Inlägg från: Anonym (pappa på deltid) |Visa alla inlägg
  • Anonym (pappa på deltid)

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:36:53 följande:
    Man klär barnet utifrån vilken aktivitet de ska hålla på med. Att sitta inomhus i flera timmar kräver inte vinterutrusning.

Jag kommer inte att svara dig igen för du är bara ute efter att bråka.
    Mitt ex höll alltid på att bråka. En gång bad jag henne, typ 4 dagar i förväg, packa med gympaskor eftersom vi skulle spela fotboll med ett gäng kompisar. Jag skulle plocka upp barnen från dagis - de hade regnstövlar på sig! De var de enda barnen på dagis med regnstövlar, eftersom det var en solig dag tidigt i juni typ. Inte skulle det regna den helgen heller. Hon ville bara bråka och jävlas.

Idag är mina barn tonåringar och bor mest hos mig. Gissa varför? Jo, för att det blev väldigt tydligt för dem vilken förälder som satte deras bästa först, och vem som skapade onödiga konflikter. Gång på gång. 

Mitt tips till dig är att sluta tänka på ditt ex, och fokusera på barnen. Om de inte bor hos honom halvtid och du tar emot underhåll, så finns det stipulerat vad som gäller. Han kommer säkerligen ha attityden att han har "fullgjort sin försörjningsplikt" iom underhållet. Det du kan göra är att se till att underhållet är RÄTT UTRÄKNAT (finns räknesnurror för det), så att han betalar extra om de har dyra hobbyer senare osv.

Annat än det, så kommer du själv och barnen må bästa av att du helt enkelt tänker "jag ska köpa allt det som barnen behöver, alla dagar om året". Tror det enda undantaget är mat och hygien på pappans dagar, och såklart aktiviteter som pappan själv väljer att ta sig an, typ bio.  

Du behöver inte köpa dubbla uppsättningar, om du har en mogen dialog med pappan och gör klart vad som är kritiskt och MÅSTE med tillbaka varje gång.

Lycka till! Tänk på barnet!
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 11:19:10 följande:
    Nej det gör det inte för jag hindrar inte deras umgänge och att sonen inte vill träffa sin pappa beror på att han skäller på sonen var och varannan gång.
    Umgängessaboterande föräldrar säger alltid sådär, "barnet vill inte!". Att det kan vara föräldern som medvetet eller omedvetet lockat fram den reaktionen hos barnet brukar de envist vägra förstå.

Håller med dem som säger att en boendeförälder SKA se till så umgängena hålls OCH har bästa förutsättningar att lyckas, Man är t.ex. skyldig att delge sådan information som gör att pappan kan få ett bättre umgänge med barnet. 

Det du kan göra är att ta upp det hela till diskussion med pappan, och säga hur pojken reagerar och formulerar sig. Men du ska inte tillåta att en 7-åring vljer att inte åka till sin pappa, lika lite som du ska tillåta barnet att stanna hemma från skolan. 

Bristande omsorgsförmåga ska konstateras av rättssystement (inte utav bittra mammor...). 
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 14:38:08 följande:
    Vilka upplysningar borde jag ha gett pappan som jag har missat tycker du...?
    Jag är säkert bitter, eftersom jag försökt skydda mitt barn från en mamma som umgängessaboterade som bara den! Tck och lov så lyckades hon bara sabotera för sig själv.

Du väljer själv om du vill ta till dig av vad vi skriver här, men baserat på dina svar så ligger du farligt nära dåligt betende av en mamma, om du frågar mig. T.ex. skriver du i trådstarten att pappan tyckte att du borde ha packat med ytterkläder - och det har du väl förstått nu att det är många som håller med honom? 

Sedan så ska du inte enbart läsa det om 'upplysningar' som står i lagen, utan läs paragrafen ovanför - OCH använt sunt förnuft! Om du ska ge upplysningar som ska främja umgänget, ska du inte då i allmänhet främja umgänget? 
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 14:38:08 följande:
    Vilka upplysningar borde jag ha gett pappan som jag har missat tycker du...?
    Såhär står det i lagen: "Barnet ska ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med. Umgänget kan ske genom att barnet och föräldern träffar varandra eller genom att de har annan kontakt.

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses. Särskilt förordnade vårdnadshavare och en tillfällig vårdnadshavare har motsvarande ansvar."

Med gemensamt ansvar innebär att det INTE enbart är appan som ska se till så umgänget sker, utan du ska också göra allt du kan! "så långt som möjligt"!

Du ledar efter undanflykter och ursäkter, men det du sysslar med när du stöttar din son i att vägra träffa sin pappa är skolboksexempel på umgängessabotage! Ditt agerande stjälper snarare än hjälper till så umgänget faktiskt sker, eller hur?
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-03 13:36:43 följande:

Och pappans ansvar då? De hade ju kunnat umgås inomhus som vanligt då han insåg att barnet inte var klädd för att vara ute..?

Det är inte mammans ansvar att läsa pappans tankar och lista ut exakt vad han har tänkt göra och vad som behövs. 

Ingen här har väl hyllat denna pappa? 

Det vi fokuserat på är vad denna mor kan göra - och hon har en del saker hon kan förbättra. 

Hon ska inte behöva läsa pappans tankar, nej, men lite normal framförhållning ska hon klara av. Bästa rådet jag hört av en socialsekreterare (till mitt ex) var att hon skulle låtsas att det är till mormor barnet ska! Hur hade hon agerat då? Skulle hon ha skickat barnet till mormor i regnstövlar om mormor sagt att de skulle spela fotboll? Knappast.

Skulle man lämna av ett barn till en mormor - som EVENTUELLT kunde tänka sig gå ut med barnet, men också eventuellt inte? -  ja! man skulle packa ytterkläder, "utifall att". Helt normal sak att göra!
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 14:57:03 följande:
    Letar efter undanflykter när sonen blir utskälld av pappan i tid och otid...? Snudd på psykisk misshandel? Jo jo, klart man vill stötta det... Eller så lär man sin son att det är ok att inte umgås med personer som behandlar en illa. Eftersom de träffas så ofta ser jag det inte som någon panik om de skulle missa en eller två dagar på en vecka.

"Så långt som möjligt" innebär inte att det måste ske 5 dagar i veckan, man kan gott och väl tycka att 3 dagar är tillräckligt. Eller ska de kanske ha 7 dagar i veckan så jag uppfyller kravet om "så långt som möjligt"?
    Om det där stämmer så finns det ju rätt sätt att gå tillväga!

Jag vet inte hur sonens umgängesrätt med pappan ser ut, men det jag vet är att man absolut aldrig ska börja låta så unga barn diktera ifall de vill eller inte vill till sin pappa - det bäddar för manipulation både från barnet och/eller från föräldrarna. Bara sluta med det där! Det bådar inte gott! Var ärlig mot dig själv - eller läs på.
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 16:15:31 följande:
    Glöm det. Jag tänker inte tvinga min son att umgås med sin pappa varje gång som det är tänkt när han blir illa behandlad - de träffas 4-5 dagar i veckan så det är verkligen ingen panik.
    Det är inte din sak att avgöra om han blir "illa behandlad". Du är i en sådan position där barnet kan läsa av dina reaktioner, och det kan vara så att barnet överdriver för att det verkar göra dig glad. Du kan läsa på om lojalitetskonflikter hos barn också.

Jag menar inte att det absolut är så - jag har inte observerat dig med ditt barn. Men det jag vet är att det aldrig, aldrig, aldrig ska vara så att en mamma låter ett 7-åringt barn ställa in en träff med sin pappa för att "hen inte vill". 

Brister pappan i föräldraförmåga och umgänget bör minskas, ja, då hör man av sig till PROFFS. 

Du är inget proffs. Du ser kanske bara det du vill se. 

Det är sådana saker som du gör nu som snabbt eskalerar. Och jag tycker redan nu att det låter som du umgängessaboterar.
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-04 10:50:08 följande:

Viktigt att nämna dock att skulle pappan vara berusad/påverkad och inte i skick att ta hand om barnet när han kommer så får man ställa in träffen och sen ringa soc, man SKA skydda barnet i en sån situation och inte släppa iväg det med den andra föräldern, annars blir man själv ifrågasatt. Detta är nog inte fallet här men det finns situationer då det är ok att ställa in en träff. Dvs Skulle hon se och höra pappan utöva våld mot barnet vid hämtning så bör hon ju också ställa in träffen och ringa soc, inte släppa iväg barnet och ringa soc.

Men som du säger, om det är barnets ord då får man ringa soc först och prata med dem så man inte själv blir anklagad för sabotage, hur ont i hjärtat det än gör när barnet säger att det inte vill.

Bra skrivet!
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 13:20:57 följande:
    Om du vill tvinga ett barn att umgås med en förälder som behandlar hen illa så får det stå för dig. Jag anser att jag gott och väl kan låta sonen vara hemma en eller två träffar efter en sådan händelse. De ses tillräckligt ofta ändå, eller så kan du tala om för mig hur ofta man måste låta dem träffas för att du ska anse att det inte är umgängessabotage. Jag har ingen skyldighet att låta dem träffas 4-5 gånger per vecka som det är redan. Och snälla du, försök komma ihåg att jag inte är ditt ex. Det känns som att du dömer väldigt färgat utifrån egna erfarenheter här.
    Va? Jag dömer utifrån det du säger.

Läste du det Lis skrev? Att håller du barnet hemma för att DU anser att du har skäl till det - meddelar du SOC detta? 

Eller är du domare, jury, och bödel, helt allsmäktig?
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 15:12:06 följande:
    Säg det när du står där själv med en förtvivlad 7-åring...
    En dag kommer din son bli arg på dig! Kommer du då tycka det är ok att han flyr till sin pappa, och att pappan säger att det är helt ok, för att "mamma varit så dum"?

KNAPPAST!

En 7-åring kan bli ledsen när han fått skäll. Det ska till en ganska hög nivå innan man ska uppmuntra till att hoppa över träffar! OCH det beslutet ska inte ligga hos mamman, som av uppenbara skäl inte är tillräckligt neutral/objektiv i frågan!
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-05 14:26:23 följande:
    Håll dig ur sandlådan om du vill få respons.
    Du gillar bara itne det jag säger. Sanningen svider
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-05 14:17:55 följande:
    Vad pratar du om...? Jag nekar inte pappan att träffa sitt barn, det är HAN som vägrar ta barnet nattetid och som tar så lite umgänge som möjligt när det är hans dagar. Sedan har du missuppfattat det där med psykisk misshandel för det kanske inte "är" det just nu men det är verkligen inte långt ifrån heller vissa gånger. Ja, vi ser olika på uppfostran där jag tycker att man inte skriker och skäller på ett barn, pekar med hela handen och är auktoritär, ursäkta så mycket för att jag vill ha en mer pedagogisk och fungerande metod med mer respekt. Vi kanske hamnar i familjerätten en dag också, det får vi se. Hur som helst är det inte jag som "bestämmer", vi har detta upplägg i samråd mellan oss vuxna.
    Du bestämmer ju ensidigt att det är ok att sonen uteblir från träffar, Det borde inte vara ditt beslut, enskilt. Det är det som Anonym (s) menar
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-05 15:00:51 följande:
    Ja, det brukar jag iaf säga åt honom redan nu när han hotar med att åka till pappa. Varsågod. Ser inte hur det skulle ändras för att han blir äldre. Det är dock stor skillnad på att vara sur på mamma och att vara genomledsen pga något pappa har gjort.

Gör mig en tjänst. Om du aldrig blivit utsatt själv för psykisk misshandel - håll bara tyst! Jag slipper det åtminstone numera, men jag vill inte att min son ska bli utsatt för det heller.

Och nej, orsaken att jag inte svarade på ditt andra inlägg var inte pga innehållet som så utan för att det låg på en otroligt låg nivå.
    Jag tycker inte mina inlägg hållit dålig nivå. Däremot försöker jag få dig att inse att du kanske borde tänka på lite annat sätt. 

OM du nu tycker pappan utsätter pojken för "psykisk misshandel", så anmäl detta då, så proffs kan avgöra om du har rätt (eller bara ser på pappan genom glasögon färgade av er dåliga relation sinsemellan). 

Allt annat ÄR umgängessabotage, och skadligt för ditt barn - att du får honom att välja sida, fast INGET barn vill det. 
    EpicF skrev 2024-04-12 10:38:04 följande:
    Det är sagt flera gånger till ts, men hon vägrar eftersom hon inte orkar ta kampen med sonen då det är onödigt eftersom han enbart ska gå tre meter från bilen till pappans bostad.... 
    Jag har också gett upp den tanken.

Någonstans hoppas jag att hon själv förstått att hon inte beteer sig optimalt, t.ex. genom att inte själv kunna förutse barnets behov och förbereda för ett bra umgänge med pappan... Ganska basic sak att ett barn har med sig ytterkläder, men men...
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-12 14:25:03 följande:
    Ja, hela två gånger på ett halvår... Och framöver kommer det inte behövas särskilda ytterkläder oavsett.

Du går bara i cirklar, det är ingen vits att svara dig för du bara kommer med elakheter och låga skott.
    Du väljer att se det som elakheter. Folk försöker dock bara skriva tydligare och mer skarpt, eftersom du inte addresserar problemen... 
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:15:48 följande:
    inte ombyten hos pappan! 
    Åsikt utan stöd i lagtext. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?