• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:35:46 följande:
    Ja jag begär liksom inte att han ska köpa hur mycket som helst, ett par byxor kan väl räcka tycker jag.
    Hur kommer det sig att han bara behöve köpa byxor men du bygger upp ett problem att ta med jacka, byxor, mössa, vantar och skor (!)? 

Ett par jeans löser ju inte problemet om han fortfarande inte har med sig jacka. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-02 12:01:56 följande:
    Mitt ex höll alltid på att bråka. En gång bad jag henne, typ 4 dagar i förväg, packa med gympaskor eftersom vi skulle spela fotboll med ett gäng kompisar. Jag skulle plocka upp barnen från dagis - de hade regnstövlar på sig! De var de enda barnen på dagis med regnstövlar, eftersom det var en solig dag tidigt i juni typ. Inte skulle det regna den helgen heller. Hon ville bara bråka och jävlas.

Idag är mina barn tonåringar och bor mest hos mig. Gissa varför? Jo, för att det blev väldigt tydligt för dem vilken förälder som satte deras bästa först, och vem som skapade onödiga konflikter. Gång på gång. 

Mitt tips till dig är att sluta tänka på ditt ex, och fokusera på barnen. Om de inte bor hos honom halvtid och du tar emot underhåll, så finns det stipulerat vad som gäller. Han kommer säkerligen ha attityden att han har "fullgjort sin försörjningsplikt" iom underhållet. Det du kan göra är att se till att underhållet är RÄTT UTRÄKNAT (finns räknesnurror för det), så att han betalar extra om de har dyra hobbyer senare osv.

Annat än det, så kommer du själv och barnen må bästa av att du helt enkelt tänker "jag ska köpa allt det som barnen behöver, alla dagar om året". Tror det enda undantaget är mat och hygien på pappans dagar, och såklart aktiviteter som pappan själv väljer att ta sig an, typ bio.  

Du behöver inte köpa dubbla uppsättningar, om du har en mogen dialog med pappan och gör klart vad som är kritiskt och MÅSTE med tillbaka varje gång.

Lycka till! Tänk på barnet!
    Ja jag kommer tyvärr bara få mer problem om kläder ska fram och tillbaka varje gång, så att köpa en extra uppsättning att ha hos pappan...

Underhållet har jag fått kräva via FK så jag får bara minsta beloppet nu.
  • olof 45
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 11:55:17 följande:
    Ska hon skicka med matsäck också när barnet ska till pappan? Kanske en rulle toalettpapper och tvål också?  

För gud förbjude att pappan betalar en krona mer än underhållet.. 
    Nej, mat och hygienartiklar på pappadagarna ska pappan stå för?

Min poäng är att en mamma inte kan bestämma eller kräva att pappan ska betala mera än underhållet. I såfall är det nämligen HON som orsakar konflikter, eftersom HON är den som inte fattar reglerna som gäller.

Om pappa SJÄLV lägger mer pengar än underhållet, så fine! Fint av honom. Men det är inget du eller TS kan KRÄVA av honom.

Förstår du nu? Att det är viss skilland?

Lättaste sättet att göra livet bra för BARNET är att undvika konflikter. Och då gör man bäst i att inte försöka hitta på egna 'smarta' sätt att sköta saker och ting, när det redan finns ett system och där pappan väldigt enkelt kan argumentera att mamman skapar extra bråk helt enkelt genom att kräva saker som hon inte har någn rätt att kräva... 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-02 12:11:05 följande:

Skicka med ett extrabyte vanliga kläder som alltid finns hos pappan, köp begagnat.

Packa en väska med ytterkläder utifrån vädret som sonen får ta med sig till och från pappan när han ska dit. Används de inte så ligger de ju orörda i väskan, han kanske glömmer ta med väskan tillbaka i början men han lär sig nog snabbt, han är väl van att ha med sig väska till och från förskolan/förskoleklass/skola?

Har en kompis där pappan inte har vårdnad, betalar underhåll och träffar barnen regelbundet, hon köper alla kläder och ser till att det även finns hos pappan. Han är något av en slarver så hon har fått ta större ansvar för sånt, plus att hon har ju barnbidraget och underhållet. Barnen, lågstadieåldern, brukar ha bättre koll än pappan på vad som ska med till mamma.

Mm det får bli begagnat, men om man har en väska där så kommer den garanterat glömmas en hel del tyvärr och inget som kommer förbättras med tiden. Sonen är glömsk pga ålder, pappan är sån sen alltid. Är det inte viktigt för honom så glömmer han.
  • EpicF

Anonym (Jenne): Därför att ts inte har skickat med ytterkläder till barnet. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M) skrev 2024-04-02 12:17:25 följande:
    Jag tror att den enklaste och billigaste lösningen för dig är att köpa en uppsättning secondhand kläder som ska vara hos pappan. Då behöver du ju inte krångla med att ta med några extra påsar eller väskor med kläder och du behöver bara tvätta det som barnet har på sig.

Ett tips är att ta ett kort på ert barn innan varje överlämning och skicka över det till pappan. Då har ni båda en påminnelse om exakt vad barnet har på sig och vad som ska med hem till dig igen.

Håller pappan på och krångla till det genom att bli sur så strunta i det för det är hans problem. Gör det så lätt för er båda som möjligt och lev sedan ditt liv väl - det är den bästa hämnden.
    Ja precis, en extra uppsättning är nog som det måste bli. Men om pappan blir sur så går det tyvärr ut över både mig, barnet och samarbetet...
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:32:59 följande:
    Ja jag kommer tyvärr bara få mer problem om kläder ska fram och tillbaka varje gång, så att köpa en extra uppsättning att ha hos pappan...

Underhållet har jag fått kräva via FK så jag får bara minsta beloppet nu.
    Om han tjänar mera än du kan det vara värt att ta det via tingsrätten och få det korrekt uträknat...
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-02 12:21:03 följande:
    Hur kommer det sig att han bara behöve köpa byxor men du bygger upp ett problem att ta med jacka, byxor, mössa, vantar och skor (!)? 

Ett par jeans löser ju inte problemet om han fortfarande inte har med sig jacka. 
    Skillnaden är om man ska se till att barnet är ordentligt påklätt varje gång eller om han åtminstone ska ha vettiga byxor då mysbyxor går sönder och blir smutsigare osv. Så det minsta som behövs är ett par byxor.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:36:53 följande:
    Man klär barnet utifrån vilken aktivitet de ska hålla på med. Att sitta inomhus i flera timmar kräver inte vinterutrusning.

Jag kommer inte att svara dig igen för du är bara ute efter att bråka.
    Om inte du klär på barnet ytterkläder så är det självklart att barnet och pappan inte kan gå ut. Förstår inte du det? 

Ända lösningen för dig är att börja klä på ditt barn lämpliga utekläder till aktuellt väder. Precis som normala föräldrar gör innan de skickar barnet till andre föräldern, far-, morföräldrar, förskola/skola eller barnvakt, oberoende av varför aktiviteter som är planerade. 

Nej, jag inte ute efter att bråka. Jag dig en lösning på ditt problem.

• Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-02 12:36:00 följande:
    Om han tjänar mera än du kan det vara värt att ta det via tingsrätten och få det korrekt uträknat...
    Just nu har han mindre än mig (a-kassa) och lär inte få mycket högre än mig även om han har jobb i framtiden. Vi räknade ut ifjol att han skulle betala ca 4300:- men jag fick bara 2800:- som mest för han tyckte inte det var rimligt...
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?