• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Hermis123

Alltså, jag håller med dig ts, han borde ha lite extrakläder till barnet Ifall barnet Behöver ombyte! han är ändå Pappa!  Bara för att han betalar underhåll, betyder de inte Att han inte behöver köpa något! Herregud verkligen snål, och onödigt tjafs.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-04-02 15:14:03 följande:

Det sorgliga är ju att din prio då blir att skicka barnet i olämpliga skor och byxor som inte får bli smutsiga, och att hellre bråka med pappan om ett par andra innebyxor för att hindra smutsiga kläder, snarare än att prioritera jacka så barnet kan leka och slippa frysa? 

Hur kan det vara ett problem att barnet är ute?

Barnet ÄR inte ute med sin pappa på flera månader i sträck. De sitter inomhus.
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:36:15 följande:

Alltså, jag håller med dig ts, han borde ha lite extrakläder till barnet Ifall barnet Behöver ombyte! han är ändå Pappa!  Bara för att han betalar underhåll, betyder de inte Att han inte behöver köpa något! Herregud verkligen snål, och onödigt tjafs.

Ja vanligt ombyte har jag redan lämnat över, men det behöver nog fyllas på också nu.
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 17:48:45 följande:
    Ja vanligt ombyte har jag redan lämnat över, men det behöver nog fyllas på också nu.
    Skicka inte mer, klä på barnet utifrån vädret just då! Resten är hans problem att lösa, varan ett par kläder till sitt barn ska man ha hemma hos sig! Der är orimligt att du ska köpa kläder så att pappan kan ha kläder hemma hos sig!  Herregud vilken snål människa han är!   Mans bebis Delux!
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-02 17:52:48 följande:
    Skicka inte mer, klä på barnet utifrån vädret just då! Resten är hans problem att lösa, varan ett par kläder till sitt barn ska man ha hemma hos sig! Der är orimligt att du ska köpa kläder så att pappan kan ha kläder hemma hos sig!  Herregud vilken snål människa han är!   Mans bebis Delux!
    Ah, du tänker så! Ja det kan vara en variant. Å andra sidan så tycker pappan att det är mitt ansvar att det ska finnas ombyte där ifall något händer och jag vet inte vad som är rätt där.
  • Anonym (J)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 17:46:23 följande:
    Barnet ÄR inte ute med sin pappa på flera månader i sträck. De sitter inomhus.
    Nu var inte det ett svar på det jag skrev. Varför göra utevistelse till ett problem?
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenny) skrev 2024-04-02 16:04:30 följande:
    Hos pappan, då, alltså? För alltså, det här börjar ju bli pinsamt. Självklart får han ju se till att han har det barnet behöver utifrån de aktiviteter han har tänk göra med barnet. Har de bara tänkt stanna inne hade ju det TS skickat med barnet räckt, men nu valde de att gå ut så självklart får pappan se till att vara vuxen nog att se till att han har det som krävs. Han kan ju inte börja sura för att TS inte läste hans tankar och visste exakt vilka aktiviteter de hade tänkt ha för sig, heller? 

Enklaste lösningen här för alla inblandade är ju att mansbebisen till pappa klickar hem lite kläder som sonen kan ha hos honom. 
    Fast barnet verkade ju inte frysa. Barnet är tydligen varmt av sig. Kanske bara mamma som oroar sig?
  • Hermis123
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-02 17:54:35 följande:
    Ah, du tänker så! Ja det kan vara en variant. Å andra sidan så tycker pappan att det är mitt ansvar att det ska finnas ombyte där ifall något händer och jag vet inte vad som är rätt där.
    Nej det är det inte! Han hem! Barnet har kläder på sig när den åker till pappa, resten är hans problem!  Är han vettigt så förstår han att han inte kan ha 0 par kläder till sitt barn hemma! 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-04-02 18:00:33 följande:
    Nu var inte det ett svar på det jag skrev. Varför göra utevistelse till ett problem?
    För det första är det inte jag som säger att byxor inte får bli smutsiga utan skolpersonal, socialtjänst och andra näsvisa personer. Det är ett par jeans jag tyckte att pappan kunde köpa. ETT. Tydligen för mycket begärt enligt vissa i tråden. JAG är inte den som säger att det är ett problem att barnet är ute men pappan tar ju "aldrig" ut honom, men jag är den som ska trilskas med ytterkläder varje helg?
  • Anonym (Mamma)
    Tow2Mater skrev 2024-04-02 18:02:45 följande:
    Fast barnet verkade ju inte frysa. Barnet är tydligen varmt av sig. Kanske bara mamma som oroar sig?
    Nej du, jag oroar mig inte ett dugg och ja, han är väldigt varm av sig. Väldigt. Problemet var väl främst att pappan blev skitsur för att barnet råkade ramla och få lera på kläderna, påstår att barnet var "olydigt" fast pappan hade sagt att det var ok att vara på den platsen och sedan skäller på mig att jag borde ha skickat med ytterkläder medan jag tyckte att han kunde ha ett par byxor i hemmet om de nu för en gångs skull på flera månader går ut. När jag påpekade att de aldrig går ut fräste han att det har varit vinter och sedan smet han iväg från hela diskussionen. Så frågan är som sagt vem som ska fixa kläder och tydligen är det mitt fel enligt många i tråden.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?