• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-03 19:38:36 följande:
    Fast dina svar tyder på att du inte tycker om svaren du får.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om vem som tummar ner mina inlägg, men det är lite omoget beteende när inlägget refererar till en lag.
    Det kan bero på hur man själv blir tilltalad, eller hur?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 16:17:45 följande:
    Du tycker inte att 4-5 dagar i veckan är att ses tillräckligt ofta..?
    Varför betalar han underhåll till dig om han har barnet 4-5 dagar i veckan? När du dessutom säger att du tjänar mer.
  • Hermis123
    Anonym (S) skrev 2024-04-04 00:39:23 följande:
    Varför betalar han underhåll till dig om han har barnet 4-5 dagar i veckan? När du dessutom säger att du tjänar mer.
    Kanske sover han Inte där?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-04 00:39:23 följande:
    Du tycker att han ska slippa underhåll när han träffar barnet ett par timmar per gång...? Barnet bor hos mig vet du. De senaste par åren tjänade pappan dubbelt så mycket som mig och då betalade han bara hälften av vad han borde. Nu med a-kassa betalar han absolut minimum, via FK. Det är inte många tusenlappar jag har mer än honom ska jag säga.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-04 09:27:11 följande:
    Kanske sover han Inte där?
    Exakt. Vardagar ses de två timmar per gång och om det är helg fyra-fem timmar, beroende på var sonen äter middag. Sonen bor hos mig.
  • Anonym (pappa på deltid)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 16:15:31 följande:
    Glöm det. Jag tänker inte tvinga min son att umgås med sin pappa varje gång som det är tänkt när han blir illa behandlad - de träffas 4-5 dagar i veckan så det är verkligen ingen panik.
    Det är inte din sak att avgöra om han blir "illa behandlad". Du är i en sådan position där barnet kan läsa av dina reaktioner, och det kan vara så att barnet överdriver för att det verkar göra dig glad. Du kan läsa på om lojalitetskonflikter hos barn också.

Jag menar inte att det absolut är så - jag har inte observerat dig med ditt barn. Men det jag vet är att det aldrig, aldrig, aldrig ska vara så att en mamma låter ett 7-åringt barn ställa in en träff med sin pappa för att "hen inte vill". 

Brister pappan i föräldraförmåga och umgänget bör minskas, ja, då hör man av sig till PROFFS. 

Du är inget proffs. Du ser kanske bara det du vill se. 

Det är sådana saker som du gör nu som snabbt eskalerar. Och jag tycker redan nu att det låter som du umgängessaboterar.
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 14:57:03 följande:
    Letar efter undanflykter när sonen blir utskälld av pappan i tid och otid...? Snudd på psykisk misshandel? Jo jo, klart man vill stötta det... Eller så lär man sin son att det är ok att inte umgås med personer som behandlar en illa. Eftersom de träffas så ofta ser jag det inte som någon panik om de skulle missa en eller två dagar på en vecka.

"Så långt som möjligt" innebär inte att det måste ske 5 dagar i veckan, man kan gott och väl tycka att 3 dagar är tillräckligt. Eller ska de kanske ha 7 dagar i veckan så jag uppfyller kravet om "så långt som möjligt"?
    7 dagar varannan vecka kanske inte är orimligt? 

Det låter lite som att det är du själv som bestämmer umgängesschemat? 

Jag skulle nog fokusera - även om du itne vill diskutera en utökning av umgängesrätten - på barnets upplevelse. Upplever barnet att du låter honom välja bu eller bä till umgänge med pappan beroende på sonens humör/intryck för stunden, då tycker jag (och andra här, vad det verkar) att du inte riktigt följer hur lagen är menad att tillämpas...

Förtydligande: Om barnet haft en 'träff' med sin pappa på en tisdag tex, men du och barnet bestämmer att nej, den här gången skippar vi det för pappa har varit dum, tja, då har du ju itne verkat för att umgänget skett "så långt som möjligt", eftersom en tisdagsträff hade varit möjligt. 

Barnets föräldrar har ett gemensamt ansvar för att barnets behov av umgänge med en förälder som barnet inte bor tillsammans med så långt möjligt tillgodoses
  • Anonym (Lis)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-04 10:29:21 följande:
    Det är inte din sak att avgöra om han blir "illa behandlad". Du är i en sådan position där barnet kan läsa av dina reaktioner, och det kan vara så att barnet överdriver för att det verkar göra dig glad. Du kan läsa på om lojalitetskonflikter hos barn också.

Jag menar inte att det absolut är så - jag har inte observerat dig med ditt barn. Men det jag vet är att det aldrig, aldrig, aldrig ska vara så att en mamma låter ett 7-åringt barn ställa in en träff med sin pappa för att "hen inte vill". 

Brister pappan i föräldraförmåga och umgänget bör minskas, ja, då hör man av sig till PROFFS. 

Du är inget proffs. Du ser kanske bara det du vill se. 

Det är sådana saker som du gör nu som snabbt eskalerar. Och jag tycker redan nu att det låter som du umgängessaboterar.

Viktigt att nämna dock att skulle pappan vara berusad/påverkad och inte i skick att ta hand om barnet när han kommer så får man ställa in träffen och sen ringa soc, man SKA skydda barnet i en sån situation och inte släppa iväg det med den andra föräldern, annars blir man själv ifrågasatt. Detta är nog inte fallet här men det finns situationer då det är ok att ställa in en träff. Dvs Skulle hon se och höra pappan utöva våld mot barnet vid hämtning så bör hon ju också ställa in träffen och ringa soc, inte släppa iväg barnet och ringa soc.

Men som du säger, om det är barnets ord då får man ringa soc först och prata med dem så man inte själv blir anklagad för sabotage, hur ont i hjärtat det än gör när barnet säger att det inte vill.

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 09:55:11 följande:
    Du tycker att han ska slippa underhåll när han träffar barnet ett par timmar per gång...? Barnet bor hos mig vet du. De senaste par åren tjänade pappan dubbelt så mycket som mig och då betalade han bara hälften av vad han borde. Nu med a-kassa betalar han absolut minimum, via FK. Det är inte många tusenlappar jag har mer än honom ska jag säga.
    Hur skall andra kunna veta att det handlade om timmar per gång när du aldrig skrev det?

Du kan ju inte bara ta för givet att andra skall bara "fatta".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Jemp
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:39:49 följande:

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Ja, lite underligt nog finns inte krav på att man ska vara en aktiv part i sina barns omvårdnad. Finns ju både för- och nackdelar med det. 

Utöver det juridiska kring klädinköp handlar det dock om att dialogen finns med ts, och att det (tyvärr?) faller på mamman att ta ansvar när pappan brister (eller vice versa såklart). Dvs, har man en medförälder som inte har egna ytterkläder till barnet och som man vet har svårt att se vilka kläder som behövs, så kan man göra det till ett stort problem att lämna över en jacka och skicka barnet i innekläder som inte tål smuts, eller så kan man förenkla och täcka upp bristerna genom att ta på/skicka med barnet redan befintlig jacka/byxor. Problem nog verkar ju finnas utan att skapa nya utifrån princip. 

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?