• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (S)

Gör verkligen mamman det? När dom varnar för ordentligt snöväder och skickar barnet till pappan i tunn fleese, foppatofflor oh tunna mjukisbyxor? Hade mamman tagit fullt ansvar hade hon skickat med kläder efter väder, ombyten och kläder ifall de ska vara ute. Även om man kan tycka att pappan borde ha något extra hemma så är det barnet som blir lidande när det inte finns. Som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Mamman vet om att pappan inte har extrakläder hemma, då läter det för mig orimligt att inte mamman skickar med det som behövs

Hermis123 skrev 2024-04-03 15:32:56 följande:
    Fast det gör mamman!  Att köpa vad som behövs till barnet är inte att köpa så att det finns ombyte om barnet Blir smutsigt hos pappan, det måste han stå för, inte mammans ansvar! Punkt.  Därefter håller jag med om att föräldrar så gått som det går ha varannan vecka, för barnet skull främst! Men vissa är olämpliga till det och vissa vill inte, Vilket i mina öron låter galet. Men aja. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 15:40:14 följande:

Gör verkligen mamman det? När dom varnar för ordentligt snöväder och skickar barnet till pappan i tunn fleese, foppatofflor oh tunna mjukisbyxor? Hade mamman tagit fullt ansvar hade hon skickat med kläder efter väder, ombyten och kläder ifall de ska vara ute. Även om man kan tycka att pappan borde ha något extra hemma så är det barnet som blir lidande när det inte finns. Som förälder ska man göra det bästa för sina barn. Mamman vet om att pappan inte har extrakläder hemma, då läter det för mig orimligt att inte mamman skickar med det som behövs

Så varför valde pappan att gå ut med barnet om barnet inte hade ordentliga kläder med sig? Ska inte en pappa göra det bästa för sina barn? Så varför kan han då ha valt att gå ut med sonen när det kunde bli ordentligt snöoväder?
  • Hermis123

Fast om pappan ska ha barnet så ska han ha extra kläder hemma, ännu en gång, pappan Tar inte ansvar därför ska mamman göra det! Vill du ha ditt barn och vill du bevisa att du har rätt till ditt barn, ha ett par extra brallor hemma!  Det ska inte mamman göra och inte skicka ombyte! sen ska barnet ha rätt kläder för dagen , absolut! Men i detta fall kunde inte mamman veta ? pappan verkar vara en lat ärsle som stanna hemma med sitt barn, ja då kan mamman inte veta att pappa Ska ut i parken. Han kunde ha sagt. sätt på barnet bra utekläder  för vi ska ut och leka! Hur svårt kan det va?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (pappa på deltid) skrev 2024-04-03 15:08:33 följande:
    Om det där stämmer så finns det ju rätt sätt att gå tillväga!

Jag vet inte hur sonens umgängesrätt med pappan ser ut, men det jag vet är att man absolut aldrig ska börja låta så unga barn diktera ifall de vill eller inte vill till sin pappa - det bäddar för manipulation både från barnet och/eller från föräldrarna. Bara sluta med det där! Det bådar inte gott! Var ärlig mot dig själv - eller läs på.
    Glöm det. Jag tänker inte tvinga min son att umgås med sin pappa varje gång som det är tänkt när han blir illa behandlad - de träffas 4-5 dagar i veckan så det är verkligen ingen panik.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 15:21:44 följande:
    Inte låga krav på pappor. Men den som har barnet boende hos sig ooch får underhåll fmska ju handla det som behövs för barnet. Oavsett om det är mamma eller pappa. Har inget att göra om vem det är. Men ska vi prata om låga krav tycker jag det är orimligt att man delar på föräldraansvaret dvs har barnet halva tiden var. Varför ska barnet bo hos en förälder och nist massa tid med den andra föräldern? Där tycker jag det är fel många gånger då det finns lämpliga föräldrar som inte har barnet mer än varannan helg. Helt orimligt! Förstår om en förälder rentav är olämplig eller att man bor så långt i från varandra så det inte är möjligt. 
    Du tycker inte att 4-5 dagar i veckan är att ses tillräckligt ofta..?
  • Anonym (Mamma)

Det var inte snövarning för den dagen utan helt vanligt och dessutom varmt väder ute. Det finns extrakläder hos pappan, bara inte en extra uppsättning med ytterkläder. Tydligen har jag ingen skyldighet att ge extrakläder alls, så det är väl bara ett plus. Om pappan ser att sonen inte har ytterkläder hade han kunnat ringa mig och be om att ta ner till bilen eller låtit bli att ta sonen till en lerig lekplats.
  • Anonym (S)
    EpicF skrev 2024-04-03 17:13:10 följande:
    Intressant att sätta tummen ner på ett inlägg som referar till lagen... Då har man stora problem med att förstå lagen och man kanske inte heller tycker lagen är bra. 
    Kan vara så att TS skapade tråden för att få medhåll. Sen får man inte dom svar man önskat och då tummar ner. Tycker det är jättebra när man faktiskt kan hänvisa till en lag. Lagen tar ingen hänsyn till enskilda individers tyckande så då blir svaret rättvist och rakt. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-03 19:03:45 följande:
    Kan vara så att TS skapade tråden för att få medhåll. Sen får man inte dom svar man önskat och då tummar ner. Tycker det är jättebra när man faktiskt kan hänvisa till en lag. Lagen tar ingen hänsyn till enskilda individers tyckande så då blir svaret rättvist och rakt. 
    Ursäkta, men jag är trots allt INTE en av de som tummat ner så ni kan ta era spekulationer någon annanstans och jag frågade inte efter medhåll utan om vad som vore rätt. Tack för din hjälpsamma input.
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-03 19:05:35 följande:
    Ursäkta, men jag är trots allt INTE en av de som tummat ner så ni kan ta era spekulationer någon annanstans och jag frågade inte efter medhåll utan om vad som vore rätt. Tack för din hjälpsamma input.
    Fast dina svar tyder på att du inte tycker om svaren du får.

Personligen bryr jag mig inte ett skit om vem som tummar ner mina inlägg, men det är lite omoget beteende när inlägget refererar till en lag.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?