• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 08:22:22 följande:
    Sonen vill inte ha jeans och det är en kamp att få på honom något annat än mysbyxor, som duger utmärkt med tanke på att de suttit inomhus hela vintern. I mitt tycke då väldigt enkelt val. I slutänden lär det bli så att jag måste göra mig av med alla mysbyxor så han inte har något annat att ta på sig än jeans eller liknande...
    Så, DU ska inte köpa jeans, för då behöver du slänga alla andra kläder, men pappan ska minsann "ta ansvar" och se till att såväl ha kläder som DU tycker passar för de aktiviteter som görs. 

Vidare saknar du uppenbarligen förmåga att se att trots att du och barnets pappa varit i en destruktiv relation, så behöver du förhålla dig till vad som är rimligt, rent allmänt.

INGEN vettig människa som jag känner skulle släppt iväg ett barn i foppatofflor och tunna mjukisbyxor och fokuserat på att den andre föräldern borde skaffat kläder. ALLA vettiga föräldrar, bonus-föräldrar och t.o.m. människan på stan skulle tyckt att det är rimligt att ett barn får med sig tillräckligt med kläder så att den inte fryser, eller far illa när man lämnar bostaden! Oavsett om det handlar om umgänge, eller att åka vil i allmänhet. 

Men ditt fokus verkar vara på kläderna, och på att du ska ha rätt, och att allting behöver slängas p.g.a att det blivit förstört. 
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-04-10 20:59:55 följande:
    Så, DU ska inte köpa jeans, för då behöver du slänga alla andra kläder, men pappan ska minsann "ta ansvar" och se till att såväl ha kläder som DU tycker passar för de aktiviteter som görs. 

Vidare saknar du uppenbarligen förmåga att se att trots att du och barnets pappa varit i en destruktiv relation, så behöver du förhålla dig till vad som är rimligt, rent allmänt.

INGEN vettig människa som jag känner skulle släppt iväg ett barn i foppatofflor och tunna mjukisbyxor och fokuserat på att den andre föräldern borde skaffat kläder. ALLA vettiga föräldrar, bonus-föräldrar och t.o.m. människan på stan skulle tyckt att det är rimligt att ett barn får med sig tillräckligt med kläder så att den inte fryser, eller far illa när man lämnar bostaden! Oavsett om det handlar om umgänge, eller att åka vil i allmänhet. 

Men ditt fokus verkar vara på kläderna, och på att du ska ha rätt, och att allting behöver slängas p.g.a att det blivit förstört. 
    Vilket virrvarr... Jag köper jeans, det finns flera par, men sonen vill inte ha dem och ska han bara in i en bil räcker mysbyxor. Pappan kan ha ETT par jeans ifall de ska ut, inte så svårt att byta om då. Säger pappan uttryckligen att man inte ska vara ute och sedan tar hem sonen med totalt nedsmutsade kläder kan man också undra om det fortfarande är mitt fel.

Vad dina bekanta gör har faktiskt inte med mig att göra.
  • Anonym (...)

Men snälla människa, jag har ju inte skrivit täckbyxor, jag skrev jacka och skor. 

Om du har flera par jeans hemma och tycker att pappan ska ha ett par, så vet du vad, lämna ett av de paren du har hemma, problemet löst! Det är dessutom du som ska stå för kläderna, du får underhåll och barnbidrag. Sonen verkar ju inte heller sova där så ombyte behövs egentligen inte, det räcker med att lämna en uppsättning extrakläder precis som man gör i förskolan, och om han är en sån hemsk person som du vill framställa så bör du ha lite viktigare saker att fokusera på än några jävla jeans och smutsiga strumpor 

• Anonym (L)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 21:31:55 följande:
    Vilket virrvarr... Jag köper jeans, det finns flera par, men sonen vill inte ha dem och ska han bara in i en bil räcker mysbyxor. Pappan kan ha ETT par jeans ifall de ska ut, inte så svårt att byta om då. Säger pappan uttryckligen att man inte ska vara ute och sedan tar hem sonen med totalt nedsmutsade kläder kan man också undra om det fortfarande är mitt fel.

Vad dina bekanta gör har faktiskt inte med mig att göra.
    Om du inte får på barnet jeans varför ska då pappan prompt köpa ett par? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:29:13 följande:
    Om du inte får på barnet jeans varför ska då pappan prompt köpa ett par? 
    Det går visst, men med mycket tjat och tvång. Inte värt att ta den kampen när det inte behövs, men om man ska ut och leka så måste man ju. Ska de ut och leka är det väl bra om det finns bra kläder på plats?
  • Anonym (L)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 20:40:32 följande:
    Även när jag frågar och han säger att de inte ska ut och leka så gör de det. Han ber mig ALDRIG ALDRIG någonsin om att klä barnet för han tar nästan aldrig ut barnet öht. Inte på flera månader förrän nu.

Du skulle inte påstå att det är jag som är problemet om du kände honom, det kan jag lova!
    Han ska inte behöva upplysa dig om vad han och barnet ska hitta på, om de vill gå ut ska de kunna göra det utan att be dig om lov innan. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 22:32:27 följande:
    Det går visst, men med mycket tjat och tvång. Inte värt att ta den kampen när det inte behövs, men om man ska ut och leka så måste man ju. Ska de ut och leka är det väl bra om det finns bra kläder på plats?
    Absolut, så se till att skicka med ett par till pappan nästa gång. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 22:32:27 följande:
    Och vadå inte värt den kampen? Ditt barn får betala för din lathet om de ska ut och leka sen. Är det bättre? Det säger mycket om dig som mamma. Bedrövligt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:34:55 följande:
    Han ska inte behöva upplysa dig om vad han och barnet ska hitta på, om de vill gå ut ska de kunna göra det utan att be dig om lov innan. 
    Det är ingen som måste be om lov, du försöker bara skapa halmgubbar.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:36:24 följande:
    Absolut, så se till att skicka med ett par till pappan nästa gång. 
    Tack för din åsikt. Du hade inte behövt ta omvägen däremot.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:40:16 följande:
    Och vadå inte värt den kampen? Ditt barn får betala för din lathet om de ska ut och leka sen. Är det bättre? Det säger mycket om dig som mamma. Bedrövligt. 
    Knappast. Barnet är ute hur mycket som helst med mig. Hos pappan sitter de instängda hela tiden. Dina barnsliga kommentarer säger väldigt mycket om dig som person.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?