• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:16:00 följande:
    Vi har gemensam vårdnad och FK står för barnbidrag och underhåll.
    Men då måste han börja bidra lite! Har du aldrig stämt honom för underhåll?
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:17:17 följande:
    Nej, men jag borde ha gjort det när han (enligt FK:s uträkning) betalade ungefär hälften av vad han borde. Då hade han mer än dubbelt så mycket som mig i inkomst och samtidigt mindre utgifter.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:17:17 följande:
    Numera går han på a-kassa och har lite mindre än mig i inkomst. Tror inte jag skulle få mer än minimum oavsett. Sedan vet jag inte om det underhållet skulle gå att dra via FK i så fall, annars betalar han inte i tid.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:22:11 följande:
    Numera går han på a-kassa och har lite mindre än mig i inkomst. Tror inte jag skulle få mer än minimum oavsett. Sedan vet jag inte om det underhållet skulle gå att dra via FK i så fall, annars betalar han inte i tid.
    Alltså jag vet inte, då kanske du ändå kan köpa ett par jeans? Om pappan är arbetslös så finns det inte mycket han kan bidra med ändå.  När han får ett jobb kan du ställa mer krav på honom!
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:31:01 följande:
    Alltså jag vet inte, då kanske du ändå kan köpa ett par jeans? Om pappan är arbetslös så finns det inte mycket han kan bidra med ändå.  När han får ett jobb kan du ställa mer krav på honom!
    Hans plan är att slippa jobba för resten av livet.... Han har ansträngd ekonomi nu men det beror till stor del på att han lever över sina tillgångar, har köpt en alldeles för dyr bil, ser inte över abonnemang som kan bli billigare, såna saker.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:35:16 följande:
    Hans plan är att slippa jobba för resten av livet.... Han har ansträngd ekonomi nu men det beror till stor del på att han lever över sina tillgångar, har köpt en alldeles för dyr bil, ser inte över abonnemang som kan bli billigare, såna saker.
    Jadu, du hittar inte rätt med
    typen av man, din sin blir äldre med åren och då kommer du inte behöva honom, förmodligen inte sonen heller.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:39:05 följande:
    Jadu, du hittar inte rätt med
    typen av man, din sin blir äldre med åren och då kommer du inte behöva honom, förmodligen inte sonen heller.
    Tur man är självständig redan från grunden... Vi får se, antingen vill sonen inte ha med pappan att göra eller tvärtom att det är bra att åka dit där det knappt finns krav utan han kan sitta med skärmar hur mycket han vill. Det blir iaf inga byxor köpta denna helg, ligger sjuk så det lär väl inte bli förrän tidigast nästa helg.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:17:06 följande:
    Jo jag sa det redan då situationen var aktuell, det var då han fräste åt mig att jag ska skicka med kläder.

Ja då får du antingen lägga tid på att komma på nåt annat sätt att lyckas få honom att köpa det eller lägga tid på att köpa ett par till. 

Enklast låter ju fortfarande alternativet att du tar ansvar för att det finns byxor där eftersom pappan inte klarar av det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-14 15:11:42 följande:

Ja då får du antingen lägga tid på att komma på nåt annat sätt att lyckas få honom att köpa det eller lägga tid på att köpa ett par till. 

Enklast låter ju fortfarande alternativet att du tar ansvar för att det finns byxor där eftersom pappan inte klarar av det.

Jo jag vet, men man ska ha tiden också. Nu lär det inte bli gjort förrän tidigast nästa helg.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 15:26:42 följande:
    Jo jag vet, men man ska ha tiden också. Nu lär det inte bli gjort förrän tidigast nästa helg.
    Varför inte nu? Skippa att skriva på fl och åk och köp en par byxor istället. 
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-14 15:29:19 följande:
    Varför inte nu? Skippa att skriva på fl och åk och köp en par byxor istället. 
    JAG ÄR SJUK OM DU MISSADE DET!!
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 15:35:44 följande:
    JAG ÄR SJUK OM DU MISSADE DET!!
    Ja, det har jag missat. 
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:03:00 följande:
    Och du och jag är två helt olika personer med helt olika förutsättningar. Du verkar inte förstå det. Om du säger att jag ska laga pannkakor till lunch och jag förklarar att jag inte har några ägg så kan du inte fortsätta säga att "det är ju bara att ta fram ägg". Det finns inga "ägg" att ta av jämt, förstår du?
    Det är klart jag förstår der.
    Men du har ju uppenbarligen kläder till ditt barn så på något sätt måste du ju ha lyckats köpa dem.
    Och eftersom du inte vill beställa på nätet så måste du ju ha haft möjligheten att ta dig till en affär. Eller hur.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 16:53:28 följande:
    Det är klart jag förstår der.
    Men du har ju uppenbarligen kläder till ditt barn så på något sätt måste du ju ha lyckats köpa dem.
    Och eftersom du inte vill beställa på nätet så måste du ju ha haft möjligheten att ta dig till en affär. Eller hur.
    Ja, jag är inte upptagen 24/7 men just nu går det inte och det är inte bara så lätt som att säga "åk och köp" för det är inte alltid tiden finns.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 17:00:10 följande:
    Ja, jag är inte upptagen 24/7 men just nu går det inte och det är inte bara så lätt som att säga "åk och köp" för det är inte alltid tiden finns.
    Nej,jag förstår att du inte kan nu när du är sjuk.
    Men sen när du har frisknat till kanske.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-14 17:22:43 följande:
    Nej,jag förstår att du inte kan nu när du är sjuk.
    Men sen när du har frisknat till kanske.
    Ja, men det är som sagt tidigast till helgen isf.
  • Anonym (pappa på deltid)
    Hermis123 skrev 2024-04-14 14:15:48 följande:
    inte ombyten hos pappan! 
    Åsikt utan stöd i lagtext. 
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 17:25:30 följande:
    Ja, men det är som sagt tidigast till helgen isf.
    Ok.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?