• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 19:33:10 följande:
    Även om hon inte måste så kan hon göra det ändå. För barnets skull.
    Eftersom pappan inte ens verkar bry sig om att se till att barnet ens har ett par byxor hemma hos honom.
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
    Tyvärr behöver jag umgänget för att få mer än en timme för mig själv per dag när sonen har somnat, jag skulle inte orka med annars. I år jobbar jag åtminstone "bara" 100 % men det tar på krafterna att ha ett energiknippe runt sig hela dagarna.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 19:59:03 följande:
    Tyvärr behöver jag umgänget för att få mer än en timme för mig själv per dag när sonen har somnat, jag skulle inte orka med annars. I år jobbar jag åtminstone "bara" 100 % men det tar på krafterna att ha ett energiknippe runt sig hela dagarna.
    Då vet jag inte vad du ska göra faktiskt 
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 20:03:37 följande:
    Då vet jag inte vad du ska göra faktiskt 
    Inväntar att sonen blir äldre och mer självständig.
  • Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 19:54:48 följande:
    Jättefint. Nästa gång skickar jag med både vinteroverall, badkläder, gymnastikpåse och eftermiddagsfika. Det KAN ju hända att de får för sig att göra aktivitet x, y eller z....
    Inte undra på att du blir slutkörd, när saker blir så komplicerade. När barnet faktiskt varit ute under ett umgänge är det rimligt att just klä på barnet så att det klarar av att vara ute även vid andra umgängesillfällen.

Har du fog att misstänka att barnet behöver overall, kläder och gympapåse är det rimligt att skicka med detta.... Men ärligt talat låter det som att du inte riktigt klarar av att bedöma vad ditt barn behöver. För å ena sidan håller du inte med om att foppatofflor är olämpligt, å andra sidan så tänker du x, y, z
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 19:53:41 följande:
    Du verkar inte förstå innebörden av ordet samarbete så som det används i vårdnadstvister och liknande.
    At försvåra för den andre föräldern att kunna umgås med sitt barn är samarbetssvårigheter.
    Men strunt samma. Vi behöver inte haka upp oss vid det.
  • Anonym (Anonym)

Pappan är en slarver kan man inte räkna ut att ett barn inte kan ha på sig de kläderna till en lekplats. Minska umgänget. Pappan kan fråga mamman om han inte fattar vad ett barn ska ha på sig om mamman kan köpa några uppsättningar kläder till barnet och han betalar henne vad de kostar.
    Så barnet har kläder hemma hos honom. Tex om barnet spiller på sig har han ombyte till barnet.
    Att ha ett barn är ett ansvar som båda föräldrarna har tillsammans. De var två om att skapa barnet så de är två om att ta hand om det.

• molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Och hur mycket kommer TS att få på sina axlar om pappan får mindre umgånge,tror du? Om hon tycker det är jobbigt redan nu.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Därför att det tillhör det normala att ta på barnet lämpliga ytterkläder när man ska lämna hemmer. Det ingår i föräldraskapet att se till att ens barn har lämpliga ytterkläder när man ska gå ut, oavsett om det är en kamp eller inte. 

Förväntar du dig att skolan också ska stå för en uppsättning ombyte och utebyxor för att du är för lat till att ta på ditt eger barn ytterkläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:50:42 följande:
    Jag är trött på att curla en lat mansbebis och undrar helt enkelt vem som ska köpa byxorna. Jag är trött på att hela tiden vara den som ska fixa tusen saker, hålla koll på, påminna flera gånger om tider och vad det nu än är. Kan man tänka sig att pappan EN enda gång gör en insats? Ja, tydligen! Iaf enligt den info som till slut kom fram i tråden. Sedan kommer han garanterat inte göra det, så det faller på mig ändå, som alltid annars...

Jag håller iaf inte med om att barnet fryser, far illa eller utsätts för risk. För det första är de som sagt "alltid" inomhus, barnet ska gå ett fåtal meter mellan hus och bil, barnet är otroligt varmt av sig oavsett årstid och vad det är för risker vet jag inte riktigt vad du tänker på, men om det är att bilen blir stående så finns det snabba lösningar som tur är. Det barnet far illa av är möjligen att pappan brister i sin omsorg genom att ta ut honom i olämpliga miljöer så det blir olyckor (och sedan skäller på sonen för det). Man kan prata om hönan och ägget hela dan, att det inte fanns utebyxor och uteskor, men de borde inte ha varit ute alls i så fall och pappan borde ha påpekat för mig att det behövs ordentliga kläder framöver. Missar man lekplats EN enda gång så är det väl ändå inte det värsta här i världen om man då löser problemet framledes. Dessutom frågade jag sist om de skulle ut (för att då skicka med kläder!) men neeeej då, de skulle ingenstans, och sedan kommer sonen hem lerig igen. Så tydligen måste jag fortsätta curla och hålla koll även på pappans hem och vilka kläder som finns där.
    Även du brister i ditt omsorg eftersom du inte ser till att barnet har ytterkläder på sig till pappan. 

Fråga inte. Skicka med oavsett eller klä på sonen innan ni går hemifrån. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?