• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:50:09 följande:
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
    Varfor det? Använd dem när barnet ska till pappan då?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-09 14:58:39 följande:
    Varfor det? Använd dem när barnet ska till pappan då?
    Jodu, det skulle just se snyggt ut att skicka barnet i "skitiga" kläder till pappan... Kommer det en dag en vårdnadstvist så är det jag som brister i omsorg.
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 14:53:41 följande:
    Det var inte frågan om att sitta instängd utan om klädernas skick. Du får oroa dig hur mycket du vill, med mig är han iaf ute så gott som dagligen när vädret tillåter och vi är i skogen, vid sjöar och stränder, lekplatser och överallt annars du kan tänka dig så du kan ta den där tonen till någon annan! Kan lova att han är rörligare än de allra flesta i hans ålder.
    I vilka skor då?
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:06:22 följande:
    Jodu, det skulle just se snyggt ut att skicka barnet i "skitiga" kläder till pappan... Kommer det en dag en vårdnadstvist så är det jag som brister i omsorg.
    bättre att vara utan kläder!
  • Tow2Mater
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 15:06:22 följande:
    Kan du ta ett foto av dem och lägga upp? Jag blir himla nyfiken hur de ser ut.
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 15:08:13 följande:
    I vilka skor då?
    Passande skor för syftet, så klart.
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-09 15:20:39 följande:
    Kan du ta ett foto av dem och lägga upp? Jag blir himla nyfiken hur de ser ut.
    Nej det gör jag tyvärr inte :)
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:49:17 följande:
    De var totalt sönderlerade. Kommer aldrig bli rena igen för det har satt sig i materialet.
    Men du har väl tvättmaskin och tvättmedel? Ytterst sällan som skor inte går att tvätta. 

Skölj av de mesta av leran i duschen innan du har skorna i tvättmaskinen. Tvätta i minst 60°
  • EpicF
    Anonym (Mamma) 
    Självklart ska en 6-7 åring får se ut som att sen har rullat sig i lera. Då vet man att de haft kul ute och hellre det än att de sitter inne vid en skärm dagarna i ända

Om du har kläder, strumpor och skor som måste slängas efter att barnet har varit i leran så har du köpt med dålig kvalitet. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 14:30:07 följande:
    Det är helt normala skor som vem som helst kan köpa i affärerna! Kläderna likaså! Och nej, jag har inte "väldigt höga krav". Jag undrar verkligen vilka föräldrar som tycker att det är ok att deras ungar ser ut som att de rullat runt i lera. Bara för att kläderna är hela så måste man också kunna tänka ett steg längre.

Lera har ju fördelen att det faller av när det är torrt. Sen kan man borsta eller skölja lite vid behov. Om vi pratar skor då. 

Att få ett par skor som lämpar sig för utelek pga lera låter? omöjligt. Tittar jag på mina barns skor (och alla andra på förskolan eller som vi känner) så visst, de är inte såpass rena att de ser nyköpta ut men fullt rimlig nivå. Samma med mina egna skor för övrigt om vi inte pratar prydliga klackar. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?