• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-04-11 07:41:00 följande:
    Även om vi tolkar dig fel, så är det ändå så du uppfattas. Vill du att människor på riktigt ska tänka att barnets välmående och välbefinnande betyder något behöver du inse att vissa saker må vara orättvisa, men tyvärr något man behöver stå ut med 

Genom att lägga tid och energi på att beskriva, vad många anser som småsaker uppfattar läsaren dig som en människa som inte sammarbetar, gör saker onödigt komplicerat och som medverkar till att de egna barnet fryser, far illa och utsätts för risk. 

Du kanske inte är en sådan person, men vi som läser hur du skriver gör naturligtvis de tolkningar vi gör. Hur fel de än må vara.
    Jag är trött på att curla en lat mansbebis och undrar helt enkelt vem som ska köpa byxorna. Jag är trött på att hela tiden vara den som ska fixa tusen saker, hålla koll på, påminna flera gånger om tider och vad det nu än är. Kan man tänka sig att pappan EN enda gång gör en insats? Ja, tydligen! Iaf enligt den info som till slut kom fram i tråden. Sedan kommer han garanterat inte göra det, så det faller på mig ändå, som alltid annars...

Jag håller iaf inte med om att barnet fryser, far illa eller utsätts för risk. För det första är de som sagt "alltid" inomhus, barnet ska gå ett fåtal meter mellan hus och bil, barnet är otroligt varmt av sig oavsett årstid och vad det är för risker vet jag inte riktigt vad du tänker på, men om det är att bilen blir stående så finns det snabba lösningar som tur är. Det barnet far illa av är möjligen att pappan brister i sin omsorg genom att ta ut honom i olämpliga miljöer så det blir olyckor (och sedan skäller på sonen för det). Man kan prata om hönan och ägget hela dan, att det inte fanns utebyxor och uteskor, men de borde inte ha varit ute alls i så fall och pappan borde ha påpekat för mig att det behövs ordentliga kläder framöver. Missar man lekplats EN enda gång så är det väl ändå inte det värsta här i världen om man då löser problemet framledes. Dessutom frågade jag sist om de skulle ut (för att då skicka med kläder!) men neeeej då, de skulle ingenstans, och sedan kommer sonen hem lerig igen. Så tydligen måste jag fortsätta curla och hålla koll även på pappans hem och vilka kläder som finns där.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 13:44:27 följande:
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Men då får man ta den kampen med barnet.
    Är det kallt ute så går man inte ut i bara mysbyxor,tunn fleecejacka och foppatofflor.
    Barn brukar själva känna att det känns fel när de kommer ut.

Om han betalar underhåll så är det väl egentligen du som ska handla kläderna.
    Men sen är det ju bra om han har ombyten hemma när han har barnen.
    Ett tips är ju också att skaffa bättre tvättmedel om kläderna inte blir rena med det du har.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 14:18:45 följande:
    Men då får man ta den kampen med barnet.
    Är det kallt ute så går man inte ut i bara mysbyxor,tunn fleecejacka och foppatofflor.
    Barn brukar själva känna att det känns fel när de kommer ut.

Om han betalar underhåll så är det väl egentligen du som ska handla kläderna.
    Men sen är det ju bra om han har ombyten hemma när han har barnen.
    Ett tips är ju också att skaffa bättre tvättmedel om kläderna inte blir rena med det du har.
    Och det gör han inte för han är som sagt varmblodig och ska man gå tre meter mellan hus och bil så nej, det behövs faktiskt inte full utemundering då.

Om du läser svaret från soc som lagts in längre upp så står det att umgängesföräldern ska stå för vissa saker trots underhåll, t ex ombyte.

Det är inte tvättmedlet det beror på, faktiskt.
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 14:42:20 följande:
    Och det gör han inte för han är som sagt varmblodig och ska man gå tre meter mellan hus och bil så nej, det behövs faktiskt inte full utemundering då.

Om du läser svaret från soc som lagts in längre upp så står det att umgängesföräldern ska stå för vissa saker trots underhåll, t ex ombyte.

Det är inte tvättmedlet det beror på, faktiskt.
    Ja,men uppenbarligen så tar ju pappan med barnet ut ibland.
    Saker kan ju ändras även om han inte säger till dig att de ska ut.
    Jag såg länken. Men om han inte skaffar kläder att ha som ombyte hemma hos sig så får ju du göra det.
    Annars kan ju det ju ses som att du inte vill samarbeta också.

Ok. Vad är då problemet? Det finns bra och mindre bra tvättmedel också.
    Det har jag egen erfarenhet av.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 14:51:47 följande:
    Jag såg länken. Men om han inte skaffar kläder att ha som ombyte hemma hos sig så får ju du göra det.

Ja, hela två gånger nu på mer än ett halvår :)

Hur kan det ses som att jag inte vill samarbeta för att jag inte gör det HAN borde göra? Då är det väl han som brister i omsorg i första hand?

Jag har provat olika genom åren, blir tyvärr ingen skillnad.
  • olof 45
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
    Problemet är att den där skärmdumpen bara var en 'åsikt'. Jag har läst liknande svar från soc som skrivit typ att det inte går att argumentera för 'hur mycket' extrakläder en umgängesförälder borde ha hemma, varför man ska tolka det hela strikt för att undvika konflikter. Strikt tolkning = underhållsbetalaren har betalat sin andel, punkt slut (förutom aktiviteter, mat och hygien - alltså förbrukningsvaror på umgängesdagarna). 

Så du kan itne förvänta dig det där av pappan. Han kan nämligen luta sig tillbaka på helt andra tolkningar av lagen.
  • Beccus
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 15:48:17 följande:
    Ja, hela två gånger nu på mer än ett halvår :)

Hur kan det ses som att jag inte vill samarbeta för att jag inte gör det HAN borde göra? Då är det väl han som brister i omsorg i första hand?

Jag har provat olika genom åren, blir tyvärr ingen skillnad.
    DU skickar med kläder BARNET behöver, DU ser till att BARNET har kläder efter väder. 

Min egna erfarenhet som skilsmässobarn, JAG tog med kläder till pappa, MAMMA skickade med det hon ansåg att vi behövde vid umgänge med vår pappa. Vi var där varannan helg och längre tid vid lov. Pappa hade inga problem med att köpa det vi behövde, men vi tillbringade mertiden hos mamma så det åkte ändå med dit. 
    Jag har gjort likadant med mina barn, kläder efter väder och en väska, förutom med minsta som bor varannan vecka, där har vi kommit överens om att vardagskläder finns hos båda och dyrare inköp (ytterkläder, skor osv) delar vi på. 

Även om man bara ska gå ett par meter mellan hem och bil så har man ett ANSVAR som förälder att ta på barnet kläder efter väder. Foppatofflor i mars är INTE kläder efter väder hur varmblodigt barnet än må vara. Jag har haft den diskussionen med 2 av mina barn (21 & 14 år) den yngsta är lika frusen som mig och går med mössa när det är +10 grader ute...

Pappan här verkar inte vara den mest ansvarsfulla, men det det ger inte dy heller intryck av att vara. Anser du att pappan brister så är det DIN skyldighet att söka hjälp för råd & stöd och eventuellt samarbets samtal. Ni verkar vara samma skrot och korn här och den som lider är barnet. 
  • Jemp

Du kan ju som sagt lika gärna ta dem i handen. 

Varför? För att ditt barn ska slippa frysa, bli blöt, hämmas (och få skäll). För att du verkar ha betydligt allvarligare saker att bråka med pappan om. Och för att han faktiskt bett dig ta med kläder. Och för att du anser att kläderna blir förstörda då. 

Ang om han fryser: du har ägnat en hel tråd åt att förfäras över att de gick ut trots dåliga kläder. 

• Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 14:51:47 följande:

Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-11 16:33:23 följande:

Du kan ju som sagt lika gärna ta dem i handen. 

Varför? För att ditt barn ska slippa frysa, bli blöt, hämmas (och få skäll). För att du verkar ha betydligt allvarligare saker att bråka med pappan om. Och för att han faktiskt bett dig ta med kläder. Och för att du anser att kläderna blir förstörda då. 

Ang om han fryser: du har ägnat en hel tråd åt att förfäras över att de gick ut trots dåliga kläder. 

Barnet går själv till bilen och pappan har inte "bett" mig skicka med kläder, han fräste och skällde på mig när jag tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma.

Jag "förfäras" inte ett dugg, det blir bara löjligt när folk kommer med sådan sandlådenivå. Jag tycker självklart inte det är kul att min son får oförtjänt skäll av sin pappa, det är en helt annan sak.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?