• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 11:14:08 följande:
    Normala föräldrar klär på sina barn lämpliga ytterkläder för dagens väder oavsett om de ska gå tre meter eller en km. 

Varför är det så svårt för dig att göra det? 
    Man klär barnet utifrån vilken aktivitet de ska hålla på med. Att sitta inomhus i flera timmar kräver inte vinterutrusning.

Jag kommer inte att svara dig igen för du är bara ute efter att bråka.
  • olof 45
    Anonym (Thea) skrev 2024-04-01 21:17:09 följande:

Du står för kläder barnet använder när hen är hos dig. Pappan står för kläder när barnet är hos honom. Finns inget att diskutera.

Manbebisen får lösa det själv. 

Men snälla. LÄS PÅ innan du uttalar dig. 

Det här är inte en sak där ditt tyckande spelar npågon roll, uatn dessa saker är reglerade. Betalar pappan UDNERHÅLL så ska mamman ANVÄNDA UNDERHÅLLET till att köpa tex kläder åt barnet. 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:35:46 följande:
    Ja jag begär liksom inte att han ska köpa hur mycket som helst, ett par byxor kan väl räcka tycker jag.
    Han kan väl isåfall svara dig på samma sätt? Han begär inte mycket - bara att du ska köpa ett par extrabyxor för max 150 spänn!

Tyvärr är kläder ditt ansvar, om du är boendeförälder och tar emot underhåll.

Mitt tips till dig är att sätta barnens bästa först, alltid. Att säga till pappan att ok, jag ska ta med barnens kläder till dig. Du kan lägga till DE SKA OCKSÅ MED TILLBAKA TILL MIG; och det är definitivt hans sak att sköta.

Tyvärr kan du itne "straffa" honom genom att vägra packa saker åt barnet även om han sedan glömmer att packa tillbaka... För det är i så fall BARNET du straffar. DET är en sak som de flesta skilsmässomammor verkar ha svårt att greppa - att de MÅSTE acceptera pappans bristfällighet, och samarbeta och sätta barnet först iallafall. Ditt barn kommer tacka dig en dag!

Det är tufft för dig, men hör till skilsmässoföräldrarollen... Du kan skicka med en lista åt honom, på vad du lämnat med och förväntar dig få tillbaka. Personligen skulle jag köpa en billigare extra-uppsättning...
  • Anonym (Jenny)
    olof 45 skrev 2024-04-02 11:42:22 följande:
    Men snälla. LÄS PÅ innan du uttalar dig. 

Det här är inte en sak där ditt tyckande spelar npågon roll, uatn dessa saker är reglerade. Betalar pappan UDNERHÅLL så ska mamman ANVÄNDA UNDERHÅLLET till att köpa tex kläder åt barnet. 
    Ska hon skicka med matsäck också när barnet ska till pappan? Kanske en rulle toalettpapper och tvål också?  

För gud förbjude att pappan betalar en krona mer än underhållet.. 
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-02 11:48:05 följande:
    Han kan väl isåfall svara dig på samma sätt? Han begär inte mycket - bara att du ska köpa ett par extrabyxor för max 150 spänn!

Tyvärr är kläder ditt ansvar, om du är boendeförälder och tar emot underhåll.

Mitt tips till dig är att sätta barnens bästa först, alltid. Att säga till pappan att ok, jag ska ta med barnens kläder till dig. Du kan lägga till DE SKA OCKSÅ MED TILLBAKA TILL MIG; och det är definitivt hans sak att sköta.

Tyvärr kan du itne "straffa" honom genom att vägra packa saker åt barnet även om han sedan glömmer att packa tillbaka... För det är i så fall BARNET du straffar. DET är en sak som de flesta skilsmässomammor verkar ha svårt att greppa - att de MÅSTE acceptera pappans bristfällighet, och samarbeta och sätta barnet först iallafall. Ditt barn kommer tacka dig en dag!

Det är tufft för dig, men hör till skilsmässoföräldrarollen... Du kan skicka med en lista åt honom, på vad du lämnat med och förväntar dig få tillbaka. Personligen skulle jag köpa en billigare extra-uppsättning...
    Ja det första är att jag ska ta tillbaka de extrakläder jag har köpt så får jag väl köpa second hand att ha hos pappan som man inte behöver vara rädd om, och ett par extra byxor. Jag kommer inte orka ha kläder fram och tillbaka, och pappan kommer bli väldigt förvirrad, glömma och sen bli sur om jag begär att han ska hämta kläderna.
  • Anonym (pappa på deltid)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:36:53 följande:
    Man klär barnet utifrån vilken aktivitet de ska hålla på med. Att sitta inomhus i flera timmar kräver inte vinterutrusning.

Jag kommer inte att svara dig igen för du är bara ute efter att bråka.
    Mitt ex höll alltid på att bråka. En gång bad jag henne, typ 4 dagar i förväg, packa med gympaskor eftersom vi skulle spela fotboll med ett gäng kompisar. Jag skulle plocka upp barnen från dagis - de hade regnstövlar på sig! De var de enda barnen på dagis med regnstövlar, eftersom det var en solig dag tidigt i juni typ. Inte skulle det regna den helgen heller. Hon ville bara bråka och jävlas.

Idag är mina barn tonåringar och bor mest hos mig. Gissa varför? Jo, för att det blev väldigt tydligt för dem vilken förälder som satte deras bästa först, och vem som skapade onödiga konflikter. Gång på gång. 

Mitt tips till dig är att sluta tänka på ditt ex, och fokusera på barnen. Om de inte bor hos honom halvtid och du tar emot underhåll, så finns det stipulerat vad som gäller. Han kommer säkerligen ha attityden att han har "fullgjort sin försörjningsplikt" iom underhållet. Det du kan göra är att se till att underhållet är RÄTT UTRÄKNAT (finns räknesnurror för det), så att han betalar extra om de har dyra hobbyer senare osv.

Annat än det, så kommer du själv och barnen må bästa av att du helt enkelt tänker "jag ska köpa allt det som barnen behöver, alla dagar om året". Tror det enda undantaget är mat och hygien på pappans dagar, och såklart aktiviteter som pappan själv väljer att ta sig an, typ bio.  

Du behöver inte köpa dubbla uppsättningar, om du har en mogen dialog med pappan och gör klart vad som är kritiskt och MÅSTE med tillbaka varje gång.

Lycka till! Tänk på barnet!
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 11:55:17 följande:
    Ska hon skicka med matsäck också när barnet ska till pappan? Kanske en rulle toalettpapper och tvål också?  

För gud förbjude att pappan betalar en krona mer än underhållet.. 
    Det verkar vara så, förvånad 
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 10:10:09 följande:
    Mm jag har fast galltvål hemma så jag hoppas leran går bort, det är halvljusa byxor tyvärr.
    Lera går bort med galltvål lätt som en plätt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Lis)

Skicka med ett extrabyte vanliga kläder som alltid finns hos pappan, köp begagnat.

Packa en väska med ytterkläder utifrån vädret som sonen får ta med sig till och från pappan när han ska dit. Används de inte så ligger de ju orörda i väskan, han kanske glömmer ta med väskan tillbaka i början men han lär sig nog snabbt, han är väl van att ha med sig väska till och från förskolan/förskoleklass/skola?

Har en kompis där pappan inte har vårdnad, betalar underhåll och träffar barnen regelbundet, hon köper alla kläder och ser till att det även finns hos pappan. Han är något av en slarver så hon har fått ta större ansvar för sånt, plus att hon har ju barnbidraget och underhållet. Barnen, lågstadieåldern, brukar ha bättre koll än pappan på vad som ska med till mamma.

• Anonym (M)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:56:30 följande:
    Ja det första är att jag ska ta tillbaka de extrakläder jag har köpt så får jag väl köpa second hand att ha hos pappan som man inte behöver vara rädd om, och ett par extra byxor. Jag kommer inte orka ha kläder fram och tillbaka, och pappan kommer bli väldigt förvirrad, glömma och sen bli sur om jag begär att han ska hämta kläderna.
    Jag tror att den enklaste och billigaste lösningen för dig är att köpa en uppsättning secondhand kläder som ska vara hos pappan. Då behöver du ju inte krångla med att ta med några extra påsar eller väskor med kläder och du behöver bara tvätta det som barnet har på sig.

Ett tips är att ta ett kort på ert barn innan varje överlämning och skicka över det till pappan. Då har ni båda en påminnelse om exakt vad barnet har på sig och vad som ska med hem till dig igen.

Håller pappan på och krångla till det genom att bli sur så strunta i det för det är hans problem. Gör det så lätt för er båda som möjligt och lev sedan ditt liv väl - det är den bästa hämnden.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?