Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Vem ska köpa kläder?

FuckGoggleAskMe skrev 2024-04-02 08:23:52 följande:

Så det är för krångligt att packa en väska och skicka med barnet, och se till att väskan kommer med hem igen? Barnet får hellre frysa? 
    Det är krångligt att ha barn. 

Fast det är ju inte direkt krångligt för pappan att ha lite kläder hemma hos honom. Känns som minimum som förälder. Det spelar ju ingen roll om barnet inte bor där vv, vh eller om pappan betalar underhåll. Han borde ju se till att han har några uppsättningar kläder hos honom.
  • Anonym (Jenny)
    EpicF skrev 2024-04-02 11:14:08 följande:
    Normala föräldrar klär på sina barn lämpliga ytterkläder för dagens väder oavsett om de ska gå tre meter eller en km. 

Varför är det så svårt för dig att göra det? 
    Varför är det så svårt för pappan att klä barnet i lämpliga kläder..?
  • Anonym (Jenny)
    olof 45 skrev 2024-04-02 11:42:22 följande:
    Men snälla. LÄS PÅ innan du uttalar dig. 

Det här är inte en sak där ditt tyckande spelar npågon roll, uatn dessa saker är reglerade. Betalar pappan UDNERHÅLL så ska mamman ANVÄNDA UNDERHÅLLET till att köpa tex kläder åt barnet. 
    Ska hon skicka med matsäck också när barnet ska till pappan? Kanske en rulle toalettpapper och tvål också?  

För gud förbjude att pappan betalar en krona mer än underhållet.. 
  • Anonym (Jenny)
    EpicF skrev 2024-04-02 14:39:12 följande:
    Börjar nästan likna lite brist på föräldra förmåga. 
    Hos pappan, då, alltså? För alltså, det här börjar ju bli pinsamt. Självklart får han ju se till att han har det barnet behöver utifrån de aktiviteter han har tänk göra med barnet. Har de bara tänkt stanna inne hade ju det TS skickat med barnet räckt, men nu valde de att gå ut så självklart får pappan se till att vara vuxen nog att se till att han har det som krävs. Han kan ju inte börja sura för att TS inte läste hans tankar och visste exakt vilka aktiviteter de hade tänkt ha för sig, heller? 

Enklaste lösningen här för alla inblandade är ju att mansbebisen till pappa klickar hem lite kläder som sonen kan ha hos honom. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-03 09:49:48 följande:
    Bara nyfiken på hur det är umgängessabotage att skicka sitt barn till pappan 4-5 dagar i veckan?

Om pappan velat hade de väl haft barnet varannan vecka med tanke på att pappan ändå hämtar sin son för några timmars umgänge så ofta.

Jag håller med alla som säger att barnet givetvis ska kläs efter väder när han åker iväg och det känns konstigt att ett så stort barn bråkar om skor och jacka såpass att det skickas iväg i foppatofflor och en tunn fleece-tröja.

Men ts har ju inte hindrat pappan från att hämta sonen och pappan borde vara fullt kapabel att köpa kläder själv ELLER när barnet kommer till bilen i tofflor och fleece, att gå in till ts och hämta skor och jacka eftersom han planerat att de ska vara ute.

Så umgängessabotage? Var?

För att inte tala om att de ALDRIG går ut. Varför ska TS räkna med att de kommer rulla runt i lera, klättra berg och åka vattenskidor om de aldrig gör det i vanliga fall? Herregud, folk har verkligen inga krav på män.

Han hade kunnat prata med TS om hans planer innan hon åkte dit med barnet eller så hade de kunnat stanna hemma hos pappan då sonen inte var klädd för utelek. Självklart har även pappan ansvar här och att kalla det umgängessabotage är bara larvigt.

• Anonym (Jenny)
    olof 45 skrev 2024-04-03 10:49:43 följande:
    Jag menar det faktum att pappans planerade utevistlese blev ju "saboterat" då barnet inte hade lämpliga kläder. Det blev till en situation som barnet upplevde negativt, och nu vill ta avstånd från sin pappa. Därmed har pappa-barn relationen tagit stryk, och det går att direkt härleda till att mamman inte tagit sitt ansvar med att förse barnet med lämpliuga kläder.

Sedan läste jag det som att mamman lite nonchalant skrev att "nu vill iten sonen åka till sin pappa på ett tag", som att det var ett ok val? kanske läser jag lite mellan raderna där, men mamman borde definitivt säga till barnet att det där var nu itne så farligt, och visst ska han träffa sin pappa! De ska bara se till så han har med sig bättre kläder nästa gång! 

Om hon stöder barnet i tyckandet att man kan "pausa" umgänget med pappan, så ÄR DET sabtage... Hon ska göra allt i sin makt att se till så umgänget sker och har de bästa förutsättningar för att bli bra!

Och vem tvingade pappan att gå ut fastän barnet inte hade kläder för det? Vem tvingade honom att inte prata med TS innan och be henne slänga med kläder för utelek? Vem tvingade pappan att skälla på sonen när sonen blev lerig?

Pappan har ju eget ansvar här och det är bara hans eget fel att sonen nu inte vill dit på ett tag.

• Anonym (Jenny)
    olof 45 skrev 2024-04-03 12:43:07 följande:
    Jodå, det ingår faktiskt i hennes ansvar! Boendeföräldern ska arbeta för att främja en god relation med den förälder som barnet inte bor med!

Säger som sagt bara att TS bara kan kontrollera sig själv, och göra det hon har ansvaret för på bra sätt. I detta fallet gjorde hon en inte-så-bra sak som ANTOG att pappan inte skulle gå ut med barnet. Hon antog FEL, och det fick tyvärr konsekvenser. Är det i huvdsak pappans ansvar? Ja. Men kunde mamman ha skött saken bättre? JA! Det är allt jag säger.

Och pappans ansvar då? De hade ju kunnat umgås inomhus som vanligt då han insåg att barnet inte var klädd för att vara ute..?

Det är inte mammans ansvar att läsa pappans tankar och lista ut exakt vad han har tänkt göra och vad som behövs. 

• Anonym (Jenny)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-03 14:57:33 följande:
    Ingen här har väl hyllat denna pappa? 

Det vi fokuserat på är vad denna mor kan göra - och hon har en del saker hon kan förbättra. 

Hon ska inte behöva läsa pappans tankar, nej, men lite normal framförhållning ska hon klara av. Bästa rådet jag hört av en socialsekreterare (till mitt ex) var att hon skulle låtsas att det är till mormor barnet ska! Hur hade hon agerat då? Skulle hon ha skickat barnet till mormor i regnstövlar om mormor sagt att de skulle spela fotboll? Knappast.

Skulle man lämna av ett barn till en mormor - som EVENTUELLT kunde tänka sig gå ut med barnet, men också eventuellt inte? -  ja! man skulle packa ytterkläder, "utifall att". Helt normal sak att göra!

Fast nu utgick ju TS utifrån vad de brukar göra. De har ju tydligen inte gått ut på flera månader. Tror inte en enda person här inne hade antagit att de kanske går ut  just idag, fastän de inte har varit ute alls hittills i vinter. Det är helt normalt att förutsätta att de gör som de gjort varje gång hittills, oavsett om barnet ska till exet eller till mormor.

Visste pappan att han ville gå ut hade han ju kunnat säga det.

• Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 15:40:14 följande:

Gör verkligen mamman det? När dom varnar för ordentligt snöväder och skickar barnet till pappan i tunn fleese, foppatofflor oh tunna mjukisbyxor? Hade mamman tagit fullt ansvar hade hon skickat med kläder efter väder, ombyten och kläder ifall de ska vara ute. Även om man kan tycka att pappan borde ha något extra hemma så är det barnet som blir lidande när det inte finns. Som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Mamman vet om att pappan inte har extrakläder hemma, då läter det för mig orimligt att inte mamman skickar med det som behövs

Så varför valde pappan att gå ut med barnet om barnet inte hade ordentliga kläder med sig? Ska inte en pappa göra det bästa för sina barn? Så varför kan han då ha valt att gå ut med sonen när det kunde bli ordentligt snöoväder?
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 13:42:34 följande:
    Ett exempel på icke fläckfria strumpor, tvättade många gånger och blir inte rena:

//
    Jag håller med dig TS. Jag skulle inte vilja skicka ett barn till skolan i såna kläder. Jag hade också tänkt att nån skulle orosanmäla för att man skickat iväg barnet i smutsiga kläder.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?