• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • EpicF
    Frame skrev 2024-04-02 21:43:54 följande:
    Jag kanske är alldeles för nojig men jag räknar aldrig bort att bilen kan få punktering, sluta fungera eller att man kan bli påkörd. Då får man glatt stå där i kylan och vänta på bärgning eller byta däck utan sin egen jacka för att man måste låna ut det till barnet som inte har tillräckligt med kläder på sig. Jag satte alltid på mina barn ordentligt med kläder även om vi bara skulle gå till och från bilen.
    Det är det normala. 
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-02 18:02:46 följande:
    Nej det är det inte! Han hem! Barnet har kläder på sig när den åker till pappa, resten är hans problem!  Är han vettigt så förstår han att han inte kan ha 0 par kläder till sitt barn hemma! 
    Du verkar inte förstå hur underhåll är tänkt att fungera? Det är pappans bidrag till barnets kostnader. Kläder hör till barnets kostnader, alltså ska de inhandlas av den som får udnerhåll.

Hur kan detta vara svårt att förstå?
  • olof 45
    EpicF skrev 2024-04-02 21:36:56 följande:

Anonym (Emsie):Självklart kan ham köpa egan kläder till sitt barn. Men ts borde ändå se till att barnet har ytterkläder på sig, och lämpliga sådana när barnet ska till pappan. Det är normalt. 

Han "kan", men han behöver itne. Alltså kan inte en mamma kräva det, utan det måste då få vara på pappans egna initiativ. Annars är det mamman som SKAPAR KONFLIKTER genom att inte acceptera reglerna som faktiskt finns. En pappa som betalar underhåll gör nämligen inget fel i att inte köpa kläder - han har redan betalat! 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:34:10 följande:
    Jag resonerade som så att det var rätt varmt ute, sonen skulle gå tre meter mellan hus och bil och sedan skulle de bara vara inne, då är det helt ok att bara dra på sig foppatofflor och mysbyxor tycker jag. Nu vill sonen inte träffa pappan på ett tag tyvärr.
    Jag hoppas du inser att det är lite ditt fel detta, och att det räknas som umgängessabotage.

Du borde göra ditt yttersta för att få sonen att vilja träffa sin pappa! 
  • Anonym (Emsie)
    olof 45 skrev 2024-04-03 09:19:51 följande:
    Jag hoppas du inser att det är lite ditt fel detta, och att det räknas som umgängessabotage.

Du borde göra ditt yttersta för att få sonen att vilja träffa sin pappa! 
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Så umgängessabotage? Var?
  • Anonym (Lll)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 09:49:48 följande:
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Folk är så pigga på att skrika umgängessabotage när det i själva verket låter som att pappan är en handfallen fattiglapp utan common sense som inte ens bryr sig om hans eget barn blir kallt och blött. Hans faderskap går ut på att han umgås ett par timmar efter förskolan med sitt barn 4-5 gånger per vecka utan övernattning. Yay. Årets pappa! 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 09:49:48 följande:

För att inte tala om att de ALDRIG går ut. Varför ska TS räkna med att de kommer rulla runt i lera, klättra berg och åka vattenskidor om de aldrig gör det i vanliga fall? Herregud, folk har verkligen inga krav på män.

Han hade kunnat prata med TS om hans planer innan hon åkte dit med barnet eller så hade de kunnat stanna hemma hos pappan då sonen inte var klädd för utelek. Självklart har även pappan ansvar här och att kalla det umgängessabotage är bara larvigt.

• Anonym (Mannen)

Betalar han underhåll så är det du som ska köpa kläder till barnet. Sen behöver man ju inte köpa nya kläder. Finns mycket kläder att köpa begagnat. Sen vet jag inte vilken inkomst han och du har. 

Sen tycker jag att han själv borde engagera sig mer. Men samtidigt tror jag det är bra att inte klaga på varandra då det saboterar kommunikationen vilket drabbar barnet.

Har man inte varit en engagerad förälder kan det vara svårt att veta hur man bör agera i olika situationer. 

• EpicF

olof 45: Jag håller helt med. Därav skrev jag att ja "kan" köpa kläder. Men ts ska fortfarande ta på/skicka med barnet lämpliga ytterkläder. 

Just nu gör hon problem att ett icke-problem och skapar en onödig konflikt. 

• Anonym (Emsie)

Fast ni som anser att pappan gjort sin plikt genom att betala underhåll:

Mina barns pappa har betalat genom FK. Han har knappt jobbat i sitt liv så det är skattebetalarna som står för det mesta.

Om jag ser till underhållet, min del och barnbidrag/studiebidrag genom åren har betalat för det nödvändiga, har mitt ansvar (och glädje!) också varit:

Väcka på morgonen, se till att de kommer till skolan, handla och laga all mat och lärt dem laga mat, tvättat alla kläder, städat deras rum och lärt dem städa, uppfostrat, kammat hår, badat dem och lärt dem hygien, läst läxor, åkt på resor, fixat och följt med på fritidsaktiviteter, tagit dem till tandläkaren, tagit dem till doktorn, köpt födelsedagspresenter och julklappar, fixat ett sparande, hållt kontakten med släkten, kramat, tröstat, pussat, hjälpt dem med bekymmer, vi har lekt och busat och skrattat och gråtit tillsammans.

Men visst, detta överväger ju inte att pappan faaaktiskt betalar underhåll! Bara man betalar underhåll har man gjort sitt. Yep. Då ska man ju inte behöva göra nåt extra, som tex be en mamma om att skicka med en jacka, eller köpa en själv! Det är ju att gå för långt! Ansvaret slutar med underhållet, punkt.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?