• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 08:07:35 följande:
    Ungefär så. Jag skulle säga att jeans är helt ok att vara ute i åtminstone.
    Jemp skrev 2024-04-12 07:35:37 följande:
    En stor del av detta förväntas han ju kunna själv i skolan redan nu. 
    Jo det är klart, men han är också rätt glömsk den där lilla.
    O du har flera jeans till sonen hemma som han inte använder så ofta, skicka med ett par av dom så är problemet löst? O ordentliga skor O jacka när han lämnar ditt hem.
  • EpicF
    Kammen320 skrev 2024-04-12 09:53:16 följande:
    O du har flera jeans till sonen hemma som han inte använder så ofta, skicka med ett par av dom så är problemet löst? O ordentliga skor O jacka när han lämnar ditt hem.
    Det är sagt flera gånger till ts, men hon vägrar eftersom hon inte orkar ta kampen med sonen då det är onödigt eftersom han enbart ska gå tre meter från bilen till pappans bostad.... 
  • Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-12 09:53:16 följande:
    Jag har så det räcker hemma, dock inga extra.
  • Anonym (pappa på deltid)
    EpicF skrev 2024-04-12 10:38:04 följande:
    Det är sagt flera gånger till ts, men hon vägrar eftersom hon inte orkar ta kampen med sonen då det är onödigt eftersom han enbart ska gå tre meter från bilen till pappans bostad.... 
    Jag har också gett upp den tanken.

Någonstans hoppas jag att hon själv förstått att hon inte beteer sig optimalt, t.ex. genom att inte själv kunna förutse barnets behov och förbereda för ett bra umgänge med pappan... Ganska basic sak att ett barn har med sig ytterkläder, men men...
  • Hermis123
    olof 45 skrev 2024-04-12 09:28:04 följande:
    Nej, underhåll är en mekanism för att dela på BARNETS BEHOV av underhåll mellan föräldrarna. Det är itne tänkt som ett bidrag till mammor... 
    kläder står hon för, men ombyte till pappa behöver inte hon stå för, jag la upp en länk.  Det är skillnad på kläder och ombyte hon umgängesformern! 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-12 12:33:55 följande:
    kläder står hon för, men ombyte till pappa behöver inte hon stå för, jag la upp en länk.  Det är skillnad på kläder och ombyte hon umgängesformern! 
    Och pappan behöver inte heller stå för extra kläder som barnet har till pappa.  

Men någon måste och eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Hon borde också alltid klä på bar et lämpliga ytterkläder vid umgänge med pappa, eller andra de åker till. Det gör hon inte och de båda briser i omvårdnaden och det går ut över sonen. 
  • Hermis123
    EpicF skrev 2024-04-12 12:46:34 följande:

Men någon måste och eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Hon borde också alltid klä på bar et lämpliga ytterkläder vid umgänge med pappa, eller andra de åker till. Det gör hon inte och de båda briser i omvårdnaden och det går ut över sonen. 
    Ja, ser fint ut hos socialtjänsten Att man vill umgås med sitt barn men inte ens har ett par byxor ifall den blir smutsig! 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-12 12:46:34 följande:

Sluta ljuga! Sonen har alltid passande kläder när han är med mig eller ska till skola mm.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 13:00:24 följande:
    Sluta ljuga! Sonen har alltid passande kläder när han är med mig eller ska till skola mm.
    Så varför är det så svårt att få till när han ska till sin pappa? 
  • EpicF

Hermis123: Socialtjänsten skulle snarare undra varför inte barnet hade med sig ombyteskläder vid umgänge. Vilket barnet borde ha eftersom det inte finns hos pappan. 

Och det är förövrigt inte märkligt att skicka med kläder vid umgänge. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?