• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Skicka)

Skicka med lämpliga utekläder, det är ju bra för barnet att kunna vara ute. Att han ska köpa kläder att använda en gång i kvartalet om det är så sällan känns väl onödigt. Blir väl tre användningar så är de för små. 

• Anonym (Skicka)

Skicka med lämpliga utekläder, det är ju bra för barnet att kunna vara ute. Att han ska köpa kläder att använda en gång i kvartalet om det är så sällan känns väl onödigt. Blir väl tre användningar så är de för små. 

• Anonym (Emsie)

Hur ofta är barnet hos pappan? Är det varannan helg tex så ska pappan ansvara för det barnet behöver där, men om de bara träffas en gång i kvartalet utomhus så tycker jag du ska skicka med kläder som behövs de dagarna.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Skicka) skrev 2024-04-01 20:42:18 följande:

Men varje gång...? Jacka, ytterbyxor, mössa, vantar och utekängor, så ska barnet bara gå tre meter mellan bil och hus? De träffas ofta och då blir det besvär med att dra kläder fram och tillbaka varenda gång, saker riskerar att glömmas hos pappan som kanske inte finns hur mycket som helst av hemma osv. Är det då inte bättre att köpa ett par byxor att ha som reserv?
  • Tow2Mater

Det är väl lämpligt att barnet åker till pappan med ytterkläder det även kan leka ute i.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-01 20:50:21 följande:

Hur ofta är barnet hos pappan? Är det varannan helg tex så ska pappan ansvara för det barnet behöver där, men om de bara träffas en gång i kvartalet utomhus så tycker jag du ska skicka med kläder som behövs de dagarna.

De träffas 4-5 ggr per vecka.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-01 20:56:08 följande:

Det är väl lämpligt att barnet åker till pappan med ytterkläder det även kan leka ute i.

Läs gärna mitt svar i inlägg nr 3 där. De går nästan aldrig ut. De åker på sin höjd till affären och handlar mat.
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:55:52 följande:
    Men varje gång...? Jacka, ytterbyxor, mössa, vantar och utekängor, så ska barnet bara gå tre meter mellan bil och hus? De träffas ofta och då blir det besvär med att dra kläder fram och tillbaka varenda gång, saker riskerar att glömmas hos pappan som kanske inte finns hur mycket som helst av hemma osv. Är det då inte bättre att köpa ett par byxor att ha som reserv?
    En väska i bilen som bara tas ut om kläderna ska användas? Blir det ingen utelek kommer väskan automatiskt med tillbaka.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-01 20:57:45 följande:
    En väska i bilen som bara tas ut om kläderna ska användas? Blir det ingen utelek kommer väskan automatiskt med tillbaka.
    Har tyvärr inte så många uppsättningar av ytterkläder att jag kan skicka iväg och det är en dyr extra kostnad för mig, särskilt som de knappt kommer att användas. Själva grundtanken är så klart bra, men bara då om de faktiskt behövdes. Vi pratar om ETT par byxor för max 150:- som pappan kan ha hemma enligt mitt förslag för att åtminstone ha något vettigare än mysbyxor OM de nu absolut ska ut. Sedan valde barnet skor själv idag och eftersom jag vet att de aldrig gör något utomhus tyckte jag att det var ok. Ändå tar pappan med barnet till lekplats med alldeles för kalla kläder.
  • Anonym (Lll)

Om han betalar underhåll så är det nog rent juridiskt du som ska stå för kläder. 

Jag skulle köpa några begagnade utekläder till barnet och skänka till pappans hem. Det blir inte många kronor och då vet du att barnet är torrt och varmt. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?