ett dugg jävla kul att känna panikångesten komma som ett rusande tåg vid bordet på en restaurang för att du inte vet vad som ska dyka upp. 

Önskekost i skolsammanhang idag handlar om att det finns ett fåtal rätter (sånt som fungerar för flera av de som behöver det) som barnet kan välja på eftersom det är bättre att barnet äter något alls än inget när det kommer till att klara av skoldagen. För egen del gase inte önskekost fungerat eftersom det inte var tillagat av någon av de "godkända" personerna, därav att jag åt knäckemacka och drack mjölk till lunch. Jag tillhör de "udda" med SÄ som åt mycket av den "godkänd" maten, det var bara mängden maträtter som var extremt begränsad. 
  • Anonym (Riggmot)

Barnen med adhd fanns förr också, men de adhd-barn som var utagerande gick i obs-klass eller satt på hem för vanartiga, så du hade dem inte i din klass, och de adhd-barn som inte var utagerande fick därmed lugn och ro och klarade skolsituationen bättre, alternativt stämplades som svagbegåvade trots att de inte alls var det. 

Sen tror jag tyvärr att en del diagnosticeras felaktigt också. Ett grundproblem är att skolan inte har resurser så det räcker och barnen inte får det stöd de behöver. Med en diagnos tvingas skolan göra något. Barnet kanske egentligen inte har så stora problem att hen når till en adhd-diagnos, men det är vad som krävs för att hen ska få rätt hjälp i skolan. För hjälpen behövs ju även om problemen beror på tex en strulig hemsituation. 

• Lönnsirap
    Anonym (Diskmedel) skrev 2024-05-01 15:02:09 följande:

Och varför accepterar föräldrar att de inte säger tack? Var det bättre förr? Det var det. Om man fick "främmande" som det hette då, så var inte allt fokus på barnen, och de visste att man skulle uppföra sig. De fick vara med en liten stund, men sedan så var det föräldrarna som skulle umgås. Barnen satt vid ett eget bord så att föräldrarna kunde prata ifred. Blev vi skadade eller "kränkta" av detta? Nej. Men när jag har besökt familjer med barn så skriker de och tjatar för att få uppmärksamhet.

Barnen respekterade sina lärare, och det var tyst på lektionerna. De räckte upp handen om de ville något. Men så är det inte nu för tiden, och lärarna har det inte lätt.

Men nu för tiden verkar det vara barnen som bestämmer. Och då blir de diagnostiserade med ADHD och andra diagnoser. Föräldrarna skyller på denna diagnos när barnen bär sig illa åt. Barn är inte dumma, och de lär sig att de är lite "speciella" och kan göra som de vill. Tidigare så fanns inte dessa diagnoser, det är något nytt. Och det är samma sak med "selektiv ätstörning"  -barnet vägrar att äta mat som de inte tycker om. Jag var väldigt pipplig med maten som barn, men det var bara att äta upp.

Det svänger i trender vad vuxna tycker är viktigt och den värld du beskriver är minnet av hur du tyckte det var och inte en allmän sanning över samhället som helhet.

Allt fokus är verkligen inte på barnen nu, utan snarare tycker jag att det håller på att bildas nya sociala normer, där saker som var självklart 1980, numera faktiskt har problematiseras i en sådan utsträckning att det väldigt lätt tolkas av unga att det inte är viktigt.

Exempelvis att säga tack! Och att veta hur man ska uppföra sig.... Föräldrar förr hade fått betyg för ordning och uppförande  i skolan och hade själva koll på vad som var "viktigt". Numera däremot diskuteras allt. På såväl ett konstruktivt sätt, men också på ett sätt som tvingar alla att välja hur man ska tolka vad som är god fostran. 

Idag tycker vi det är fullständigt oacceptabelt att vara så fostrade att vi accepterar ett folkmord, eller att våra barn blir utsatta för sexuella övergrepp för att de inte vågar säga nej till en vuxen.... 

Min allmänna uppfattning är att barn ALLTID uppfattats som ouppfostrade. Utifrån att de får en helt annan fostran än sina föräldrar, och att det ingår i att växa upp att inte ständigt "uppföra sig".
  • Anonym (Riggmot)

Jag vet en pojke som fått önskekost i skolan. Det är en jättefin möjlighet som gjorde att han fick i sig lunch och bättre klarade av skoldagen. Att utöka vad han åt jobbade föräldrarna med i lugn och ro på hemmaplan. Det är ju mycket lättare att göra det hemma där man kan introducera en sak i taget i lugn miljö. Den här killen har svårt med koncentrationen och skolgången hade förmodligen blivit katastrof om han dessutom hade gått hungrig. 

Jag tänker att varje barn som får de anpassningar som behövs så att hen klarar skolgången är en socialbidragstagare (eller i värsta fall fängelsekund) mindre. 

• Anonym (567)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-01 15:23:29 följande:
    Som vuxen lever du med ständig önskekost. Ingen kan tvinga i dig något du spyr av.

"Nya diagnoser" hör ihop med förbättrad läkarvetenskap.
    Var det bättre förr när ingen fick en cancerdiagnos (utan bara dog av "sjukdom")?
    Äsch, sån lyx som att veta när man ska dö om man får cancer kan vi ju inte ha! Det ger mesiga åldersstigna.
    Man jobbar tills man trillar av pinn helt enkelt och klagar inte över lite tumörsmärtor. 
    Brutna lårbenshalsar fixas med rullstol. Enkelt! 
    Det var bättre på 1700talet minsann.
  • LFF
    Tom Araya skrev 2024-05-02 01:18:27 följande:
    Felformulerad fråga i förhållande till det ursprungliga påståendet.
    Önskekost och att tvingas äta vad man serveras är inte två sidor av en gräns, utan däremellan finns något mer som också måste beskrivas som ett alternativ. 

I regel bestämmer ingen över andra vuxna och myndiga, men det innebär inte nödvändigtvis att vuxna helt och hållet har egna fria val. Ibland låter vi oss påverkas eller accepterar yttre auktoriteter och ibland finns faktorer inte ens vuxna rår över.
    Det är förresten väldigt spännande att få höra att en fråga är felformulerad från en person som inte själv haft denna typ av matproblematik eller haft ett barn i sin närhet med denna typ av problematik. 

Likväl som en fd alkoholist kallar sig "nykter alkoholist" så är jag vad jag kallar "reformerad matfobiker". För man kan kalla det för en fobi, rädslan som uppstår i kroppen när någon ska "tvinga" I dig något du inte vill ha. Det finns ingen kommentar som är så laddad som "smaka nu, det är jättegott" för en person med SÄ. 

Ni som klagar på SÄ som diagnos, har ni några fobier, något ni är riktigt oresonligt rädda för? Tänk er att utsättas för det minst tre gånger per dag och alltid i sociala sammanhang där omgivningen påpekar hur fåniga ni är, hur larvigt det är att ni inte vågar göra/träffa X,Y eller Z. Där alla säger "men det är inget farligt, du dör inte, kom igen nu". Det är vardagen för en person med SÄ. Tänk dig sen att du är ett barn i sammanhanget och att det är de vuxna, de som ska vara ett stöd för dig, som säger detta. 
  • Anonym (Haha)
    Anonym (Ärla) skrev 2024-05-01 15:07:09 följande:

Jag håller verkligen med, man skötte sig och åt det som bjöds eller avstod.

Alla dessa moderna diagnoser gör mig alldeles matt.

"Önskekost", jo jag tackar jag. Det vill jag också ha... akn man få det som vuxen? Flört

Det kan du säkert få. 

För min son består önskekosten av ris eller pasta. Vilken dröm va? 

• Anonym (Haha)

Förr så var ju lösningen att barnet inte åt alls. Jag åt inte skolmat öht, och var väldigt selektiv hemma. Idag är jag helt säker på att jag skulle fått en diagnos och (troligen) fått hjälp i yngre år. 

Nu slutade det med långvarig ätstörning, och ganska stora fysiska problem. Det är inte förren nu i 40 års åldern som jag själv lyckats hitta nycklarna för att ha en fungerande mathållning och inställning till mat. 

• Anonym (nuförtiden)

Många äldre som är ouppfostrade nu för tiden och som verkar upprörda över att de inte är världens medelpunkt.

Att barnen får vara med och ta plats - varför blir så många äldre kränkta av det? Missunnar de barnen att få något de själva inte fick som barn? Eller tycker de att de själva borde få ta platsen som barnen får?

Och att man tar hänsyn till barnets behov och önskemål kring tex maten - varför blir många äldre så kränkta av det? Är det även där en missunnsamhet att barnen idag får något de äldre inte fick. 

Att barn får vara med och bestämma över sin tillvaro - varför blir så många äldre kränkta av det? Är de avundsjuka på att barnen idag får något de själva inte fick? Varför upplever de att barnens medbestämmande är så besvärande för dem? 
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?