Inlägg från: Anonym (Julle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Julle)

Varför är många barn så ouppfostrade?

Nu är det ju ganska stor skillnad på barn med ätstörningar och bortskämda ungar som är vana vid att få vad de vill om de bara tjatar eller tjurar en stund. 

Jag tror att alla i tråden är överens om att barn med ätstörningar och matallergier m.m ska få särskild kost men såsom jag uppfattar TS ställer hen sig frågande till att barn överlag blivit mer bortskämda och att det överlag är ett jäkla daltande. Vilket jag helt håller med om.

• Anonym (Julle)
    Anonym (nuförtiden) skrev 2024-05-02 10:52:02 följande:
    Många äldre som är ouppfostrade nu för tiden och som verkar upprörda över att de inte är världens medelpunkt.

Att barnen får vara med och ta plats - varför blir så många äldre kränkta av det? Missunnar de barnen att få något de själva inte fick som barn? Eller tycker de att de själva borde få ta platsen som barnen får?

Och att man tar hänsyn till barnets behov och önskemål kring tex maten - varför blir många äldre så kränkta av det? Är det även där en missunnsamhet att barnen idag får något de äldre inte fick. 

Att barn får vara med och bestämma över sin tillvaro - varför blir så många äldre kränkta av det? Är de avundsjuka på att barnen idag får något de själva inte fick? Varför upplever de att barnens medbestämmande är så besvärande för dem? 

Självklart ska barn få vara barn och få ta plats och få utvecklas till de unika individer som de är. Men det är skillnad på att få vara barn och bli bortskämda och kunna styra och ställa i hemmet och i skolan via dåligt beteende. Barn mår behöver gränser och riktlinjer för vad som är okej och inte okej. Alla människor, speciellt barn mår bra av gränssättning och att inte få som man vill konstant, speciellt inte på grund av att man betett sig illa.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Riggmot) skrev 2024-05-02 11:14:53 följande:
    Min erfarenhet är inte att ÄS-barnen beter sig illa. De satt  mest tysta och ledsna där i matsalen. Barn med ADHD beter sig heller långt ifrån alltid illa. De kan lika gärna bli tysta, inåtvända och deprimerade. 
    Om du läser mitt inlägg lite längre upp så skulle du inse att jag inte pratar om barn med ätstörningar eller diagnoser. Självklart ska barn med ätstörningar eller allergier få särskild kost och självklart måste det finnas förståelse för barn med särskilda behov. Min invändning är mot bortskämda barn utan diagnoser och ätstörningar som tillåts styra och ställa där föräldrar inte sätter gränser eller uppfostrar sina ungar till att fungera i vardagliga situationer såsom i skolan eller på middagar hos andra. 
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 06:23:21 följande:

Alltså jag fattar inte varför en värld där man kör över barn och lär barn att deras åsikter inte räknas alls verkar vara bättre för TS och många av er. 

Det verkar ju som den värld ni växte upp i har gjort er till hårda, bittra vuxna i behov av att bli åtlydda. Det tyder ju på att den uppfostran ni fick knappast gav god effekt heller.

Och ang mat, jo, som vuxen har man fasen önskekost jämfört med barn. Jag kan köpa min egen mat, jag kan välja. Jag tar med mat till jobbet som jag gillar. Jag får ta fram ketchupen ur kylen och ha på maten om jag vill. 

Att uppfostra barn till att t.ex. vara artiga och tacksamma är inte samma sak som att köra över barnen och inte lyssna på dom. Känns som att många här sätter likamedtecken mellan uppfostran och barnmmisshandel? Liksom va? Det vi andra pratar om är att fostra sina barn, sätta gränser så att dom inte bli bortskämda snorungar som är otrevliga och ballar ur så fort dom inte får som dom vill. Vi pratar inte om barnmisshandel.
  • Anonym (Julle)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 11:11:42 följande:
    Håller absolut inte med. Det här känns som något många bara häver ur sig utan att ha koll, något man säger för att det låter bra.

Upplever att föräldrar i exakt lika att grad idag som förr jobbar med detta, eller inte. (På 80-90talet var det ju istället många barn som satt framför tv eller videospel eller som bara släpptes iväg till vänner hipp som happ för att inte engagera sig mer som föräldrar och ta konfrontationer.)

Varför skulle folk säga så bara för att det låter bra, på vilket sätt låter det bra att säga att dagens barn är ouppfostrade? 

Mina åsikter om att det finns en slapp uppfostran idag baseras på mina vänner och bekantas berättelser från arbeten inom förskola och skola där de vittnar om en markant förändring där de upplever att en stor del av deras arbete börjar gå ut på att fostra barn istället för att lära dem det de är där för att lära sig. Jag ser också stora skillnader bland släktingars och vänners barn där uppfostran skiljer sig brutalt och vissa ungar i princip inte har några begränsningar och är bortskämda att jag helt ärligt kan känna mig obekväm i vissa sammanhang. En hundvalp får behandlas som en leksak utan att föräldrarna säger till, en unge får stå och skrika och gapa och störa utan att den får en tillsägelse och en annan får ta med sig hela godisskålen och slicka i sig halva bunken utan att någon markerar.

Gissningsvis har vi för mycket på våra bord i dagens samhälle, med stigande stress, psykisk ohälsa och utmattningssyndrom orkar inte dagens föräldrar också uppfostra sina barn till beteenden som jag själv upplever som grundläggande.

• Anonym (Julle)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 19:02:14 följande:
    Ja? Det gör folk även idag. Bortskämda snorungar och artiga mönsterbarn, och alla nivåer däremellan fanns även förr.

Ja, det är klart att det alltid funnits ungar i olika former och med olika uppförande. Det har alltid funnits ADHD och diverse NpF-diagnoser. Att du hade klasskompisar som bråkade på rasterna eller var otrevliga på 80/90-talet och ser det som att ungar alltid har varit likadana tar inte bort lärares och förskolelärare som arbetat i branschen långt längre än du levt upplevelser av att barnens attityder och beteenden förändrats.

Självklart förändras beteenden och attityder över tid. Självklart förändras föräldrars uppfostran och inställningen till barn över tid. Självklart förändras samhället över tid. I mina öron låter det konstigare att barn uppvuxna på 1940-talet skulle ha samma attityder och beteenden som barn  uppvuxna på 2020-talet. 

• Anonym (Julle)
    Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 22:11:13 följande:
    Jag har föräldrar som arbetat som förskollärare och lärare  och säger samma sak som jag. 

De specifika sakerna ändras, men att det skulle blivit ett sånt bedrövligt skifte till det sämre som lyfts i tråden håller jag inte med om.
    Då har vi helt enkelt fått till oss olika berättelser och upplevelser och har därmed olika syn på saken. Agree to disagree
Svar på tråden Varför är många barn så ouppfostrade?