Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

Invandrarkultur kontra feminism

KillBill skrev 2024-04-16 07:23:25 följande:
    Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige.
    Så den fanatiska SD-hataren är igång igen, och denna gången försöker greppa efter halmstrån..

Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor.

Du hart påstått det. Då ska du bara lägga fram objektiva bevis på att det verkligen var så, att det hade med någon hederskultur att göra.

Jag vill inte höra en massa "förklaringar". Utan jag vill se bevis genom hänvisning till objektiva fakta källor.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-04-16 19:07:07 följande:
    Att svenska kvinnor under 1800-talet och början av 1900-talet  kände sådan stor skam att föda barn utanför äktenskapen att man lämnade bort sitt barn med syfte att få barnet dödat var ett resultat av svensk hederskultur.

www.aftonbladet.se/relationer/a/WLg77j/hon-mordade-fosterbarnen-i-tvattstugan

liu.se/artikel/skammens-profitorer
    Då du har sagt flertalet gånger i dina inlägg (i många andra trådar) att du inte accepterar länkar till höger media, så är det lika fel faktiskt att utgå från att det skall vara acceptabelt att länka till   vänstermedia.
    Så Aftonbladet dissar jag då det är vänstermedia, och en tidningsartikel är i sig knappast en objektiv källa. Det borde till och med du förstå att det kan knappast räknas som objektiv källa, med en tidningsartikel från kvällspressen (oavsett om det är höger eller vänster kvällspress).

Med det sagt...

Nu var det ju inte kommentaren från mig, om du kunde lägga med en objektiv källa som beskriver vad en änglamakerska var för något och vad hbn gjorde.  Vilket är det artikeln beskriver från Linköpings Universitet.

Du hävdade b.la i inlägg #155 citerar dig och dina ord":

"Nyfödda spädbarn mördades i Sverige en bit in på 1900-talet av s.k. änglamakerskor så visst har det även funnits hemska exempel på hederskultur i Sverige."

(slut citat)

Min kommentar till det hela (inlägg #157) var b.la följande citerar mig själv:

"Du påstår, att babymorden berodde hederskultur med att mörda barn i Sverige genom änglamakerskor."

(slut på citatet)

Jag hittar ingenstans i artikeln från Linköpings Universitet att babymorden berodde på någon hederskultur. Och då har jag läst det tre gånger.

Så kan du bevisa ditt påstående med en objektiv källa att babymorden var ett exempel/resultatet på hederskultur i Sverige?

Så vad är dina objektiva bevis på att vi haft hederskultur i Sverige?

• EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-16 22:49:41 följande:
    Varför vill du ha bevis över dåtidens hederskultur? Vad anser du om sk modern svensk hederskultur som XXX nämnde att hon i form av sd-kvinna anser att sd Peters vadhanuheters kladdande ska vara något som kvinnor ska acceptera för att inte skada (sd i det här fallet)-s rykte? Kvinnan som berättade det och hennes väninna har fått emotta en hel del hot för att de inte accepterade det, hot om våld osv.

(fattar inte sd-kvinnor att det klassas som en annan slags hederskultur? Obegripligt)
    Det får du fråga SD-kvinnorna om.

Jag är inte intresserad av att sitta och leka "snillen spekulerar" om SD-kvinnor och deras synsätt (ja enligt DIG) som de nu skulle ha.

• EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 01:52:02 följande:
    Trådstarten handlar om att skapa ett narrativ att feminister på något sätt hålls ansvariga för att ta itu med hedersproblematiken, och att de gör för lite. (Inte hur ska "vi" lösa hedersproblematiken) Att feminister generellt gillar hedersförtryck. Det är det här jag motsätter mig mot. Det finns ingen (varken självutnämnda feminister eller andra) som kan övertyga mig om att feminister försöker sopa väg framför misogyni.
    Men vad fint att du trycker på vad tråden handlar om i detta svar..

Då borde du ju tänka på det själv och inte sitta och fråga efter åsikter och tyckande om SD-kvinnor i denna tråden av andra.

• EnAnonumius
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-17 03:02:25 följande:
    Du kan ju läsa vad XXX anser. Du verkade intresserad av hederskultur i Sverige. Men du kanske inte är det då.
    Så om man inte diskuterar efter dina referensramar så saknar man intresse?
    Är det det du vill ha sagt egentligen med din kommentar.

En motfråga.

Varför är det så svårt för dig att acceptera att man kan ha intresse av att diskutera hederskultur och samtidigt sakna intresse av att  SD-kvinnor och deras synsätt (enligt dig deras synsätt) för den saken skull?

Dessutom så var du ju själv snabbt att poängtera för en annan debattör att tråden handlar om feminismens förhållningssätt om hederskultur.

• EnAnonumius
    KillBill skrev 2024-04-17 07:46:25 följande:
    Vad svamlar du om? när jag har protesterat mot länkar så handlar det om källor som kan kopplas till nazism, fascism eller högerextremism. Jag länkar till Sveriges största kvällstidning och och det är ytterst märkligt att du inte accepterar etablerad svensk press som källa. 

Då kan du ju sluta med att länka till expo, tidningen som har sina rötter i extremvänstern. Jag har sett dig länka till dem ibland .

Inte mer okey att länka till dem, som med media du pekar finger åt är högerextremistisk.,
    KillBill skrev 2024-04-17 07:46:25 följande:
    Men låt oss fokusera på  artikeln från Linköpings universitet. Hederskultur handlar om att de som bryter mot rådande normer anses dra skam över familjen. Nedan följer några citat från artikeln. Det är tydligt att fenomenet att svenska kvinnor tog betalt för att mörda spädbarn var kopplat till hederskultur.

"Länge var det förknippat med skam att föda barn utom äktenskapet"

"stigmatisering av ogifta mammor gav upphov till affärsverksamheter kring utomäktenskapliga barn under perioden 1870-1950"

"Änglamakeri, det vill säga bruket att mot betalning ?göra änglar? av späda fosterbarn genom att vanvårda dem till döds"

Bara för att artikeln skriver om "stigmatisering" och "skam" om utomäktenskapliga barn, så är det i sig inget objektivt bevis på någon hederskultur.,
    Det är din egna intolkning av att det skulle bero på på någon hederskultur som du uppvisar här.

Min kommentar handlade inte om (dina) "subjektiva intolkningar" i en text.

Utan min kommentar handlade objektiva källor som bevisar att Sverige har HAFT hederskultur.
    Inte efterfrågan om dina subjektiva intolkningar av dylikt.

Sedan så är det just detta också.
    "Haft" och "nu" är två skilda saker.
    Vi får in folk som kommer från länder som har hederskultur nu i "modern tid".

Du försöker hävda att vi har ju haft hederskultur.
    (Objektiv bevisning saknas, som sagt).

Det är en enorm skillnad  på "haft" (om Sverige och "leva mitt i en hederskultur" så som många invandrar fortsätter att efterleva här i Sverige i modern tid. 

Så bara för att du (subjektivt) anser att Sverige har haft hederskultur, vad vill du nå med den informational i så fall? Skall vi strunta i att hjälpa de utsatta flickorna/pojkarna/HBTQ-personerna?
    Eller skall vi upplysa de outbildade om att i Sverige, som skryter om att de är minsann världens mest jämställda land, så finns det ingen plats för sådant förtrycka av individer genom någon heder?

Vad vill du nå med att indirekt trivialisera problemet som finns nu mitt i det svenska samhället, via invandringen, med att försöka flytta över till något som inte finns bland oss Svenskar längre? (OM det har funnits, objektiv bevis saknas fortfarande)

• EnAnonumius
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-17 15:22:43 följande:
    Och detta med kvinnan som blev tafsad på brösten på en våt fest, handlade inte heller om Sd:s "heder", utan om att det var onödigt att tappa röster. Eftersom partiet så väl behövde många mandat för att kunna rädda Sverige. Så borde den utsatta kvinnan också ha tänkt, och det gjorde hon väl också, men som sagt: hon övertalades av en "väninna" att anmäla. Väninnan hade säkerligen sina egna egoistiska skäl bakom detta.
    Det var det jag gissade på att det handlade om egentligen och inte det (XXX) svamlade ihop att det skulle handla om..

Då var det bekräftat att det var rent hitte på från (XXX) sida att SD-kvinnor skulle anse att man får "stå ut med lite tafsande för att rädda någon  partiheder..."
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism