• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Alicia)
    Anonym (Så) skrev 2024-04-02 18:18:30 följande:

Många som skrivit här, att om du får underhåll och kan tänka mig hela barnbidraget också? då ska du stå för sådant.
    Någon nämnde också köpa begagnat. Finns många bra loppisar, även sidor på nätet som säljare begagnat i jätte bra skick super billigt! 
    Jag har köpt mycket begagnat till mina barn. Tröjor och byxor för 25-40 kr. Jackor för 100 kr ibland billigare.

Tror du att underhåll täcker 50% av alla barnets utgifter, eller? Självklart bör pappan kunna fixa lite kläder som barnet kan ha hos honom. Ingen har ju pratat om dubbla uppsättningar utan det handlar om en handfull grejer. Hur patetisk kan man vara som pappa om man vägrar köpa det till sitt barn för att "man betalar ju underhåll"? 

Förstår verkligen inte hur det här är ett problem, än mindre hur folk håller en sån dead-beat dad om ryggen.
  • Anonym (JB)

Vad är skillnaden?

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 13:30:36 följande:
    Ja, men för syftet att vara inomhus eftersom de har varit inomhus hela vinterhalvåret. Då känns det inte värt att dra på eller med hela munderingen.
  • EpicF

Anonym (Jenny):  Pappan betalar underhåll, vilket innebär att mamman ska ta ansvar för bla kläder. Och ska också, som vilken annan normal människa, se till att barnet har lämpliga ytterkläder vid avlämning hos pappan. Så nej, bristen på föräldraförmåga ligger mestadels hos mamman. 

En bra läsning för alla är att ts tar på barne tillämpliga ytterkläder, för alla slags aktiviteter. Då hade hon sluppit smutsiga mjukisbyxor. 

• EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 17:46:23 följande:
    Barnet ÄR inte ute med sin pappa på flera månader i sträck. De sitter inomhus.
    Kanske inte alls konstigt om du aldrig har på barnet lämpliga ytterkläder. 
  • EpicF
    Hermis123
    Nu klär dock inte ts på barnet kläder utifrån vädert just då, utan skickar barnet i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor.  
    Du kanske missade det
  • Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-02 18:21:48 följande:

Tycker nog som många andra, att packa utekläder i en påse är inte så himla svårt? Påsen kan ju vara kvar i bilen om dom inte ska ut så glöms den inte kvar hos pappan? O se till att barnet har vettiga skor som tål utelek får nog vara ditt ansvar, foppatofflor den här årstiden?
    Sen att pappan borde kunna köpa ett par extra jeans hos sig, absolut. Men uppenbarligen klarar pappan inte av det, o det är barnet som blir lidande så då får du ju ta ansvar o skicka med kläder i en påse istället för att bara hitta problem. Det kommer garanterat löna sig att inte bråka om en sån här småsak i framtiden.
    O vad är det för skolpersonal som klagar på om det finns fläckar på ett par byxor? Det måste ligga nåt mer bakom om dom anmärker på det? 

En påse kläder blir mer problem än det är värt, tro mig. Inte säkert den blir stående i bilen heller så den är lätt att få hem. Men jag ska fundera några varv till på vad som blir bästa alternativet iaf.

Nej, fsk som vi hade förut klagade flera gånger samma vecka på att han gick i "smutsiga" kläder när det var frågan om nytvättade (!) jeans som var nötta på knäna. Jag tvättade dem inte bara en gång den veckan heller, just för att barnen så klart var ute varje dag. Jag vill inte riskera att få samma skäll från skolan.
  • Anonym (Alicia)
    EpicF skrev 2024-04-02 19:04:05 följande:
    Kanske inte alls konstigt om du aldrig har på barnet lämpliga ytterkläder. 
    EpicF skrev 2024-04-02 19:05:40 följande:
    Nu klär dock inte ts på barnet kläder utifrån vädert just då, utan skickar barnet i mjukisbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor.  
    Du kanske missade det
    Och pappan är helt oförmögen att själv öppna munnen och be henne slänga med ytterkläder när de tänkt gå ut för första gången på flera månader? Eller helt enkelt INTE leka utomhus med barnet om barnet inte har bra ytterkläder med sig? Det var ju trots allt HANS val att låta barnet leka utomhus i mjukisbyxor och foppatofflor. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-04-02 18:44:16 följande:

Jaså? Du har alltså haft den diskussionen med soc? Eller går du på hörsägen? 

Nja, för mycket begärt är det väl inte men kanske onödigt. Men framförallt synd att det blir din son som blir drabbad. Han får inte komma ut, han får gå i dåliga kläder, och när de för en gångs skull går ut får både pojken och pappan skäll. Pappan har du ju redan från början skrivit att han vägrar. Och att ta med sig ytterkläder är för de flesta standard och alltför onödigt att köpa om han aldrig är ute och du har sånt, samt får pengar att köpa det för. 

Ja vi har haft den diskussionen med soc.

Det var pappan som skällde på sonen, inte jag! Detta efter att pappan sa att det var ok för sonen att vara på den platsen... Och jag fick också skäll av pappan när jag påpekade att det inte var lämpligt att leka ute i de där kläderna. Jag skällde däremot inte utan tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma ifall de någonsin ska ut, just för att det var byxorna som tydligen var problemet. Den som hade mest problem med byxorna i allt det här var pappan. Och det är inte jag som håller sonen inomhus, vi är ute året runt, sommartid både fm och em och ibland kväll. Pappan hatar att gå ut till lekparker eller allt annat man kan tänka sig, så de är inne nästan jämt.
  • Hermis123

Sen ska jag tillägga att ombyteskläder står umgängesföräldern för! Att barnet blir smutsigt är hans problem att lösa med rena kläder!  Resten av kläderna står du för men du bedömer vad du anser barnet behöver ha på sig! 

• Anonym (S)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:52:48 följande:
    Skicka inte mer, klä på barnet utifrån vädret just då! Resten är hans problem att lösa, varan ett par kläder till sitt barn ska man ha hemma hos sig! Der är orimligt att du ska köpa kläder så att pappan kan ha kläder hemma hos sig!  Herregud vilken snål människa han är!   Mans bebis Delux!
    Så om pappan är snål ska barnet straffas oh inte kunna få ha rena kläder med sig? Hur bra föräldraransvar är det? Om mamman vet om att barnet behöver ombyte oh hon får underhåll då ska hon väl ändå skicka med det barnet behöver.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?