• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Omg)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:56:19 följande:
    De träffas 4-5 ggr per vecka.
    Ignorera alla som säger att DU ska skicka med pappan kläder! De är ju helt ute och cyklar!

Ditt ex är en latfis av rang och kan gott lägga tid på att hitta second hand kläder till SITT BARN istället för att du ska göra det! Du har hand om barnet all övrig tid, då kan han göra den lilla ansträngning det krävs och köpa kläder som behövs när de umgås.

Vad tusan är det för fel på män, herregud!!! Klä ditt barn i ordentliga kläder, det är inte raketforskning!
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 21:19:29 följande:
    Så att du inte blir anklagad för umgängessabotsge ifall barnet inte vill träffa pappa på länge!
    Jaha du tänker så :) Ja det ska väl inte bli mer än ett par träffar eller så som blir inställda, men jag har pratat med sonen idag om att han måste berätta själv för pappa att han inte vill ses, och att jag så klart är med honom då om han vill.
  • Anonym (Mamma)
    Frame skrev 2024-04-02 21:43:54 följande:
    Jag kanske är alldeles för nojig men jag räknar aldrig bort att bilen kan få punktering, sluta fungera eller att man kan bli påkörd. Då får man glatt stå där i kylan och vänta på bärgning eller byta däck utan sin egen jacka för att man måste låna ut det till barnet som inte har tillräckligt med kläder på sig. Jag satte alltid på mina barn ordentligt med kläder även om vi bara skulle gå till och från bilen.
    Jo, men vi bor i en stad med täta busslinjer så det finns alltid en lösning, och pappan kan ju i värsta fall ringa mig 99 % av tiden :) Men jag förstår hur du tänker!
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-03 09:19:51 följande:
    Jag hoppas du inser att det är lite ditt fel detta, och att det räknas som umgängessabotage.

Du borde göra ditt yttersta för att få sonen att vilja träffa sin pappa! 
    Nej det gör det inte för jag hindrar inte deras umgänge och att sonen inte vill träffa sin pappa beror på att han skäller på sonen var och varannan gång.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-03 10:45:01 följande:
    Jag är bara realist. Jag vet att itne alls kan räknas i kronor och ören, men jag vet också till 100% att man inte bör skapa bråk om det saker som KAN räknas i kronor och ören, för det är sällan värt det - särskilt som just dessa regler finns nerskrivna svart på vitt. Vad man "tycker" väger väldigt tunt då.

jag tycker man ska minimera konflikter för barnens skull. Och att då skapa bråk med pappan för att man itne pallar att köpa ett par extrabyxor eller räcka över en kasse/ryggsäck med ytterjacka och skor? Nej, då gör man itne sitt som skilsmässomamma. 

Med det säger jag itne att pappan är årets pappa, långt ifrån! Jag skiljer på de två diskussionerna. Mamman kan bara kontrollera vad hon själv gör! Så det som faktiskt ligger på hennes ansvar, borde hon ta stolthet i att utföra felfritt. DET är att göra det bästa av situationen, och sätta sitt barns behov först. Tycker jag :)
    Jag ska tänka på detta framöver iaf, väldigt bra insikt.
  • Anonym (Mamma)
    olof 45 skrev 2024-04-03 10:49:43 följande:
    Jag menar det faktum att pappans planerade utevistlese blev ju "saboterat" då barnet inte hade lämpliga kläder. Det blev till en situation som barnet upplevde negativt, och nu vill ta avstånd från sin pappa. Därmed har pappa-barn relationen tagit stryk, och det går att direkt härleda till att mamman inte tagit sitt ansvar med att förse barnet med lämpliuga kläder.

Sedan läste jag det som att mamman lite nonchalant skrev att "nu vill iten sonen åka till sin pappa på ett tag", som att det var ett ok val? kanske läser jag lite mellan raderna där, men mamman borde definitivt säga till barnet att det där var nu itne så farligt, och visst ska han träffa sin pappa! De ska bara se till så han har med sig bättre kläder nästa gång! 

Om hon stöder barnet i tyckandet att man kan "pausa" umgänget med pappan, så ÄR DET sabtage... Hon ska göra allt i sin makt att se till så umgänget sker och har de bästa förutsättningar för att bli bra!
    Nej, vistelsen blev saboterad av att pappan skällde på sonen när han smutsade ner sig efter att pappan sagt att det var ok att vara på den platsen, och att sonen får skäll "ofta" (hans eget ord). Jag tänker INTE säga till min son att det "inte är så farligt" att få skäll titt som tätt! Jag tänker INTE fostra min son till att acceptera att bli illa behandlad! Ska jag verkligen ha hjärta då att tvinga mitt barn att umgås med en pappa när sonen är ledsen för hur han blir bemött...? Nej du, jag stöder mitt barn i att man inte måste ses nästa gång, eller till och med ett par gånger efter det. De träffas ofta nog ändå och jag tänker INTE gaslighta min son, bara så du vet.
  • EpicF
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:39:49 följande:

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Man har gjort sitt till barnets försörjning enligt lagen. Vilket är det folk går efter. 

Men ansvar över ett barn är långt mycket mer än att stå för försörjningen, oavsett om det är genom att betala underhåll eller med "egna" pengar. 
  • EpicF
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 10:39:49 följande:

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Det blir umgängessabotage om man som mamma inte ser till att umgänget fungerar. En sådan sak som hände i ts barns fall är en bagatell och där ska ta stödja sitt barn till att ha umgänge med pappan istället för att bara godta att han inte vill. 

Goda att ett barn inte vill till pappan är umgängessabotage. Och det är det även om barnet far illa hos pappan (då får man orosanmäla istället).  
  • olof 45
    Anonym (Lll) skrev 2024-04-03 10:53:32 följande:
    Det ingår inte i hennes ansvar att få barnet att vilja umgås med pappan. Det ingår bara att ge förutsättningar att umgås med pappan. Om barnet inte vill åka dit så är det inte hennes fel. Ja, hon kan köpa ett par begagnade utebyxor, men tyvärr låter det inte som att pappan är den ansvarstagande typen som ens bryr sig om sådant. Då hade han nog frågat henne om detta innan han gick till lekplatsen. För vilken normal förälder som helst fattar att barn blir blöta om de går i mjukisbyxor till sandlådan. Hon behöver inte vara mamma till pappan också. 

Lägg inte över mer ansvar på henne än hon faktiskt har. Pappan är 50% av ekvationen och han verkar inte ens betrodd med att ha barnet över natten, så det säger väl en del om hans föräldraegenskaper. 
    Jodå, det ingår faktiskt i hennes ansvar! Boendeföräldern ska arbeta för att främja en god relation med den förälder som barnet inte bor med!

Säger som sagt bara att TS bara kan kontrollera sig själv, och göra det hon har ansvaret för på bra sätt. I detta fallet gjorde hon en inte-så-bra sak som ANTOG att pappan inte skulle gå ut med barnet. Hon antog FEL, och det fick tyvärr konsekvenser. Är det i huvdsak pappans ansvar? Ja. Men kunde mamman ha skött saken bättre? JA! Det är allt jag säger.
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 11:48:17 följande:
    Nej, vistelsen blev saboterad av att pappan skällde på sonen när han smutsade ner sig efter att pappan sagt att det var ok att vara på den platsen, och att sonen får skäll "ofta" (hans eget ord). Jag tänker INTE säga till min son att det "inte är så farligt" att få skäll titt som tätt! Jag tänker INTE fostra min son till att acceptera att bli illa behandlad! Ska jag verkligen ha hjärta då att tvinga mitt barn att umgås med en pappa när sonen är ledsen för hur han blir bemött...? Nej du, jag stöder mitt barn i att man inte måste ses nästa gång, eller till och med ett par gånger efter det. De träffas ofta nog ändå och jag tänker INTE gaslighta min son, bara så du vet.
    Då är du ju en umgängessabotör. 

Det du BORDE göra är att orosanmäla till socialen eller begära samatbetssamtal, där du kan bemöta pappans uppfostringsmetoder. Att HINDRA UMGÄNGET baserat på vad sonen SÄGER TILL DIG - som mycket väl kan vara fabricerat för att sonen upplever att du blir glad!!! - är så d-a fel av dig! 

Läs på om umgängessabotage eller parential alienation! NU! Innan du på riktigt skadar ditt barn,

Det ska ALDRIG vara upp till en mamma eller en 7-åring att 'välja bort' umgängesdagar. ALDRIG: För du har inte all fakta! 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?