• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Så ta jacka, mössa och vantar under armen eller i en påse. Varför göra ett problem att ett icke-problem?
  • Anonym (Uppsattning begagnat)

Sager som andra, kop en uppsattning begagnat att finnas som extraklader hos pappan. 
    Sag att 3 par jeans som skulle kunna vara i ditt barns storlek ligger ute pa Tradera for 200kr (+ 55kr i frakt). Det var dessutom pa "Kop Nu", sa man kan sla till direkt och slipper vanta pa budgivning : www.tradera.com/item/342807/628233494/tre-par-jeans-polarn-o-pyret-stl-122-6-7-ar-
    Fanns aven lite andra paket:

5 langarmade for under hundralappen: https://www.tradera.com/item/342807/627750221/kladpaket-strl-110-116-langarmade-t-shirt

Kladpaket 6 delar: https://www.tradera.com/item/342807/628524876/kladpaket-stl-110-116-6-delar-barnklader

Sen ar ett annat tips att kopa lite for stort eftersom detta ar extraklader som kanske bara blir liggande. En for stor sweatshirt kan man latt vika upp armarna pa t ex. Ett par byxor som ar 4 cm for langa kan man vika inat och sy ett par stygn sa att det blir ratt langd (och sen spratta stygnen nar barnet vuxit). 

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:37:06 följande:
    Skillnaden är om man ska se till att barnet är ordentligt påklätt varje gång eller om han åtminstone ska ha vettiga byxor då mysbyxor går sönder och blir smutsigare osv. Så det minsta som behövs är ett par byxor.
    Skicka barnet i kläder som håller bättre då? Låter som du bara sger att han ska ha extrakläder hos sig bara för att. Du får underhåll, köp något begagnat som passar. Skicka barnet i kläder som passar det väder som är. Det har vart snövarning och du tycker det är lämpligt att skicka barnet i foppaofflor, tunn flese och mjukisbyxor. Enligt min åsikt är det du som brustit där. Dock borde han inte gått ut och lekt den dagen och tagit den diskussionen med dig i efterhand. Är det för jobbigt för dig, prata med pappan och föreslå varannan vecka istället. Då kommer ni behöva lösa kläder och saker på egen hand och du får vila upp dig mellan åt. Ja det är jobbigt att ha barn ensam på heltid men barnets bästa går först. Så tänker jag när jag packar till min dotter när hon ska till pappa. Bara fixa en ordentlig väska/kasse och packa i. Jag kör en lite enklare variant, tar en flergångskasse från typ ICA och lägger extra klädombyten, ytterkläder mm... Inget att fundera på hur jobbigt det är. Det ska göras bara. Barnens pappa är inte heller ute ofta (kan gå månader mellan) Men jag skickar med ändå ifall han vill ta ut barnen så har jag gjort det möjligt för barnen att kunna vara ute och ha rätt kläder. 
  • Tow2Mater
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Inte konstigt de normalt inte går ut då. Kan ju vara värt ett par smutsiga mjukisbyxor om de ändå kommer sig ut ibland. Tvivlar på att ett par extra byxor skulle komma till användning om barnet ändå inte vill ta på sig dem.

Jag vet inte hur mycket lagningslappar jag köpte för just mjukisbyxor för att laga hål på knäna. Men vägrar de t ex jeans får man ju göra det som funkar.
  • Anonym (J)

Det sorgliga är ju att din prio då blir att skicka barnet i olämpliga skor och byxor som inte får bli smutsiga, och att hellre bråka med pappan om ett par andra innebyxor för att hindra smutsiga kläder, snarare än att prioritera jacka så barnet kan leka och slippa frysa? 

Hur kan det vara ett problem att barnet är ute?

• olof 45

Så ge jackan i handen till pappan? När du hämta pojken så håll fram handen och säg "Jackan?"

Eller lär en 7-åring att ha koll på sina saker? 7-åringar går i skolan... Där måste de ju också ta ansvar för sina egna saker. 

Trodde detta gällde ett mycket yngre barn, typ 3 år...

Dessutom antar du konstiga saker om pappan. varför skulle pappan med flit behålla en jacka hos sig? En sådan sak måste ju en fullvuxen person förstå? Förstår att han kan glömma ett par strumpor, och tänka att barnet kan använda andra strumpor tills nästa möte, men en jacka?

Fundera (för ditt barns skull) om du inte gör saker onödigt komplicerade, och typ försöker skylla allt på pappan? Det borde nämligen itne vara en stor sak att skicka med barnet med tillräcklig utrustning, eller att få tillbaka det ifall det nu är något kritiskt. 

Hur svårt är det t.ex. att vara tydlig med en annan vuxen människa? Tänk på att fokusera alltid, alltid, alltid på problemet som en enskild sak, inte på pappan! Typ "Jontes jacka hamnade kvar hos dig" (vilket kan läsas som att det är jackans fel, inte pappans). "Tyvärr är det enda jackan han har, och han behöver den utomhus ännu såhär års. Kan du snälla ta den till skolan? Alternativt swisha antar jag, för jag har inga extra pengar till flera jackor just nu tyvärr, så jag hoppas den han redan har kommer tillrätta!" 

Alternativt får Jonte själv hämta bortglömda saker... Sju år... man ska klara av att ha koll på sina ytterkläder när man är 7...
  • Anonym (Lis)

Du kan ju låta de förstörda byxorna vara hos pappan nu, så finns det ett par oömma där.
    Men barnet måste ju ändå lära sig att ta ansvar för sin väska iom skolgång, så börja skicka med en väska ytterkläder när det ska till pappan. Skulle inte förvåna mig om barnet lär sig att ta med väskan hem än vad pappan gör?

• Anonym (Jenny)
    EpicF skrev 2024-04-02 14:39:12 följande:
    Börjar nästan likna lite brist på föräldra förmåga. 
    Hos pappan, då, alltså? För alltså, det här börjar ju bli pinsamt. Självklart får han ju se till att han har det barnet behöver utifrån de aktiviteter han har tänk göra med barnet. Har de bara tänkt stanna inne hade ju det TS skickat med barnet räckt, men nu valde de att gå ut så självklart får pappan se till att vara vuxen nog att se till att han har det som krävs. Han kan ju inte börja sura för att TS inte läste hans tankar och visste exakt vilka aktiviteter de hade tänkt ha för sig, heller? 

Enklaste lösningen här för alla inblandade är ju att mansbebisen till pappa klickar hem lite kläder som sonen kan ha hos honom. 
  • EnAnonumius

Det som gör mig mest förbryllad är att det finns fåtal i tråden som anser att ett par byxor blir förstörda av lite leras.

Har inte lyckats att förstöra byxor fast de har varit leriga då man jobbat som hundvakt (de som är hundägare vet hur lerig byxor kan bli).

Tvättmaskin finns ju och, man kan använda galltvål som förbehandling av fläckarna. Men vanligast försvinner ju denna typ av fläckar av ett bra tvättmedel.

Så varför säger vissa i tråden att byxor blir förstörda av lera, har dessa inte lärt sig hur man tvättar?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (barnet)

Man kan absolut vara en skitsnål farsa som inte ens köper ett klädesplagg till sitt barn på 16 år när det är hos en (fast underhållet inte täcker i närheten av vad barn kostar).

Resultatet kan å andra sidan bli att barnet inte vill ha med den snåle fan att göra sen när det blir vuxet.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?