• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 12:37:46 följande:
    Om inte du klär på barnet ytterkläder så är det självklart att barnet och pappan inte kan gå ut. Förstår inte du det? 

Ända lösningen för dig är att börja klä på ditt barn lämpliga utekläder till aktuellt väder. Precis som normala föräldrar gör innan de skickar barnet till andre föräldern, far-, morföräldrar, förskola/skola eller barnvakt, oberoende av varför aktiviteter som är planerade. 

Nej, jag inte ute efter att bråka. Jag dig en lösning på ditt problem.

Nej DU fattar inte! Pappan VILL INTE GÅ UT. Han VÄGRAR TA UT BARNET. Vet inte hur tydlig jag kan vara?!
  • Erkki
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:38:50 följande:
    Just nu har han mindre än mig (a-kassa) och lär inte få mycket högre än mig även om han har jobb i framtiden. Vi räknade ut ifjol att han skulle betala ca 4300:- men jag fick bara 2800:- som mest för han tyckte inte det var rimligt...
    4800kr i månaden? Var? Hur kan en 6-åring kosta nästan 10000kr i månaden? Du lägger den andra hälften antar jag?
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:35:59 följande:
    Ja precis, en extra uppsättning är nog som det måste bli. Men om pappan blir sur så går det tyvärr ut över både mig, barnet och samarbetet...
    Du måste hitta en metod för att klara av det där, låter inte sunt att du och barnet ska påverkas av att pappan "blir sur".

På vilket sätt yttrar det sig? Sura sms? Ha ett standardsvar redo typ "Jag sätter vårt barns bästa först, alltid, och hoppas att du gör det också. Givetvis innebär detta att (XXX, tex "att hennes kläder är där hon är, så att hon inte fryser"). Vi är båda hennes föräldrar, och måste båda ta ansvar. Detta är inte en attack mot dig, och ingen anledning för dig att bli förargad, det hoppas jag du förstår. Tack för att du sätter Xxxs bästa i första rummet! Passar det att (xxx. tex "du lämnar sakerna som du glömde hos mig ikväll?"). 

Sedan upprepar du bara om nödvändigt "Jag förstår att det känns jobbigt för dig. Jag hoppas ändå att du sätter "Kerstins" bästa först också i det här fallet! Hon är ju bara xx år gammal, så hon kan ju inte själv ta ansvar för att (xxx "packa med sina saker"), utan det måste ju vi föräldrar göra."

copy/paste, copy/paste!

Och bli inte upprörd själv! 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:39:40 följande:
    Nej DU fattar inte! Pappan VILL INTE GÅ UT. Han VÄGRAR TA UT BARNET. Vet inte hur tydlig jag kan vara?!
    Jag tror EPICF menar att du måste ändå möjliggöra för pappan att kunna gå ut. Du behöver kanske itne packa med klätterutrustning om du inte vet att de ska ut och klättra liksom, men ytterkläder hör nog till normal packning? 

Annars kan en socialsekreterare en dag säga att det du gjort är umgängessabotage - för att du itne packat ner ytterkläder så har itne pappan kunnat ta ut barnet. Då är det bara ditt ord som säger att pappan "vägrar" - medans han kan peka på att du inte packat ytterkläder, vilket låter helt galet....
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:37:06 följande:
    Skillnaden är om man ska se till att barnet är ordentligt påklätt varje gång eller om han åtminstone ska ha vettiga byxor då mysbyxor går sönder och blir smutsigare osv. Så det minsta som behövs är ett par byxor.
    För de flesta är ju en jacka en självklarhet när man går hemifrån.
  • Anonym (Mamma)
    Erkki skrev 2024-04-02 12:42:03 följande:
    4800kr i månaden? Var? Hur kan en 6-åring kosta nästan 10000kr i månaden? Du lägger den andra hälften antar jag?
    Det var enligt FK:s uträkningssida så jag antar att de gör rätt? Om pappan har tre ggr så mycket i inkomst men mindre boendekostnader än mig så kan det nog bli så.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-02 12:43:15 följande:
    Du måste hitta en metod för att klara av det där, låter inte sunt att du och barnet ska påverkas av att pappan "blir sur".

På vilket sätt yttrar det sig? Sura sms? Ha ett standardsvar redo typ "Jag sätter vårt barns bästa först, alltid, och hoppas att du gör det också. Givetvis innebär detta att (XXX, tex "att hennes kläder är där hon är, så att hon inte fryser"). Vi är båda hennes föräldrar, och måste båda ta ansvar. Detta är inte en attack mot dig, och ingen anledning för dig att bli förargad, det hoppas jag du förstår. Tack för att du sätter Xxxs bästa i första rummet! Passar det att (xxx. tex "du lämnar sakerna som du glömde hos mig ikväll?"). 

Sedan upprepar du bara om nödvändigt "Jag förstår att det känns jobbigt för dig. Jag hoppas ändå att du sätter "Kerstins" bästa först också i det här fallet! Hon är ju bara xx år gammal, så hon kan ju inte själv ta ansvar för att (xxx "packa med sina saker"), utan det måste ju vi föräldrar göra."

copy/paste, copy/paste!

Och bli inte upprörd själv! 
    Tack :) Ja det får väl bli att man lägger upp några standardfraser.

Surheten visar sig på olika sätt. Igår vände han bara på klacken mitt i samtalet. På telefon lägger han bara på luren. Meddelanden vägrar han läsa och svara så klart inte heller. Annars är det att han blir högljudd och skäller (det var ju tydligen sonens fel att han blev smutsig fast det var pappan som sa att det var ok att klättra just där).
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-02 12:47:29 följande:
    Jag tror EPICF menar att du måste ändå möjliggöra för pappan att kunna gå ut. Du behöver kanske itne packa med klätterutrustning om du inte vet att de ska ut och klättra liksom, men ytterkläder hör nog till normal packning? 

Annars kan en socialsekreterare en dag säga att det du gjort är umgängessabotage - för att du itne packat ner ytterkläder så har itne pappan kunnat ta ut barnet. Då är det bara ditt ord som säger att pappan "vägrar" - medans han kan peka på att du inte packat ytterkläder, vilket låter helt galet....
    Och då blir det att jag får ta konflikter med barnet varje gång han ska till pappan för att få på honom ytterkläder, eller köpa något billigt begagnat. Måste fundera på det där, inte helt lätt att hitta sånt till bra pris, nästan så Lager 157 är billigare ibland.
  • Anonym (JB)

Men barnet har väl kläder på sig när hen åker dit??

• halvan
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 13:13:23 följande:
    Och då blir det att jag får ta konflikter med barnet varje gång han ska till pappan för att få på honom ytterkläder, eller köpa något billigt begagnat. Måste fundera på det där, inte helt lätt att hitta sånt till bra pris, nästan så Lager 157 är billigare ibland.
    Men va? Har du tittat på vinted? Jag sökte på skalbyxor i storlek 104-116 Nu precis och hittar många mellan 11kr-30kr, frakt 29kr. Vet inte vad han har för storlek men du kan sortera så att den billigaste kommer först.
    På tradera hittar du flera mellan 1kr-25kr, frakt ca 55kr.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?