Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Invandrarkultur kontra feminism

Anonym (Brak) skrev 2024-04-13 06:48:09 följande:
    Invandrarkultur kontra feminism

Jag är medveten om att det finns enormt många hårt arbetande invandrare i detta land. All kred till dom. Det finns även väldigt trevliga invandrare.

Men tyvärr finns det en baksida med högre kriminalitet, övergrepp av olika slag och en horribel kvinnosyn med gruppvåldtäkter, hedersmord, balkongflygningar där kvinnor och tom flickor behandlas som en sak som inte ska bli besudlad, en ägodel.

Den generella kvinnan i Sverige har vida större valfrihet än en kvinna från mellanöstern. Generellt sett.

Hur kan det ha blivit så att feminism vurmar för denna kultur, vilket dom borde ta avstånd från med sin värdegrund, och sedan riktar sitt ogillande kring den vita mannen främst?

Det här är en av många motsägelser som finns inom politiken och som det inte finns någon riktigt logisk förklaring till... men man kan spekulera i sådant som dumhet, naivitet, förnekelse, identitetspolitik, godhetsknarkande och oförståelse av orsak och verkan kan vara en del av sådana fenomen.

Det var länge sedan vänstern stod på arbetarens sida och således har arbetarna övergivit vänstern.
  • Tom Araya
    Jemp skrev 2024-04-13 10:49:16 följande:

Det handlar ju ofta om människors lika värde. Jämställdhet mellan kön, och mellan olika härkomst. Att inte döma alla från en kultur för att vissa gruppvåldtar tex. 

Nej, självklart får man inte säga att en kultur ligger efter i jämställdhet, även om det är så. Du blir underkänd av etablissemanget om du skulle yttra något sådant.
  • Tom Araya
    Anonym (Nina) skrev 2024-04-13 08:38:34 följande:

Källa på att feminister vurmar för gruppvåldtäkter, balkongmord, hedersmord mm. 

Anonym (Gottfried) skrev 2024-04-13 09:06:33 följande:

Var har du fått det ifrån att just feminister skulle vurma för kulturer från mellanöstern? Visa gärna exempel från bloggar, artiklar, radio eller liknande! 

Ingen feminist eller vänsterorienterad har uttalat vurmande för för ojämlika, patriarkala och familjehedersomfattande kulturer.
    Men man har i dessa kretsar, i ord och handling vurmat för en frikostig migration från länder där sådan kultur är rådande och samtidigt varit väldigt tyst om dess konsekvenser. 
  • Tom Araya
    Anonym (.) skrev 2024-04-13 20:37:32 följande:
    Vill du utveckla det?

Var fanns feministerna när israeliska kvinnor våldtogs och mördades 7/10?

Varför pratar inte feministerna om mördade Saga?
    ...och hon somaliern som talade öppet om kulturen (jag har glömt hennes namn)... hon fick inte mycket stöd från feminister eller vänstern. Numera syns hon knappt till. efter alla hot.
  • Tom Araya
    Anonym (L) skrev 2024-04-13 21:20:42 följande:
    Har du avsiktligt skygglappar så spelar det väl ingen roll om jag länkar till kända feminister som uttalat sig fördömande i bägge fall? Vilka fel tänker du komma med då? 
    ...och anordnade enorma demonstrationer med tiotusentals deltagare...?
  • Tom Araya
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-13 09:49:38 följande:

Feminister har aldrig vurmat för kvinnofientliga kulturer. Däremot kan det ibland uppfattas så, eftersom många feminister (inte alla, men många, särskilt på vänsterkanten) är för en generös invandring från kvinnofientliga kulturer, samt ibland dömer efter olika måttstockar, eftersom män från dessa kulturer ses som offer, medan svenska / västerländska män ses som förövare och förtryckare. 

Det klart att det är helt galet när svenska mäns sexistiska skämt och bristande hushållsarbete, uppmärksammas mer än hedersförtryck, gruppvåldtäkter, tvångsgiften mm. Det är som att sila mygg och svälja kameler. Och ja, det ÄR dubbelmoral. Men det är inte detsamma som att feminister vurmar för kvinnoförtryck. Snarare handlar det om att de oftare överser med det, eller försöker bortförklara det, när det sker i andra kulturer eller när förövarna anses tillhöra en utsatt grupp. 

Bra uttryckt!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2024-04-14 15:58:29 följande:

När du kopplar våldet och usel kvinnosyn till invandring trivialiserar du problemet. Svinaktiga män finns överallt..

Vill du likställa kvinnosynen och jämställdheten hos den svenska befolkningen med den hos befolkningen i Iran, Pakistan eller Afghanistan (exempelvis)?
    Är kulturen lika även vad det gäller lagar och släktens stöd och oskrivna regler?
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-14 23:50:39 följande:

Genom att enbart koppla exv våld mot kvinnor med invandrare så borde problemet sluta existera om alla invandrare försvann? Nej, det existerade redan innan invandringen.

Jag håller med killbill. Problemet trivialiseras och försöker gömmas bakom en grupp människor. Det är en argumentationsteknik som används som ett alibi eller bortförklaring. Där målet egentligen handlar om att denne vill att invandrare ska ut från landet, kvinnor skiter denne egentligen i.

Det är två helt olika problem, vilket jag beskrev i mitt inlägg genom att referera till vad lagar, släkt och oskrivna regler säger i respektive samhälle och kultur.

Var det inte du som skrev att feminister kan hålla två olika saker i huvudet samtidigt?
    Uppenbarligen är det svårare än vad du hävdat, eftersom du vill baka ihop detta till ett och samma problem.
  • Tom Araya
    Anonym (Werthers) skrev 2024-04-15 00:42:54 följande:
    Det är ju det jag inte vill, eller hur? Problemet försvinner inte om alla invandrare försvinner ur Sverige.
    Om du bakar ihop två olika problem till ett, så försvinner det inte helt på det viset, men jag ser det som olika problem med olika grund och olika lösningar...
    ...eftersom jag kan tänka två olika tankar samtidigt. Skrattande
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-15 14:35:32 följande:
    Såklart att man kan vara. Problemet är bara att feministerna länge (och vissa av dem fortfarande) antingen helt och hållet förnekade misogynin i den muslimska gruppen (samt en del andra grupper från Afrika och Mellanöstern, t.ex. kristna syrianer), eller försökte blanda bort korten ("det är INDVIDER som gör sådant, det förekommer i ALLA kulturer, det är inte för att de är muslimer/syrianer/kurder/somalier/irakier/invandrare som de gör så"). 

...

...EN MASSA TEXT...

...
    Ja, det där med att försöka mörka genom hur man visar statistik är ett omfattande problem. Vad det gäller sysselsättning blandas flyktingar med arbetskraftsinvandring och ser då inte så illa ut.
Svar på tråden Invandrarkultur kontra feminism