• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    halvan skrev 2024-04-02 13:27:45 följande:
    Men va? Har du tittat på vinted? Jag sökte på skalbyxor i storlek 104-116 Nu precis och hittar många mellan 11kr-30kr, frakt 29kr. Vet inte vad han har för storlek men du kan sortera så att den billigaste kommer först.
    På tradera hittar du flera mellan 1kr-25kr, frakt ca 55kr.
    Nej, jag har inte tittat på Vinted sedan jag insåg att deras priser var väldigt höga. Dock så klart inte de du hittade då, men de som jag såg. Ska titta på Tradera också.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (JB) skrev 2024-04-02 13:14:33 följande:

Men barnet har väl kläder på sig när hen åker dit??

Ja, men för syftet att vara inomhus eftersom de har varit inomhus hela vinterhalvåret. Då känns det inte värt att dra på eller med hela munderingen.
  • halvan
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 13:29:51 följande:
    Nej, jag har inte tittat på Vinted sedan jag insåg att deras priser var väldigt höga. Dock så klart inte de du hittade då, men de som jag såg. Ska titta på Tradera också.
    Okej, men gå in och titta igen! Olika personer sätter ju olika priser.

Skillnaden är egentligen mest att på Tradera sätter de ofta lägre utgångspris, men sedan kan det bli överbudat och frakten är alltid hög.
    På vinted sätter de ett fast pris och frakten är alltid lägre än tradera.. Jag tror att Vinted har något avtal med posten. Vinted har en fast fraktkostnad på 29kr oavsett om det är 1 plagg eller ett stort klädpaket, medan på Tradera kan frakten vara för över 50kr även på små saker och sedan dyrare ju tyngre paketet är.

Så kom ihåg att titta på frakten också :)
  • Anonym (Mamma)
    halvan skrev 2024-04-02 13:46:59 följande:
    Okej, men gå in och titta igen! Olika personer sätter ju olika priser.

Skillnaden är egentligen mest att på Tradera sätter de ofta lägre utgångspris, men sedan kan det bli överbudat och frakten är alltid hög.
    På vinted sätter de ett fast pris och frakten är alltid lägre än tradera.. Jag tror att Vinted har något avtal med posten. Vinted har en fast fraktkostnad på 29kr oavsett om det är 1 plagg eller ett stort klädpaket, medan på Tradera kan frakten vara för över 50kr även på små saker och sedan dyrare ju tyngre paketet är.

Så kom ihåg att titta på frakten också :)
    Ja men då känns det ändå som att Vinted är ett bättre alternativt, just för att frakten kan skilja så mycket! Tack för tipset :)
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 13:13:23 följande:
    Och då blir det att jag får ta konflikter med barnet varje gång han ska till pappan för att få på honom ytterkläder, eller köpa något billigt begagnat. Måste fundera på det där, inte helt lätt att hitta sånt till bra pris, nästan så Lager 157 är billigare ibland.
    Sellpy brukar också vara lätt att hitta billigt. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 12:39:40 följande:
    Nej DU fattar inte! Pappan VILL INTE GÅ UT. Han VÄGRAR TA UT BARNET. Vet inte hur tydlig jag kan vara?!
    Och om du hade tagit på barnet lämpliga ytterkläder så hade de alternativet funnits och pappan kanske hade ändrat sig. 

Lösningen på ditt problem är att du alltid tar på barnet lämpliga ytterkläder, oavsett om de ska ut eller inte, oavsett om barnet bara ska gå tre meter från bilen. 
  • EpicF
    Anonym (Mamma) 
    Hur jävla svårt kan det vara att ta jacka, mössa och vantar under armen när ni går till bilen och samma sak när du hämtar? 

Byxor antar jag att ungen redan har på sig, eftersom det tillhör det normala... 

Som någon sa så kan detta ses på som umgängessabotage. Är du verkligen villig att riskera att pappan stämmer dig för vårdnaden? Är det inte bättre att ta på/skicka med lämpliga ytterkläder istället för att riskera att du bli anmäld för umgängessabotage? 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-02 13:48:51 följande:
    Sellpy brukar också vara lätt att hitta billigt. 
    Ah, tack :) Ska kolla det också.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 13:56:38 följande:
    Och om du hade tagit på barnet lämpliga ytterkläder så hade de alternativet funnits och pappan kanske hade ändrat sig. 

Lösningen på ditt problem är att du alltid tar på barnet lämpliga ytterkläder, oavsett om de ska ut eller inte, oavsett om barnet bara ska gå tre meter från bilen. 
    Men inse vad jag säger - NEJ, pappan ÄR sån som person! Han har varit sån genom alla år som vi var ett par och under alla år barnet funnits så nej, det beror INTE på vilka kläder som skickas med.
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-02 14:01:58 följande:
    Hur jävla svårt kan det vara att ta jacka, mössa och vantar under armen när ni går till bilen och samma sak när du hämtar? 

Byxor antar jag att ungen redan har på sig, eftersom det tillhör det normala... 

Som någon sa så kan detta ses på som umgängessabotage. Är du verkligen villig att riskera att pappan stämmer dig för vårdnaden? Är det inte bättre att ta på/skicka med lämpliga ytterkläder istället för att riskera att du bli anmäld för umgängessabotage? 
    Och du bara fortsätter försöka strö salt i såren du... Han kommer aldrig stämma mig för vårdnaden och i så fall kommer han att förlora, kort sagt. Orsakerna till det är privata.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?