• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:28:09 följande:
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.

Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder!  
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:34:52 följande:
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:44:21 följande:
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
    Ja, men det viktigaste för barnet är att ha en mamma som är hel och inte sönderstressad! I slutändan är du den enda ditt barn har som kan ta hand om den, om du går sönder så finns ingen annan! Om pappan inte kan ta sitt ansvar då minskar hans umgänge! 
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:30:31 följande:
    När har jag sagt att det är ok att skicka barnet i Foppa tofflor? Tvärtom jag själv skrev att ts ska klä barnet utifrån vädret där och då! Men farsan ska ha ombyte och extra kläder hem hos sig, i slutändan en ensamstående mamma har redan mycket på sitt huvud och ska definitivt inte ta ännu Mer ansvar än vad hon redan gör för att fixa kläder till en pappa som inte bryr sig! Om han inte ens kan ha ett par byxor för att byta om sitt barn, då ska han inte kräva umgänge med sitt barn , kanske ska den minskas? Vill ha ditt barn ta ansvar, punkt! Om ts frågar mannen om dom ska ut för att skicka rätt kläder och hans svarar nej men sedan går ut med barnet i fel kläder, är hans oansvarig, punkt! Att skrika på sitt barn Som blev smutsigt är olämpligt, punkt! Ts ska absolut ha en jacka och ett par skor på Barnet, när den Ska till pappa, men mer än så inte! Hon ska inte slita ut sig mer, hon har säkert ett heltidsjobb Och är ensamstående på heltid, hon har mycket i sitt huvud för att också se till att fixa en massa till en pappa som inte bidrar med ett jävla skit förutom att bråka med både henne och sonen!
    Men nu är det ju inte för pappans skull som hon ska skaffa kläder utan för barnet.
    Eftersom pappan är en slarver som inte verkar bry sig så får TS se till att ta det ansvaret. För barnets skull!
    Ingen har påstått att pappan beter sig bra.
    Men just därför får TS se till att ta ett större ansvar. För barnets skull!
    Hade det varit mitt  barn så hade jag gjort det. Även om jag är boendeförälder.
  • molly50

Så när du struntar i att skicka med ombyte till barnet så tycker du att du samarbetar bra?

Jag tycker bara det verkar konstigt.
  • molly50
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:32:52 följande:
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
    Även om hon inte måste så kan hon göra det ändå. För barnets skull.
    Eftersom pappan inte ens verkar bry sig om att se till att barnet ens har ett par byxor hemma hos honom.
  • Anonym (, m ÖK)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:20:06 följande:
    Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

Kläderna är barnets och följer med barnet. Även om pappan går ut med barnet en gång i kvartalet så borde barnet ha haft kläder efter väder på sig vid umgänget. 
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 19:31:56 följande:
    Så när du struntar i att skicka med ombyte till barnet så tycker du att du samarbetar bra?

Jag tycker bara det verkar konstigt.
    Du verkar inte förstå innebörden av ordet samarbete så som det används i vårdnadstvister och liknande.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (, m ÖK) skrev 2024-04-11 19:52:20 följande:
    Kläderna är barnets och följer med barnet. Även om pappan går ut med barnet en gång i kvartalet så borde barnet ha haft kläder efter väder på sig vid umgänget. 
    Jättefint. Nästa gång skickar jag med både vinteroverall, badkläder, gymnastikpåse och eftermiddagsfika. Det KAN ju hända att de får för sig att göra aktivitet x, y eller z....
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?