• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Emsie)

Skola och socialtjänst bryr sig knappast om lite fläckar på kläderna så länge de är rena.

Har du/ni kontakt med socialtjänst som sagt att barnet inte får leka ute och bli smutsigt?

Sedan blir väl ett par jeans lika smutsiga som ett par mysbyxor så det problemet kvarstår ju ändå.

• Hermis123
    Hermis123 skrev 2024-04-02 19:18:28 följande:

Sen ska jag tillägga att ombyteskläder står umgängesföräldern för! Att barnet blir smutsigt är hans problem att lösa med rena kläder!  Resten av kläderna står du för men du bedömer vad du anser barnet behöver ha på sig! 

Hur svårt kan det vara att han ett par ombyteskläder ifall hans byxor blir smutsiga? Hur låga krav har vi på pappor idag  egentligen? 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 18:08:18 följande:
    Nej du, jag oroar mig inte ett dugg och ja, han är väldigt varm av sig. Väldigt. Problemet var väl främst att pappan blev skitsur för att barnet råkade ramla och få lera på kläderna, påstår att barnet var "olydigt" fast pappan hade sagt att det var ok att vara på den platsen och sedan skäller på mig att jag borde ha skickat med ytterkläder medan jag tyckte att han kunde ha ett par byxor i hemmet om de nu för en gångs skull på flera månader går ut. När jag påpekade att de aldrig går ut fräste han att det har varit vinter och sedan smet han iväg från hela diskussionen. Så frågan är som sagt vem som ska fixa kläder och tydligen är det mitt fel enligt många i tråden.
    Även om han har ett par byxor hemma så ska du ta på/skicka med barnet lämpliga ytterkläder. Precis som du gör till skolan. Eller anser du att skolan ska stå för lämpliga ytterkläder till ditt barn? Verkar nästan som det... 
  • EpicF
    Anonym (Alicia) skrev 2024-04-02 19:14:08 följande:
    EpicF skrev 2024-04-02 19:05:40 följande:
    Nu klär dock inte ts på barnet kläder utifrån vädert just då, utan skickar barnet i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor.  
    Du kanske missade det
    Och pappan är helt oförmögen att själv öppna munnen och be henne slänga med ytterkläder när de tänkt gå ut för första gången på flera månader? Eller helt enkelt INTE leka utomhus med barnet om barnet inte har bra ytterkläder med sig? Det var ju trots allt HANS val att låta barnet leka utomhus i mjukisbyxor och foppatofflor. 
    En normal förälder tar på barnet lämpliga ytterkläder vid avlämning till a dra föräldern. Varför ska de inte gälla ts? 

Han "tvingas" att låta barnet leka ute i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, eftersom ts vägrar att skicka med ungen ytterkläder. 
  • Anonym (Emsie)
    EpicF skrev 2024-04-02 19:43:36 följande:
    En normal förälder tar på barnet lämpliga ytterkläder vid avlämning till a dra föräldern. Varför ska de inte gälla ts? 

Han "tvingas" att låta barnet leka ute i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, eftersom ts vägrar att skicka med ungen ytterkläder. 
    Han kan ju dock köpa egna kläder eller säga till ts att de ska gå ut just den dagen.

Om han vill vara en bra och ansvarstagande förälder. Problemet är väl att han vägrar vara det och jag förstår att ts blir frustrerad över det.

Jag är själv en sådan mamma men ska barnen ha det bra så ligger tydligen 100% ansvar på mig och 0% på pappan. Helt galet.

Men för att barnen ska ha det bästa så tar jag 100%. Han kommer ju inte ändra sig och samhället kan inte tvinga honom till ansvar heller, tyvärr.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-02 19:27:13 följande:

Skola och socialtjänst bryr sig knappast om lite fläckar på kläderna så länge de är rena.

Har du/ni kontakt med socialtjänst som sagt att barnet inte får leka ute och bli smutsigt?

Sedan blir väl ett par jeans lika smutsiga som ett par mysbyxor så det problemet kvarstår ju ändå.

Jo, det är som sagt en diskussion som vi har haft med soc, att fsk har klagat på "smutsiga" kläder. Jeansen var nötta, inte smutsiga. Nytvättade flera ggr den veckan dessutom.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Emsie) skrev 2024-04-02 20:04:18 följande:
    Han kan ju dock köpa egna kläder eller säga till ts att de ska gå ut just den dagen.

Om han vill vara en bra och ansvarstagande förälder. Problemet är väl att han vägrar vara det och jag förstår att ts blir frustrerad över det.

Jag är själv en sådan mamma men ska barnen ha det bra så ligger tydligen 100% ansvar på mig och 0% på pappan. Helt galet.

Men för att barnen ska ha det bästa så tar jag 100%. Han kommer ju inte ändra sig och samhället kan inte tvinga honom till ansvar heller, tyvärr.
    Ja även om man kan diskutera vilka kläder som ska finnas på plats eller skickas med så var det ändå hans val att ta ut sonen till en lekplats, och det borde han så klart inte ha gjort. Sedan att sonen fick skäll fast pappan hade sagt ok till att vara på ett visst ställe, det är bara negativ "bonus" i sammanhanget.
  • Kammen320
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 19:08:19 följande:
    En påse kläder blir mer problem än det är värt, tro mig. Inte säkert den blir stående i bilen heller så den är lätt att få hem. Men jag ska fundera några varv till på vad som blir bästa alternativet iaf.

Nej, fsk som vi hade förut klagade flera gånger samma vecka på att han gick i "smutsiga" kläder när det var frågan om nytvättade (!) jeans som var nötta på knäna. Jag tvättade dem inte bara en gång den veckan heller, just för att barnen så klart var ute varje dag. Jag vill inte riskera att få samma skäll från skolan.
    Ok, då skulle jag absolut investera i ett par begagnade överdragsbyxor att ha hos pappan, o se till att sonen hade jacka o skor/stövlar efter väder på sig när han åkte. Ett par vantar o mössa kan man ju lägga i jackfickan, o det är ju oftast sånt man har dubbletter av så skulle dom glömmas är det inte hela världen.

Konstig förskola, vilken tråkig erfarenhet. 
    Hoppas du kommer på nån lösning som fungerar för er alla.
  • Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-02 20:25:29 följande:
    Ok, då skulle jag absolut investera i ett par begagnade överdragsbyxor att ha hos pappan, o se till att sonen hade jacka o skor/stövlar efter väder på sig när han åkte. Ett par vantar o mössa kan man ju lägga i jackfickan, o det är ju oftast sånt man har dubbletter av så skulle dom glömmas är det inte hela världen.

Konstig förskola, vilken tråkig erfarenhet. 
    Hoppas du kommer på nån lösning som fungerar för er alla.
    Ja jag tvekar mellan olika alternativ men har fått flera bra råd i tråden tycker jag :)
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:19:58 följande:
    Ja även om man kan diskutera vilka kläder som ska finnas på plats eller skickas med så var det ändå hans val att ta ut sonen till en lekplats, och det borde han så klart inte ha gjort. Sedan att sonen fick skäll fast pappan hade sagt ok till att vara på ett visst ställe, det är bara negativ "bonus" i sammanhanget.

ja ska man räkna fel så vann han, eller hur man nu ska se det.
    Du borde inte ha skickat barnet i bara foppatofflor och mjukisbyxor i mars. 
    Han borde ha låtit bli att gå ut med barnet då det inte hade några lämpliga kläder.
    Han borde inte ha skällt på barnet som blev skitigt för att han lekte på ett ställe som pappan sa var ok.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?