• Anonym (Brak)

Invandrarkultur kontra feminism

Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

• Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism
  • Tom Araya

Jag är inte ensam om att uppfatta det som att vänstern har problem i sin inställning och hantering av migrations-, integrations-, jämställdhets- och hederskultursfrågan.

?Våga se hedersförtrycket mot hbtq-personer? | SVT Nyheter

Varför har vänstern så svårt för att se hedersförtrycket? | Göteborgs-Posten (gp.se)

Strandhäll och S blundar fortfarande för hederskulturen (expressen.se)

Så har hedersfrågan delat Vänsterpartiet | Dagens ETC

?Vänstern måste våga diskutera hederskultur utan ängslighet? - DN.se

Hederskultur har faktiskt med religion att göra (aftonbladet.se)

• Tom Araya
    Lyssna särskilt på de 19 sekunderna mellan 16.59 och 17.18.

• Anonym (Werthers)
    Trådstarten handlar om att skapa ett narrativ att feminister på något sätt hålls ansvariga för att ta itu med hedersproblematiken, och att de gör för lite. (Inte hur ska "vi" lösa hedersproblematiken) Att feminister generellt gillar hedersförtryck. Det är det här jag motsätter mig mot. Det finns ingen (varken självutnämnda feminister eller andra) som kan övertyga mig om att feminister försöker sopa väg framför misogyni.

Mestadels av det jag läser skiljer sig inte från det skapade narrativet då många artiklar verkar köra hårt på det "varför gör feministerna ingenting" (trots att de bevisligen gör en hel del) Jag antar att narrativet syftar till att misstänkliggöra feminismen och i längden kvinnor, då det ligger en del misogyna/ rasistiska krafter bakom.
  • EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-16 22:49:41 följande:
    Varför vill du ha bevis över dåtidens hederskultur? Vad anser du om sk modern svensk hederskultur som XXX nämnde att hon i form av sd-kvinna anser att sd Peters vadhanuheters kladdande ska vara något som kvinnor ska acceptera för att inte skada (sd i det här fallet)-s rykte? Kvinnan som berättade det och hennes väninna har fått emotta en hel del hot för att de inte accepterade det, hot om våld osv.

(fattar inte sd-kvinnor att det klassas som en annan slags hederskultur? Obegripligt)
    Det får du fråga SD-kvinnorna om.

Jag är inte intresserad av att sitta och leka "snillen spekulerar" om SD-kvinnor och deras synsätt (ja enligt DIG) som de nu skulle ha.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Werthers)
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 02:49:43 följande:
    Det får du fråga SD-kvinnorna om.

Jag är inte intresserad av att sitta och leka "snillen spekulerar" om SD-kvinnor och deras synsätt (ja enligt DIG) som de nu skulle ha.
    Du kan ju läsa vad XXX anser. Du verkade intresserad av hederskultur i Sverige. Men du kanske inte är det då.
  • EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 01:52:02 följande:
    Trådstarten handlar om att skapa ett narrativ att feminister på något sätt hålls ansvariga för att ta itu med hedersproblematiken, och att de gör för lite. (Inte hur ska "vi" lösa hedersproblematiken) Att feminister generellt gillar hedersförtryck. Det är det här jag motsätter mig mot. Det finns ingen (varken självutnämnda feminister eller andra) som kan övertyga mig om att feminister försöker sopa väg framför misogyni.
    Men vad fint att du trycker på vad tråden handlar om i detta svar..

Då borde du ju tänka på det själv och inte sitta och fråga efter åsikter och tyckande om SD-kvinnor i denna tråden av andra.

• EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 03:02:25 följande:
    Du kan ju läsa vad XXX anser. Du verkade intresserad av hederskultur i Sverige. Men du kanske inte är det då.
    Så om man inte diskuterar efter dina referensramar så saknar man intresse?
    Är det det du vill ha sagt egentligen med din kommentar.

En motfråga.

Varför är det så svårt för dig att acceptera att man kan ha intresse av att diskutera hederskultur och samtidigt sakna intresse av att  SD-kvinnor och deras synsätt (enligt dig deras synsätt) för den saken skull?

Dessutom så var du ju själv snabbt att poängtera för en annan debattör att tråden handlar om feminismens förhållningssätt om hederskultur.

• Anonym (Brak)
    EnAnonumius skrev 2024-04-17 05:37:14 följande:
    Så om man inte diskuterar efter dina referensramar så saknar man intresse?
    Är det det du vill ha sagt egentligen med din kommentar.

En motfråga.

Varför är det så svårt för dig att acceptera att man kan ha intresse av att diskutera hederskultur och samtidigt sakna intresse av att  SD-kvinnor och deras synsätt (enligt dig deras synsätt) för den saken skull?

Dessutom så var du ju själv snabbt att poängtera för en annan debattör att tråden handlar om feminismens förhållningssätt om hederskultur.
    Werthers pratar om att feminism inte kan hållas ansvariga för något när dom till viss del blundar för vissa företeelser. Samtidigt, om man läst tråden, klandrar han SD som parti för olika saker.

Werthers försöker bara styra bort diskussionen från feminismen och göra andra grupperingar ansvariga, trots att det är just feminismens relation till flera invandrarkulturers kvinnosyn som diskuteras.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2024-04-16 22:34:53 följande:
    Då du har sagt flertalet gånger i dina inlägg (i många andra trådar) att du inte accepterar länkar till höger media, så är det lika fel faktiskt att utgå från att det skall vara acceptabelt att länka till   vänstermedia.
    Så Aftonbladet dissar jag då det är vänstermedia, och en tidningsartikel är i sig knappast en objektiv källa. Det borde till och med du förstå att det kan knappast räknas som objektiv källa, med en tidningsartikel från kvällspressen (oavsett om det är höger eller vänster kvällspress).

Med det sagt...

Nu var det ju inte kommentaren från mig, om du kunde lägga med en objektiv källa som beskriver vad en änglamakerska var för något och vad hbn gjorde.  Vilket är det artikeln beskriver från Linköpings Universitet.

Du hävdade b.la i inlägg #155 citerar dig och dina ord":

"Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige."

(slut citat)

Min kommentar till det hela (inlägg #157) var b.la följande citerar mig själv:

"Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor."

(slut på citatet)

Jag hittar ingenstans i artikeln från Linköpings Universitet att babymorden berodde på någon hederskultur. Och då har jag läst det tre gånger.

Så kan du bevisa ditt påstående med en objektiv källa att babymorden var ett exempel/resultatet på hederskultur i Sverige?

Så vad är dina objektiva bevis på att vi haft hederskultur i Sverige?
    Vad svamlar du om? när jag har protesterat mot länkar så handlar det om källor som kan kopplas till nazism, fascism eller högerextremism. Jag länkar till Sveriges största kvällstidning och och det är ytterst märkligt att du inte accepterar etablerad svensk press som källa. 

Men låt oss fokusera på  artikeln från Linköpings universitet. Hederskultur handlar om att de som bryter mot rådande normer anses dra skam över familjen. Nedan följer några citat från artikeln. Det är tydligt att fenomenet att svenska kvinnor tog betalt för att mörda spädbarn var kopplat till hederskultur.

"Länge var det förknippat med skam att föda barn utom äktenskapet"

"stigmatisering av ogifta mammor gav upphov till affärsverksamheter kring utomäktenskapliga barn under perioden 1870-1950"

"Änglamakeri, det vill säga bruket att mot betalning ?göra änglar? av späda fosterbarn genom att vanvårda dem till döds"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-16 19:33:36 följande:
    Och?
    När vi nu , för över hundra år sen, lyckats bli av med resterna av vår svenska hederskultur är vi knappast intresserade av att importera ny hederskultur till landet? Vi vill gå framåt och inte bakåt.
    Den här nya hederskulturen vi fått in från MENA lär ta minst hundra år att bekämpa. 
    Mitt inlägg var ett svar på en fråga. 

Det svenska samhället är inte fritt från hederskultur. Om du frågar människor som flyr från vissa konservativa/ortodoxa  svenska församlingar exempelvis Jehovas vittnen så är detta tydligt. 

Hederskultur smittar av sig till oss som inte lever under hederskultur och chansen för en flicka eller pojke att bli fri från hederskultur är större i Sverige än i deras hemländer. Det är fint om ett barn som kommit till Sverige och som bor i en familj där hederskultur förekommer kan bryta sig loss från detta fängelse. Läs gärna artikeln längre ner med med Elif Ali.

Om Svensk hederkultur
    www.dn.se/insidan/vera-linn-vaxte-upp-i-jehovas-vittnen-forsamlingen-praglas-av-en-kristen-hederskultur/

Elaf Ali bröt sig loss från hederskulturen
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/oAwEzR/elaf-fick-sin-pappa-att-lamna-hederskulturen

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism