Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 14:33:00 följande:
Det är inte riktigt så enkelt. Man tvingar inte på en sjuåring kläder de inte vill ha. Det är långa diskussioner, lirkande och tjatande av olika slag innan man kommer till rätt punkt där.
Jo det är klart att jacka finns, frågan är mest om jag får tillbaka alla kläder som skickas med. Jag orkar inte med tjafset från pappan... Om allt. Jag orkar bara inte.
Så ge jackan i handen till pappan? När du hämta pojken så håll fram handen och säg "Jackan?"
Eller lär en 7-åring att ha koll på sina saker? 7-åringar går i skolan... Där måste de ju också ta ansvar för sina egna saker.
Trodde detta gällde ett mycket yngre barn, typ 3 år...
Dessutom antar du konstiga saker om pappan. varför skulle pappan med flit behålla en jacka hos sig? En sådan sak måste ju en fullvuxen person förstå? Förstår att han kan glömma ett par strumpor, och tänka att barnet kan använda andra strumpor tills nästa möte, men en jacka?
Fundera (för ditt barns skull) om du inte gör saker onödigt komplicerade, och typ försöker skylla allt på pappan? Det borde nämligen itne vara en stor sak att skicka med barnet med tillräcklig utrustning, eller att få tillbaka det ifall det nu är något kritiskt.
Hur svårt är det t.ex. att vara tydlig med en annan vuxen människa? Tänk på att fokusera alltid, alltid, alltid på problemet som en enskild sak, inte på pappan! Typ "Jontes jacka hamnade kvar hos dig" (vilket kan läsas som att det är jackans fel, inte pappans). "Tyvärr är det enda jackan han har, och han behöver den utomhus ännu såhär års. Kan du snälla ta den till skolan? Alternativt swisha antar jag, för jag har inga extra pengar till flera jackor just nu tyvärr, så jag hoppas den han redan har kommer tillrätta!"
Alternativt får Jonte själv hämta bortglömda saker... Sju år... man ska klara av att ha koll på sina ytterkläder när man är 7...