• Anonym (Brak)

Invandrarkultur kontra feminism

Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

• Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism
  • Anonym (.)
    ClumsySmurf skrev 2024-04-15 00:49:50 följande:
    KillBill skrev 2024-04-14 16:19:26 följande:
    Nej Jag blandar inte bort korten.  Mäns våld mot kvinnor och övergrepp som begås av män mot kvinnor är ett problem i alla samhällen och kulturer. På 60-talet var det  lagligt för svenska män att våldta en kvinna inom äktenskapet och först i slutet av 70 talet blev olagligt för svenskar föräldrar att slå sina barn. 

Har du fakta som stödjer att inte SD män är överrepresenterade eller gissar du bara? Det är rätt många SD kvinnor som larmat  om en sunkig kultur och SDs EU parlamentsledamot Peter Lundgren dömdes för sexuellt ofredande. 

omni.se/hanna-wigh-lamnar-sd-efter-larm-om-sexovergrepp/a/9PPBE

Kill Bill, suck.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-15 02:18:32 följande:

Sen så är jag inte ens feminist för den delen, eller argumenterar för att feminister ska kunna hålla två tankar i huvudet mer än någon annan. Borde vara rimligt att anta att någon är kapabel att vara mot könsstympning och misogyni på samma gång. Borde alla vara i mitt tycke, oavsett om de är feminister eller inte. 

Någon som däremot inte begriper det, eller tror att andra enbart kan vara mot misogyni men inte könsstympning (eller vice versa) är en person som har svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Såklart att man kan vara. Problemet är bara att feministerna länge (och vissa av dem fortfarande) antingen helt och hållet förnekade misogynin i den muslimska gruppen (samt en del andra grupper från Afrika och Mellanöstern, t.ex. kristna syrianer), eller försökte blanda bort korten ("det är INDVIDER som gör sådant, det förekommer i ALLA kulturer, det är inte för att de är muslimer/syrianer/kurder/somalier/irakier/invandrare som de gör så"). 

Väldigt länge hjälpte även BRÅ till att blanda bort korten, genom att vägra (eller egentligen var det väl tidigare regeringar som gav order där) att dela upp gärningsmännen vid olika brott efter ursprungsland, eller ens efter om de var födda utanför Europa eller hade minst en förälder som var född utanför Europa.

Ibland använde de termen "invandrare", men då klumpade de ihop ALLA invandrare - även de från Västvärlden - i samma grupp, för att få ner siffran. Det kan ha stämt som de sa att "95 procent av alla invandrare begår inte brott", men tittar man i stället på gruppen "somalier", eller "irakier" eller "invandrare från Mellanöstern och Afrika" - så blir det ju helt andra siffror. Och särskilt om man tittar på vissa brottstyper, som just överfalls- och gruppvåldtäkter, samt brott mot kvinnliga släktingar. Men dessa siffror fick väldigt länge inte publiceras. Vid ett tillfälle beställde t.ex. regeringen en rapport från BRÅ som skulle visa att romer inte begår brott i större utsträckning än vanliga svenskar. När rapporten visade att romer begår brott i MYCKET större utsträckning än vanliga svenskar, så fick den inte publiceras. Den låstes in i ett kassaskåp. 

I Norge t.ex. har det varit helt annorlunda, där gick Oslo-polisen redan för många år sedan ut i en presskonferens och berättade, att SAMTLIGA överfallsvåldtäkter i Oslo-distriktet under en viss tidsperiod hade begåtts av män från utanför Europa.

Dessutom har det till och med förekommit att feministiska skribener har tagit våldtäktsmän i försvar. Men bara de importerade förstås! "de kommer från en annan kultur", "de förstår inte vad som gäller i Sverige", "med en 20-årings sexualdrift är det inte så konstigt..."

Ibland händer det helt galna saker. Tänker t.ex. på en då 28-årig svensk kvinna som blev våldtagen av en irakisk låtsasflykting i en liggvagn på ett SJ-tåg för några år sedan. Hon ville inte polisanmäla, för att hon var rädd för att han skulle råka illa ut om han skickades tillbaka till Irak! Tomte Personalen fick polisanmäla medan hon bråkade emot!
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-15 00:42:54 följande:
    Det är ju det jag inte vill, eller hur? Problemet försvinner inte om alla invandrare försvinner ur Sverige.
    Om du bakar ihop två olika problem till ett, så försvinner det inte helt på det viset, men jag ser det som olika problem med olika grund och olika lösningar...
    ...eftersom jag kan tänka två olika tankar samtidigt. Skrattande
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-15 14:35:32 följande:
    Såklart att man kan vara. Problemet är bara att feministerna länge (och vissa av dem fortfarande) antingen helt och hållet förnekade misogynin i den muslimska gruppen (samt en del andra grupper från Afrika och Mellanöstern, t.ex. kristna syrianer), eller försökte blanda bort korten ("det är INDVIDER som gör sådant, det förekommer i ALLA kulturer, det är inte för att de är muslimer/syrianer/kurder/somalier/irakier/invandrare som de gör så"). 

...

...EN MASSA TEXT...

...
    Ja, det där med att försöka mörka genom hur man visar statistik är ett omfattande problem. Vad det gäller sysselsättning blandas flyktingar med arbetskraftsinvandring och ser då inte så illa ut.
  • Anonym (Brak)
    Anonym (Hanna) skrev 2024-04-15 01:54:24 följande:

Jag håller med dig, TS! 
    Jag har tänkt samma tankar själv, och diskuterat detta med min man.
    Vi är båda kristna och har kristna värderingar,  min man är andra generationens invandrare eftersom hans föräldrar är födda utomlands.
    De i vår bekantskapskrets som är feminister är också de som vurmar för muslimer och vad det innebär.

Det är självklart för många och dom flesta ser detta problem jag försöker belysa. Men dom flesta som anser sig vara feminister skulle aldrig medge detta, och det är ironiskt nog det som är problemet jag tar upp.
  • Tom Araya

Kopierad text:

Det finns många som tycker att våld i nära relationer ska falla under kategorin hederskultur. Det finns tydliga särdrag som skiljer dessa begrepp och handlingar ifrån varandra (Stockholms stad, 2016). Våld i nära relationer är handlingar som utförs av en individ mot en annan individ. Dessa individer kan exempelvis vara inom en familj, i ett kärleksförhållande etc. Både män och kvinnor kan utsättas för våld i nära relationer men det är främst kvinnor som utsätt för det. Handlingarna som utförs är många gånger ett mönster av handlingar som kan regelbundet vara fysiskt, sexuellt och psykiskt våld (Socialstyrelsen, 2019). Hedersrelaterat våld och förtryck däremot har sitt ursprung från olika traditioner. I ett heder sammanhang är kollektivets, familjens eller släktens, intresse viktigare än den enskilda individens. En familjemedlem som bryter mot de regler och normer som finns i synnerhet om sexualitet och relationer drar skam över hela familjens eller släktens heder. För att bevara familjens heder straffas den som har brutit mot de regler och normer som finns. Dessa straff kan utövas av flera eller en person inom familjen eller släkten. Dessa straff är även accepterade av det kollektivet som finns, det vill säga familjen eller släkten (Stockholms stad, 2016).

Unni Wikan som är professorn inom socialantropologi förklarar att det finns en hederskod i vissa samhällen som kan ses som en uppsamling av regler. Dessa regler redogör för vad som ger respektive vad som inte ger heder. Enligt Wikan ses heder som ett ting, något som en person eller familj kan vinna eller förlora, något man har eller inte har. Med heder tillkommer respekt och heder blir en befogenhet som en person tar i anspråk. Om man har heder blir man behandlad med särskild värdighet (Wikan, 2005:62 & 68). 3 Samhällets normer och värderingar är därför direkt avgörande för om personen har heder eller inte. Wikan lyfter även fram att det finns en gemensam nämnare och väsentlig roll i hedersproblematiken som är anspråket på kvinnans kyskhet (Wikan, 2005:62 & 68).

Källa:
    HEDERSKULTUR ? EN FALLSTUDIE OM VÄSTRA GÖTALANDS INSATSER MOT HEDERSRELATERAD VÅLD OCH FÖRTRYCK

FULLTEXT01.pdf (diva-portal.org)

• Anonym (Werthers)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-15 14:35:32 följande:

Väldigt länge hjälpte även BRÅ till att blanda bort korten, genom att vägra (eller egentligen var det väl tidigare regeringar som gav order där) att dela upp gärningsmännen vid olika brott efter ursprungsland, eller ens efter om de var födda utanför Europa eller hade minst en förälder som var född utanför Europa.

Ibland använde de termen "invandrare", men då klumpade de ihop ALLA invandrare - även de från Västvärlden - i samma grupp, för att få ner siffran. Det kan ha stämt som de sa att "95 procent av alla invandrare begår inte brott", men tittar man i stället på gruppen "somalier", eller "irakier" eller "invandrare från Mellanöstern och Afrika" - så blir det ju helt andra siffror. Och särskilt om man tittar på vissa brottstyper, som just överfalls- och gruppvåldtäkter, samt brott mot kvinnliga släktingar. Men dessa siffror fick väldigt länge inte publiceras. Vid ett tillfälle beställde t.ex. regeringen en rapport från BRÅ som skulle visa att romer inte begår brott i större utsträckning än vanliga svenskar. När rapporten visade att romer begår brott i MYCKET större utsträckning än vanliga svenskar, så fick den inte publiceras. Den låstes in i ett kassaskåp. 

I Norge t.ex. har det varit helt annorlunda, där gick Oslo-polisen redan för många år sedan ut i en presskonferens och berättade, att SAMTLIGA överfallsvåldtäkter i Oslo-distriktet under en viss tidsperiod hade begåtts av män från utanför Europa.

Dessutom har det till och med förekommit att feministiska skribener har tagit våldtäktsmän i försvar. Men bara de importerade förstås! "de kommer från en annan kultur", "de förstår inte vad som gäller i Sverige", "med en 20-årings sexualdrift är det inte så konstigt..."

Ibland händer det helt galna saker. Tänker t.ex. på en då 28-årig svensk kvinna som blev våldtagen av en irakisk låtsasflykting i en liggvagn på ett SJ-tåg för några år sedan. Hon ville inte polisanmäla, för att hon var rädd för att han skulle råka illa ut om han skickades tillbaka till Irak! Tomte Personalen fick polisanmäla medan hon bråkade emot!
    Du gör ju samma sak här. Klumpar ihop alla feminister och betraktar dom inte som individer. Det är som att jag skulle påstå att alla sd-kvinnor vill att tafsande på kvinnor inom sd ska märkas för att inte svärta ner partiet (för att du anser det)

Feminister gillar inte misogyni i någon form. Rasister är mer benägna att sympatisera med misogyna åsikter är min uppfattning.
  • Anonym (Werthers)
    Tom Araya skrev 2024-04-15 17:11:48 följande:
    Om du bakar ihop två olika problem till ett, så försvinner det inte helt på det viset, men jag ser det som olika problem med olika grund och olika lösningar...
    ...eftersom jag kan tänka två olika tankar samtidigt. Skrattande
    Men det är ju det jag inte gör återigen. Förstår du inte vad jag skriver?

Betraktar du bara det som ett endaste hobakat problem så försvinner våldet mot kvinnor om alla invandrare försvinner ur landet. Så praktiskt. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-15 00:42:54 följande:
    Det är ju det jag inte vill, eller hur? Problemet försvinner inte om alla invandrare försvinner ur Sverige.
    En stor del av det skulle försvinna. Alla brott som bottnar i hederskulturen skulle försvinna. T.ex. uppfattningen att svenska flickor och kvinnor får utnyttjas fritt eftersom de ändå inte har någon heder kvar att förlora, då de är oomskurna, visar håret och mycket naken hud, och förmodligen redan har haft sex utanför äktenskapet. 

Likaså sådana fall som Saga-fallet skulle försvinna helt. Ingen svensk kille i dagens läge, skulle döda sin gravida flickvän för att han inte vågade berätta för sina föräldrar att han gjort en tjej gravid utanför äktenskapet. INGEN. 

Och samtliga fall där familjer går ihop och dödar sina egna kvinnliga familjemedlemmar och släktingar, för att dessa haft sex utanför äktenskapet (eller ibland bara för att det finns en misstanke om det, typ för att någon har sett tjejen prata med en kille och se upp i hans ögon och le). Detta skulle inte heller någon svensk familj göra, och det har aldrig hänt tidigare i historien heller.

Det som blir kvar är allmänt aggressiva män, som blir okontrollerade när de druckit sprit eller tagit knark (idag är dock även deras kvinnor också ofta missbrukare - jag säger inte att det är en ursäkt för att misshandla dem, men ändå), män som mördar av svartsjuka när de får veta att kvinnan varit otrogen eller vill lämna mannen för någon annan (detta blir svårt att göra något åt, då svartsjuka och äganderättskänslor gentemot den man älskar och är tillsammans med verkar vara medfött i den mänskliga naturen - så om just detta mordmotiv kan man säga att det faktiskt finns i alla kulturer över hela jorden), samt mord i samband med stalking (en man är olyckligt kär i en kvinna, kan inte acceptera ett nej från henne, kan inte släppa henne, tänker att om han inte får henne ska ingen annan få henne heller), detta mordmotiv är också spritt över hela världen men som tur är ovanligt.
  • Anonym (Werthers)
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-16 02:25:26 följande:
    En stor del av det skulle försvinna. Alla brott som bottnar i hederskulturen skulle försvinna. T.ex. uppfattningen att svenska flickor och kvinnor får utnyttjas fritt eftersom de ändå inte har någon heder kvar att förlora, då de är oomskurna, visar håret och mycket naken hud, och förmodligen redan har haft sex utanför äktenskapet. 

Likaså sådana fall som Saga-fallet skulle försvinna helt. Ingen svensk kille i dagens läge, skulle döda sin gravida flickvän för att han inte vågade berätta för sina föräldrar att han gjort en tjej gravid utanför äktenskapet. INGEN. 

Och samtliga fall där familjer går ihop och dödar sina egna kvinnliga familjemedlemmar och släktingar, för att dessa haft sex utanför äktenskapet (eller ibland bara för att det finns en misstanke om det, typ för att någon har sett tjejen prata med en kille och se upp i hans ögon och le). Detta skulle inte heller någon svensk familj göra, och det har aldrig hänt tidigare i historien heller.

Det som blir kvar är allmänt aggressiva män, som blir okontrollerade när de druckit sprit eller tagit knark (idag är dock även deras kvinnor också ofta missbrukare - jag säger inte att det är en ursäkt för att misshandla dem, men ändå), män som mördar av svartsjuka när de får veta att kvinnan varit otrogen eller vill lämna mannen för någon annan (detta blir svårt att göra något åt, då svartsjuka och äganderättskänslor gentemot den man älskar och är tillsammans med verkar vara medfött i den mänskliga naturen - så om just detta mordmotiv kan man säga att det faktiskt finns i alla kulturer över hela jorden), samt mord i samband med stalking (en man är olyckligt kär i en kvinna, kan inte acceptera ett nej från henne, kan inte släppa henne, tänker att om han inte får henne ska ingen annan få henne heller), detta mordmotiv är också spritt över hela världen men som tur är ovanligt.

Det är aningen stötande att skylla våldet på kvinnor på enbart utländska män. Det blir som en bortförklaring. Eller förminskande. Eller t ex att skylla våldet på alkoholmissbrukare. Det finns olika beteenden till att män misshandlar kvinnor. Finns även bakom Svenssonfasader. Varför ska man låtsas som att det inte gör det? 

Finns säkert en psykologisk förklaring av beteendet. Rasisterna skiter egentligen i kvinnorna, fortsätter med allehanda misogyna saker som att det är bara de som får våldta svenska kvinnor. Feminister är mot misogyni och rasisterna tolkar det som att feministerna då är för invandrares misogyna åsikter.

förenklat.

Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism