• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Lönnsirap

Så, sammanfattsvis, barnet, som är i skolåldern har umgänge med sin pappa 4-5 gånger i veckan, och vanligen får de inte ut på dessa umgängen. Som förälder så sätter du på barnet för umgänget, eftersom pappan alltid kommer sent, blir irriterad av att vänta och inte kommer ta med ytterkläder tillbaka.

De kläder som skickades med i April, den 1:a, var kläder som behövdes slängas efter umgänget. P.g.a av lera, vilket ju är något som förvånar andra föräldrar i tråden som jobbar som förskollärare.

Det är självklart inte ditt "jobb" att köpa massor av extrakläder till ditt barn, som slarvas bort hos den andre, men har du åsikten att barnet "behöver" jeans hos sin pappa, så är det du som behöver ordna fram så att barnet har på dem, när hen åker.

För att skicka iväg ett barn, med en oansvarig annan förälder i kläder som inte tål utevistelse är faktiskt att inte själv ta sitt föräldraansvar. Dessutom sätter det dig i en dålig situation om det oväntade händer och du blir lite sen vid hämtning. 

Normalfallet är ju att föräldrarna står för de kläder som används hemma hos sig, men som förälder behöver man också göra "tillräckligt" bra val. Och att ha jeans, istället för leggings är väl inte så stor uppoffring?

• Anonym (barnet)
    Lönnsirap skrev 2024-04-10 06:17:27 följande:

Så, sammanfattsvis, barnet, som är i skolåldern har umgänge med sin pappa 4-5 gånger i veckan, och vanligen får de inte ut på dessa umgängen. Som förälder så sätter du på barnet för umgänget, eftersom pappan alltid kommer sent, blir irriterad av att vänta och inte kommer ta med ytterkläder tillbaka.

De kläder som skickades med i April, den 1:a, var kläder som behövdes slängas efter umgänget. P.g.a av lera, vilket ju är något som förvånar andra föräldrar i tråden som jobbar som förskollärare.

Det är självklart inte ditt "jobb" att köpa massor av extrakläder till ditt barn, som slarvas bort hos den andre, men har du åsikten att barnet "behöver" jeans hos sin pappa, så är det du som behöver ordna fram så att barnet har på dem, när hen åker.

För att skicka iväg ett barn, med en oansvarig annan förälder i kläder som inte tål utevistelse är faktiskt att inte själv ta sitt föräldraansvar. Dessutom sätter det dig i en dålig situation om det oväntade händer och du blir lite sen vid hämtning. 

Normalfallet är ju att föräldrarna står för de kläder som används hemma hos sig, men som förälder behöver man också göra "tillräckligt" bra val. Och att ha jeans, istället för leggings är väl inte så stor uppoffring?

Ja det är väl rätt märkligt hur det alltid blir kvinnan som måste lösa alla bekymmer med barn som mannen sa att han ville ha från början, för annars är det hon som är dålig.

Hur klarar dessa män ens att sköta ett jobb, undrar man? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-09 23:52:46 följande:

Bikarbonat, ättiksspray, galltvål eller vanish. Finns mycket som kan få bort fläckar på skor.

Enklaste för dig kommer ju vara att skicka med bra kläder till pappan, så slipper du att mer förstörs. Även om du hade önskat att han kunde ta ansvar så sker ju tyvärr inte det, och då är det nog enklast att bara skicka med kläderna.

Jadu, såna kläder existerar nog inte så jag garanterat kan få tillbaka dem i hyfsat skick. Tvättmaskin i all ära men allt går inte bort, även med alla medel som du räknar upp.
  • Anonym (Mamma)
    Lönnsirap skrev 2024-04-10 06:17:27 följande:

Sonen vill inte ha jeans och det är en kamp att få på honom något annat än mysbyxor, som duger utmärkt med tanke på att de suttit inomhus hela vintern. I mitt tycke då väldigt enkelt val. I slutänden lär det bli så att jag måste göra mig av med alla mysbyxor så han inte har något annat att ta på sig än jeans eller liknande...
  • Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-10 05:44:33 följande:

Till TS (Gick inte att citera)
    Jag tror att de flesta håller med om att han borde kunna köpa ett par byxor, men eftersom han inte gör det så är det ju sonen som blir lidande. Det är han som får gå i byxor o skor (eftersom du skickar honom i foppa-tofflor och tygskor som inte klarar av utelek denna årstid) som blivit blöta, leriga o kalla. Även om man tycker att pappan borde kunna ta lite ansvar så gör han ju bevisligen inte det, så då får du steppa upp o göra vad du kan för sonens skull. O helt ärligt är det inte så svårt att sätta på sonen ordentliga utekläder, o glömmer pappan skicka med dom tillbaka så får han helt enkelt åka o hämta dom igen. Till slut lär han sig att skicka med dom tillbaka direkt.

Man kan tro det, men det är inte ni som måste ta de här kamperna varenda dag kring kläder... Värt det om de till 99 % aldrig behövs? Men ja, lära upp pappan att ta med sig kläder kan bli en annan kamp, eller enklare, svårt att veta. Antingen blir han skitsur och hämtar kläderna eller så rycker han på axlarna och vill ta det dagen efter och bara åker... Nej, jag har inga större förhoppningar inför hans beteende, tyvärr.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 08:08:28 följande:
    Jadu, såna kläder existerar nog inte så jag garanterat kan få tillbaka dem i hyfsat skick. Tvättmaskin i all ära men allt går inte bort, även med alla medel som du räknar upp.
    Vad är det för material på kläderna du har? Undra bara när du skriver att du inte kan få dem i hyfsat skick efter tvättning och eventuellt förbehandling med fläckborttagning.

Jag har aldrig misslyckats att få kläder rena, och då använder jag bara galltvål för förbehandling av fläckar och ett bra tvättmedel.

Lera, marksmuts (hundar som hoppar på en), blod, bär etc får jag bort hur lätt som helst med endast galltvål och ett bra tvättmedel. Jag får bort c:a 95% av de vanligaste fläckarna man kan få på kläder i vardagen, med bibehållet gott skick.

Så något galet gör du om du hävdar att kläder inte blir rena av den nedsmutsning som barn får när de leker ute. Eller så köper du kläder av något riktigt tvivelaktigt material.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 22:59:15 följande:
    Han är ett ex eftersom jag levde i en destruktiv relation med psykisk och fysisk misshandel i över tio år, men snyggt gjort att lägga det på mig för att jag tycker att han kan köpa ETT par byxor åt sin egen son....
    Ja man kan tycka det. Det är helt okey att tycka så.

Fast den förälder som får underhåll, ansvarar ju för att barnet har kläder, och rätt kläder med, även om man i "värsta fall" får skicka med det i en påse.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 22:58:15 följande:
    Jag vill gärna veta var du köper vita strumpor som håller sig vita efter såna lekar.

Nu föredrar jag färgglada kläder till mitt barn, men visst, vi har vita också. För att få dem vita efter lerlek förbehandlar du dem som sagt med galltvål (gnugga in och låt verka över natten) och när du sen tvättar dem blandar du bikarbonat i tvättmedlet. Jag köper oftast strumpor på Lindex eller PoP. 

• olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-09 22:46:34 följande:
    varför ska hon köpa extra kläder som pappa ska ha hemma hos sig? Ombyter hans ansvar! Herregud, Jag förstår varför alla män blir lämnade av sina fruar när dom när dom är vuxenbebisar som inte tar ansvar! 
    Ombyte är inte automatiskt pappans ansvar - utan alla kläder ansvarar den förälder som får underhåll för. Fördelningen är ensidig för att det itne ska uppstå tjafs.

Så vad du "tycker" om pappors förmåga att ta ansvar, det är en helt annan diskussion. 
  • EpicF

Ts: Jag är fortfarande väldigt nyfiken hur du gör när barnet ska till skolan? Orkar du inte ta kampen om ytterkläder då heller? 

Det är normalt att barnet har ytterkläder på sig, oavsett om denne ska till skolan, mor- farföräldrar, pappan eller andra. Du löser mång problem genom att ta på barnet ytterkläder. Ja, det kan vara en kamp men i ditt fall så är den kampen värt att ta. 

Och du får köpa bättre kvalité på kläderna så slipper du slänga varje gång. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?