• Anonym (Lis)

Vem ska köpa kläder?

Skicka med ett extrabyte vanliga kläder som alltid finns hos pappan, köp begagnat.

Packa en väska med ytterkläder utifrån vädret som sonen får ta med sig till och från pappan när han ska dit. Används de inte så ligger de ju orörda i väskan, han kanske glömmer ta med väskan tillbaka i början men han lär sig nog snabbt, han är väl van att ha med sig väska till och från förskolan/förskoleklass/skola?

Har en kompis där pappan inte har vårdnad, betalar underhåll och träffar barnen regelbundet, hon köper alla kläder och ser till att det även finns hos pappan. Han är något av en slarver så hon har fått ta större ansvar för sånt, plus att hon har ju barnbidraget och underhållet. Barnen, lågstadieåldern, brukar ha bättre koll än pappan på vad som ska med till mamma.

• Anonym (Lis)

Du kan ju låta de förstörda byxorna vara hos pappan nu, så finns det ett par oömma där.
    Men barnet måste ju ändå lära sig att ta ansvar för sin väska iom skolgång, så börja skicka med en väska ytterkläder när det ska till pappan. Skulle inte förvåna mig om barnet lär sig att ta med väskan hem än vad pappan gör?

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 20:19:58 följande:
    Ja även om man kan diskutera vilka kläder som ska finnas på plats eller skickas med så var det ändå hans val att ta ut sonen till en lekplats, och det borde han så klart inte ha gjort. Sedan att sonen fick skäll fast pappan hade sagt ok till att vara på ett visst ställe, det är bara negativ "bonus" i sammanhanget.

ja ska man räkna fel så vann han, eller hur man nu ska se det.
    Du borde inte ha skickat barnet i bara foppatofflor och mjukisbyxor i mars. 
    Han borde ha låtit bli att gå ut med barnet då det inte hade några lämpliga kläder.
    Han borde inte ha skällt på barnet som blev skitigt för att han lekte på ett ställe som pappan sa var ok.

• Anonym (Lis)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-04 10:29:21 följande:
    Det är inte din sak att avgöra om han blir "illa behandlad". Du är i en sådan position där barnet kan läsa av dina reaktioner, och det kan vara så att barnet överdriver för att det verkar göra dig glad. Du kan läsa på om lojalitetskonflikter hos barn också.

Jag menar inte att det absolut är så - jag har inte observerat dig med ditt barn. Men det jag vet är att det aldrig, aldrig, aldrig ska vara så att en mamma låter ett 7-åringt barn ställa in en träff med sin pappa för att "hen inte vill". 

Brister pappan i föräldraförmåga och umgänget bör minskas, ja, då hör man av sig till PROFFS. 

Du är inget proffs. Du ser kanske bara det du vill se. 

Det är sådana saker som du gör nu som snabbt eskalerar. Och jag tycker redan nu att det låter som du umgängessaboterar.

Viktigt att nämna dock att skulle pappan vara berusad/påverkad och inte i skick att ta hand om barnet när han kommer så får man ställa in träffen och sen ringa soc, man SKA skydda barnet i en sån situation och inte släppa iväg det med den andra föräldern, annars blir man själv ifrågasatt. Detta är nog inte fallet här men det finns situationer då det är ok att ställa in en träff. Dvs Skulle hon se och höra pappan utöva våld mot barnet vid hämtning så bör hon ju också ställa in träffen och ringa soc, inte släppa iväg barnet och ringa soc.

Men som du säger, om det är barnets ord då får man ringa soc först och prata med dem så man inte själv blir anklagad för sabotage, hur ont i hjärtat det än gör när barnet säger att det inte vill.

• Anonym (Lis)

Bikarbonat, ättiksspray, galltvål eller vanish. Finns mycket som kan få bort fläckar på skor.

Enklaste för dig kommer ju vara att skicka med bra kläder till pappan, så slipper du att mer förstörs. Även om du hade önskat att han kunde ta ansvar så sker ju tyvärr inte det, och då är det nog enklast att bara skicka med kläderna.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 08:08:28 följande:
    Jadu, såna kläder existerar nog inte så jag garanterat kan få tillbaka dem i hyfsat skick. Tvättmaskin i all ära men allt går inte bort, även med alla medel som du räknar upp.
    De måste ha lekt i ett illaluktande förorenat kärr.
    Jag fick bort leran efter att mitt barn suttit fast i leran ändå upp till kanten på vinterkängor och jag fick hjälpa honom loss. De skorna såg nästan nya ut efter en rengöring.
    Enda gång jag gett upp om att få rent var ett par nerbajsade kalsonger, men det hade säkert gått men jag var inte hemma så orkade inte ta tag i det projektet.
  • Anonym (Lis)

Förstår att barnets pappa inte är att räkna med. Tyvärr gör det att ett större ansvar faller på dina axlar och om barnet inte ska fortsätta ha fel kläder så skicka med till pappan, för barnets skull. (De kläderna som inte blir rena är väl ett perfekt ombyte där, då ser ju inte förskolan dem ändå.)
    Det blir inte bra för barnet om du struntar i att skicka med och sen hävdar att pappa borde ha löst det.
    Själv får jag åka med kläder till förskolan när mitt ex inte tar med tillräckligt dit på hans dagar? inte mitt ansvar egentligen, men vill inte att barnet ska få lida för pappans tillkortakommanden.

• Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:06:16 följande:
    Ett par skulle jag faktiskt ha råd med, men jag undrar så klart om jag kan begära det av pappan istället eftersom det är där barnet är. Var går liksom gränsen mellan ombyten (som pappan ska köpa in) och ett par jeans (som KAN ses som ombyte)? Jag har ett liv i övrigt också och har inte alltid tid att ta av. Pappan kan ju ta med sonen till en affär då och köpa ett par när de har umgänge, istället för att sätta ungen framför en skärm hela dagarna.
    Testa att föreslå det, vägrar han betala de byxorna så säg att du betalar, men se först om han kan tänkas ta det.
  • Anonym (Lis)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-14 14:17:06 följande:
    Jo jag sa det redan då situationen var aktuell, det var då han fräste åt mig att jag ska skicka med kläder.

Ja då får du antingen lägga tid på att komma på nåt annat sätt att lyckas få honom att köpa det eller lägga tid på att köpa ett par till. 

Enklast låter ju fortfarande alternativet att du tar ansvar för att det finns byxor där eftersom pappan inte klarar av det.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?