Tom Araya skrev 2024-05-02 01:18:27 följande:
Felformulerad fråga i förhållande till det ursprungliga påståendet.
Önskekost och att tvingas äta vad man serveras är inte två sidor av en gräns, utan däremellan finns något mer som också måste beskrivas som ett alternativ.
I regel bestämmer ingen över andra vuxna och myndiga, men det innebär inte nödvändigtvis att vuxna helt och hållet har egna fria val. Ibland låter vi oss påverkas eller accepterar yttre auktoriteter och ibland finns faktorer inte ens vuxna rår över.
Nej, jag håller inte med om att frågan är felformulerad eftersom det är den känslan som infann sig hos mig (och de flesta andra med samma problematik). "Ät maten eller så får du sitta här till du gör det!" är för en SÄ-person samma som att du hotar den med kroppsskada/död.
En normalkräsen person kan hantera en lite "komplicerad" matsituation där det finns saker man inte kan påverka. Det kan inte en SÄ-person utan det blir ångest, tvång etc och en redan svår situation blir ännu svårare.
Jag har varit på båda sidor. Fram till att jag till slut började lära mig äta mer så gick jag sällan ut öå restaurang, jag åkte aldrig med på konferenser etc om det gick att undvika, just för att jag 1) inte visste vad som skulle serveras och 2) inte kunde kontrollera situationen.
Det är inte ett dugg jävla kul att känna panikångesten komma som ett rusande tåg vid bordet på en restaurang för att du inte vet vad som ska dyka upp.
Önskekost i skolsammanhang idag handlar om att det finns ett fåtal rätter (sånt som fungerar för flera av de som behöver det) som barnet kan välja på eftersom det är bättre att barnet äter något alls än inget när det kommer till att klara av skoldagen. För egen del gase inte önskekost fungerat eftersom det inte var tillagat av någon av de "godkända" personerna, därav att jag åt knäckemacka och drack mjölk till lunch. Jag tillhör de "udda" med SÄ som åt mycket av den "godkänd" maten, det var bara mängden maträtter som var extremt begränsad.