Anonym (Larv) skrev 2024-05-05 11:11:42 följande:
Håller absolut inte med. Det här känns som något många bara häver ur sig utan att ha koll, något man säger för att det låter bra.
Upplever att föräldrar i exakt lika att grad idag som förr jobbar med detta, eller inte. (På 80-90talet var det ju istället många barn som satt framför tv eller videospel eller som bara släpptes iväg till vänner hipp som happ för att inte engagera sig mer som föräldrar och ta konfrontationer.)
Varför skulle folk säga så bara för att det låter bra, på vilket sätt låter det bra att säga att dagens barn är ouppfostrade?
Mina åsikter om att det finns en slapp uppfostran idag baseras på mina vänner och bekantas berättelser från arbeten inom förskola och skola där de vittnar om en markant förändring där de upplever att en stor del av deras arbete börjar gå ut på att fostra barn istället för att lära dem det de är där för att lära sig. Jag ser också stora skillnader bland släktingars och vänners barn där uppfostran skiljer sig brutalt och vissa ungar i princip inte har några begränsningar och är bortskämda att jag helt ärligt kan känna mig obekväm i vissa sammanhang. En hundvalp får behandlas som en leksak utan att föräldrarna säger till, en unge får stå och skrika och gapa och störa utan att den får en tillsägelse och en annan får ta med sig hela godisskålen och slicka i sig halva bunken utan att någon markerar.
Gissningsvis har vi för mycket på våra bord i dagens samhälle, med stigande stress, psykisk ohälsa och utmattningssyndrom orkar inte dagens föräldrar också uppfostra sina barn till beteenden som jag själv upplever som grundläggande.