• olof 45

Vem ska köpa kläder?

Anonym (Thea) skrev 2024-04-01 21:17:09 följande:

Du står för kläder barnet använder när hen är hos dig. Pappan står för kläder när barnet är hos honom. Finns inget att diskutera.

Manbebisen får lösa det själv. 

Men snälla. LÄS PÅ innan du uttalar dig. 

Det här är inte en sak där ditt tyckande spelar npågon roll, uatn dessa saker är reglerade. Betalar pappan UDNERHÅLL så ska mamman ANVÄNDA UNDERHÅLLET till att köpa tex kläder åt barnet. 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 11:35:46 följande:
    Ja jag begär liksom inte att han ska köpa hur mycket som helst, ett par byxor kan väl räcka tycker jag.
    Han kan väl isåfall svara dig på samma sätt? Han begär inte mycket - bara att du ska köpa ett par extrabyxor för max 150 spänn!

Tyvärr är kläder ditt ansvar, om du är boendeförälder och tar emot underhåll.

Mitt tips till dig är att sätta barnens bästa först, alltid. Att säga till pappan att ok, jag ska ta med barnens kläder till dig. Du kan lägga till DE SKA OCKSÅ MED TILLBAKA TILL MIG; och det är definitivt hans sak att sköta.

Tyvärr kan du itne "straffa" honom genom att vägra packa saker åt barnet även om han sedan glömmer att packa tillbaka... För det är i så fall BARNET du straffar. DET är en sak som de flesta skilsmässomammor verkar ha svårt att greppa - att de MÅSTE acceptera pappans bristfällighet, och samarbeta och sätta barnet först iallafall. Ditt barn kommer tacka dig en dag!

Det är tufft för dig, men hör till skilsmässoföräldrarollen... Du kan skicka med en lista åt honom, på vad du lämnat med och förväntar dig få tillbaka. Personligen skulle jag köpa en billigare extra-uppsättning...
  • olof 45
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 11:55:17 följande:
    Ska hon skicka med matsäck också när barnet ska till pappan? Kanske en rulle toalettpapper och tvål också?  

För gud förbjude att pappan betalar en krona mer än underhållet.. 
    Nej, mat och hygienartiklar på pappadagarna ska pappan stå för?

Min poäng är att en mamma inte kan bestämma eller kräva att pappan ska betala mera än underhållet. I såfall är det nämligen HON som orsakar konflikter, eftersom HON är den som inte fattar reglerna som gäller.

Om pappa SJÄLV lägger mer pengar än underhållet, så fine! Fint av honom. Men det är inget du eller TS kan KRÄVA av honom.

Förstår du nu? Att det är viss skilland?

Lättaste sättet att göra livet bra för BARNET är att undvika konflikter. Och då gör man bäst i att inte försöka hitta på egna 'smarta' sätt att sköta saker och ting, när det redan finns ett system och där pappan väldigt enkelt kan argumentera att mamman skapar extra bråk helt enkelt genom att kräva saker som hon inte har någn rätt att kräva... 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:32:59 följande:
    Ja jag kommer tyvärr bara få mer problem om kläder ska fram och tillbaka varje gång, så att köpa en extra uppsättning att ha hos pappan...

Underhållet har jag fått kräva via FK så jag får bara minsta beloppet nu.
    Om han tjänar mera än du kan det vara värt att ta det via tingsrätten och få det korrekt uträknat...
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:35:59 följande:
    Ja precis, en extra uppsättning är nog som det måste bli. Men om pappan blir sur så går det tyvärr ut över både mig, barnet och samarbetet...
    Du måste hitta en metod för att klara av det där, låter inte sunt att du och barnet ska påverkas av att pappan "blir sur".

På vilket sätt yttrar det sig? Sura sms? Ha ett standardsvar redo typ "Jag sätter vårt barns bästa först, alltid, och hoppas att du gör det också. Givetvis innebär detta att (XXX, tex "att hennes kläder är där hon är, så att hon inte fryser"). Vi är båda hennes föräldrar, och måste båda ta ansvar. Detta är inte en attack mot dig, och ingen anledning för dig att bli förargad, det hoppas jag du förstår. Tack för att du sätter Xxxs bästa i första rummet! Passar det att (xxx. tex "du lämnar sakerna som du glömde hos mig ikväll?"). 

Sedan upprepar du bara om nödvändigt "Jag förstår att det känns jobbigt för dig. Jag hoppas ändå att du sätter "Kerstins" bästa först också i det här fallet! Hon är ju bara xx år gammal, så hon kan ju inte själv ta ansvar för att (xxx "packa med sina saker"), utan det måste ju vi föräldrar göra."

copy/paste, copy/paste!

Och bli inte upprörd själv! 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:39:40 följande:
    Nej DU fattar inte! Pappan VILL INTE GÅ UT. Han VÄGRAR TA UT BARNET. Vet inte hur tydlig jag kan vara?!
    Jag tror EPICF menar att du måste ändå möjliggöra för pappan att kunna gå ut. Du behöver kanske itne packa med klätterutrustning om du inte vet att de ska ut och klättra liksom, men ytterkläder hör nog till normal packning? 

Annars kan en socialsekreterare en dag säga att det du gjort är umgängessabotage - för att du itne packat ner ytterkläder så har itne pappan kunnat ta ut barnet. Då är det bara ditt ord som säger att pappan "vägrar" - medans han kan peka på att du inte packat ytterkläder, vilket låter helt galet....
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 13:13:23 följande:
    Och då blir det att jag får ta konflikter med barnet varje gång han ska till pappan för att få på honom ytterkläder, eller köpa något billigt begagnat. Måste fundera på det där, inte helt lätt att hitta sånt till bra pris, nästan så Lager 157 är billigare ibland.
    Konflikter med barnet? 

Du sätter på barnet kläder - en helt normal sak som du bör träna barnet på så att det inte blir konflikt mellan dig och barnet (detta har noll att göra med pappan för övrigt).

Eller så lämnar du jackan i handen eller i en kasse? Behöver inte vara en begagnad jacka? Sonen (?) måste ju ha en jacka även på mammadagarna? Så barnet borde ha en jacka redan, menar jag... 
  • olof 45
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.

Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
    Så ge jackan i handen till pappan? När du hämta pojken så håll fram handen och säg "Jackan?"

Eller lär en 7-åring att ha koll på sina saker? 7-åringar går i skolan... Där måste de ju också ta ansvar för sina egna saker. 

Trodde detta gällde ett mycket yngre barn, typ 3 år...

Dessutom antar du konstiga saker om pappan. varför skulle pappan med flit behålla en jacka hos sig? En sådan sak måste ju en fullvuxen person förstå? Förstår att han kan glömma ett par strumpor, och tänka att barnet kan använda andra strumpor tills nästa möte, men en jacka?

Fundera (för ditt barns skull) om du inte gör saker onödigt komplicerade, och typ försöker skylla allt på pappan? Det borde nämligen itne vara en stor sak att skicka med barnet med tillräcklig utrustning, eller att få tillbaka det ifall det nu är något kritiskt. 

Hur svårt är det t.ex. att vara tydlig med en annan vuxen människa? Tänk på att fokusera alltid, alltid, alltid på problemet som en enskild sak, inte på pappan! Typ "Jontes jacka hamnade kvar hos dig" (vilket kan läsas som att det är jackans fel, inte pappans). "Tyvärr är det enda jackan han har, och han behöver den utomhus ännu såhär års. Kan du snälla ta den till skolan? Alternativt swisha antar jag, för jag har inga extra pengar till flera jackor just nu tyvärr, så jag hoppas den han redan har kommer tillrätta!" 

Alternativt får Jonte själv hämta bortglömda saker... Sju år... man ska klara av att ha koll på sina ytterkläder när man är 7...
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-02 18:02:46 följande:
    Nej det är det inte! Han hem! Barnet har kläder på sig när den åker till pappa, resten är hans problem!  Är han vettigt så förstår han att han inte kan ha 0 par kläder till sitt barn hemma! 
    Du verkar inte förstå hur underhåll är tänkt att fungera? Det är pappans bidrag till barnets kostnader. Kläder hör till barnets kostnader, alltså ska de inhandlas av den som får udnerhåll.

Hur kan detta vara svårt att förstå?
  • olof 45
    EpicF skrev 2024-04-02 21:36:56 följande:

Anonym (Emsie):Självklart kan ham köpa egan kläder till sitt barn. Men ts borde ändå se till att barnet har ytterkläder på sig, och lämpliga sådana när barnet ska till pappan. Det är normalt. 

Han "kan", men han behöver itne. Alltså kan inte en mamma kräva det, utan det måste då få vara på pappans egna initiativ. Annars är det mamman som SKAPAR KONFLIKTER genom att inte acceptera reglerna som faktiskt finns. En pappa som betalar underhåll gör nämligen inget fel i att inte köpa kläder - han har redan betalat! 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?