• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Thea) skrev 2024-04-01 21:17:09 följande:

Du står för kläder barnet använder när hen är hos dig. Pappan står för kläder när barnet är hos honom. Finns inget att diskutera.

Manbebisen får lösa det själv. 

Jo, så verkar ju andra föräldrar ha löst det. Vet inte ens hur mycket ombyte som finns hos pappan nu, alltså strumpor, byxor, tröja och så.
  • EpicF
    Anonym (Mamma)finns hos pappan nu, alltså strumpor, byxor, tröja och så.
    Nej, men fortfarande lämpliga ytterkläder. 
  • Anonym (snäll)

Jag skulle nog skicka med kläder. Om han bara går ut med barnet en gång i kvartalet låter det som DET är det stora problemet. Om det är ok väder går man väl ut varje dag? I alla fall när det inte är skola/förskola. 

Jag klär barnet för utelek varje dag till skolan (ytterbyxor, skor, vantar, mössa, jacka). Inte svårt att göra det även när barnet ska till pappa. 

• Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-01 21:26:36 följande:
    Nej, men fortfarande lämpliga ytterkläder. 
    Ja, och det har barnet, för syftet att gå mellan hus och bil några meter.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (snäll) skrev 2024-04-01 21:27:15 följande:

Jag skulle nog skicka med kläder. Om han bara går ut med barnet en gång i kvartalet låter det som DET är det stora problemet. Om det är ok väder går man väl ut varje dag? I alla fall när det inte är skola/förskola. 

Jag klär barnet för utelek varje dag till skolan (ytterbyxor, skor, vantar, mössa, jacka). Inte svårt att göra det även när barnet ska till pappa. 

Jag tycker inte det är så värt att krångla med kläder när de nästan aldrig behövs. Det ställer till problem varje helg för mig bara. Pappans bekvämlighet är ett helt annat problem som behöver en egen tråd.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) 
    Så om barnet har lämpliga ytterkläder på sig till pappan så finns ju inget problem. 

Eller tycker du att mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor är lämpliga ytterkläder? 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-01 22:00:30 följande:
    Så om barnet har lämpliga ytterkläder på sig till pappan så finns ju inget problem. 

Eller tycker du att mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor är lämpliga ytterkläder? 
    Lämpliga kläder för att gå några meter ja. Inte för att springa omkring på en lerig lekplats, som de inte har varit till på flera månader vid det här laget och som jag aldrig hade kunnat gissa att de skulle till just idag.

Har du en lösning eller bara pekpinnar?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:20:06 följande:
    Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

I mina ögon är jeans och mjukisbyxor likvärdiga ur det perspektivet så det ser Jag ingen vits med.
    Har han bara umgänge kan du väl lika väl skicka med ytterkläder? 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 21:17:33 följande:
    Om barnet ska gå ett fåtal meter utomhus i några plusgrader så behövs inte full vintermundering tycker jag.

Men alltså? hur gör du när ni ska nån annanstans? 

Att ta med kläder är ju vardagsgöra oavsett var man ska. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 22:31:35 följande:
    Lämpliga kläder för att gå några meter ja. Inte för att springa omkring på en lerig lekplats, som de inte har varit till på flera månader vid det här laget och som jag aldrig hade kunnat gissa att de skulle till just idag.

Har du en lösning eller bara pekpinnar?
    Och varför tar du inte på ditt barn lämpliga utekläder? 

Ja, lösningen är att du alltid tar på ditt barn lämpliga utekläder när han ska träffa sin pappa. Vilket är det man normalt brukar göra när barnet ska till den andra föräldern. 

Mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor är inte lämpliga utekläder vid plussgrader (inte ens när man bara ska gå någora meter ute), vilket du även själv säger. Så varför tar du inte på mer lä.pluga ytterkläder? 

Det spelar ingen roll att de oftast inte är ute. Möjligheten finns och då ska ungen ha lämpliga kläder. Och eftersom det är normalt att mam skickar barnen mellan föräldrar med ytterkläder så är det de du också borde göra. Då hade du sluppit problemet. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?