Tom Araya skrev 2024-04-16 16:44:18 följande:
Vad man måste förstå är att det har olika grund och därmed motverkas på olika sätt. Vid generellt våld i hemmet/mot närstående (mot kvinnor eller andra) handlar det i regel om individuell moral, bristande förmåga att kontrollera sina känslor, psykisk sjukdom, kemisk påverkan (alkohol, droger e.t.c.) eller en kombination av flera av dessa faktorer, medan hederskultur handlar om en kollektiv moral och omfattar så mycket mer än enbart våld. Det förstnämnda har inget stöd i lagar eller omgivningen till skillnad från hederkultursrelaterade övergrepp.
Tror nog att alla förstår att det är ett problem med olika grund, men att våld även finns bakom Svensson fasader. Därför kan man inte heller säga att problemet med våld mot kvinnor försvinner om invandrare gör det. Alla borde rimligen förstå att alla invandrare inte heller misshandlar kvinnor, såsom att alla svenska män, eller missbrukande män inte misshandlar kvinnor. Det känns som om vi går runt varandra här.
Det jag försöker förklara är att min uppfattning är att feministerna finner det stötande att skylla ifrån hela "våld mot kvinnor"-problematiken på invandrare och att då uppfattar de invandringsfientliga det som att feministerna är för en misogyn hederskultur. Då rasister ofta uppvisar misogyna attityder själva så förstärks detta gällande uppfattningen att kvinnor ska accepteras att bli misshandlade av svenska män.
Det är det jag opponerar mig vad gäller trådstarten. Feminister gillar inte misogyni i någon form. (Inte ens en feminist skulle kunna övertyga mig om motsatsen)(Sen så finns det säkert korkade människor överallt, såsom självutnämnda feminister, eller sd kvinnor som vill att kvinnor ska acceptera tafsning)