• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 13:27:34 följande:

För mig är det helt orimligt att man då köper sådana kläder till sina barn, och använder dem i vardagen. Kläder ska tåla att lekas i och barn ska inte hindras av sina kläder.

Jag köper tex vattentäta skor, oftast andra strumpfärger än vitt (även om ljusa också brukar bli tillräckligt rena) osv. Vi har inte jättestor omsättning på kläder, givetvis ska allt tåla lek och leks de sönder hör det till (tänker på perioder där tex inga byxor höll mer än några veckor, eller på föräldern som bad om ursäkt för att sonens byxor fick en liten slitning medan han var där på kalas). Varför det nu skulle vara hennes fel, men den här tråden kanske gör det mer förståeligt. 

Vad ska jag köpa då, allt i svart...? Nej, ljusa strumpor funkar inte heller här.
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:32:36 följande:
    Vad ska jag köpa då, allt i svart...? Nej, ljusa strumpor funkar inte heller här.
    Jag antar att du har tillgång till tvättmaskin? Med tvättmedel?
    På vilket sätt är skorna förstörda av att de varit ute? 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 13:45:49 följande:
    Jag antar att du har tillgång till tvättmaskin? Med tvättmedel?
    På vilket sätt är skorna förstörda av att de varit ute? 
    De var totalt sönderlerade. Kommer aldrig bli rena igen för det har satt sig i materialet.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:49:17 följande:
    De var totalt sönderlerade. Kommer aldrig bli rena igen för det har satt sig i materialet.
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
  • Anonym (...)

Jag har halvföljt den här tråden, tänkte ge förslaget att köpa en uppsättning begagnat som kan stanna hos pappan men precis när jag var på väg att posta såg jag att TS själv skrivit att det är vad hon planerar och valde därför inte att skriva.

Nu däremot måste jag nästan skriva, varför är det så hård ton mot TS? Jag har inte läst hela tråden bara ögat igenom så kan ha missat, men ganska tidigt i tråden så förstår och insåg TS att det är hennes ansvar då hon får både underhåll och barnbidrag, varför fortsätta i flera sidor? 

• Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 13:50:09 följande:
    Alltså, både skor och strumpor kommer aldrig bli i närheten av rena igen. Kommer att få slänga dem.
    Jag funderar över om du har fel sorts skor eller väldigt höga krav på dess utseende?
  • Jemp
    Anonym (...) skrev 2024-04-09 13:51:54 följande:

Jag har halvföljt den här tråden, tänkte ge förslaget att köpa en uppsättning begagnat som kan stanna hos pappan men precis när jag var på väg att posta såg jag att TS själv skrivit att det är vad hon planerar och valde därför inte att skriva.

Nu däremot måste jag nästan skriva, varför är det så hård ton mot TS? Jag har inte läst hela tråden bara ögat igenom så kan ha missat, men ganska tidigt i tråden så förstår och insåg TS att det är hennes ansvar då hon får både underhåll och barnbidrag, varför fortsätta i flera sidor? 

Det är nog bättre att läsa tråden än att andra ska återge den. 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-09 14:27:10 följande:
    Jag funderar över om du har fel sorts skor eller väldigt höga krav på dess utseende?
    Det är helt normala skor som vem som helst kan köpa i affärerna! Kläderna likaså! Och nej, jag har inte "väldigt höga krav". Jag undrar verkligen vilka föräldrar som tycker att det är ok att deras ungar ser ut som att de rullat runt i lera. Bara för att kläderna är hela så måste man också kunna tänka ett steg längre.
  • Anonym (Stellan)

Tja, jag är en sån förälder som absolut hellre väljer att mitt barn ser ut som att han rullat i lera än att han sitter still inomhus. Jag blir lite orolig för ditt barn faktisk. Är du inte ute och leker med honom heller? Får han aldrig röja loss i skogen och lära sig att gå på ojämnt underlag? Är din pojke ett sånt där barn som inte kommer kunna göra en kullerbytta när han är tio år? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Stellan) skrev 2024-04-09 14:42:17 följande:

Tja, jag är en sån förälder som absolut hellre väljer att mitt barn ser ut som att han rullat i lera än att han sitter still inomhus. Jag blir lite orolig för ditt barn faktisk. Är du inte ute och leker med honom heller? Får han aldrig röja loss i skogen och lära sig att gå på ojämnt underlag? Är din pojke ett sånt där barn som inte kommer kunna göra en kullerbytta när han är tio år? 

Det var inte frågan om att sitta instängd utan om klädernas skick. Du får oroa dig hur mycket du vill, med mig är han iaf ute så gott som dagligen när vädret tillåter och vi är i skogen, vid sjöar och stränder, lekplatser och överallt annars du kan tänka dig så du kan ta den där tonen till någon annan! Kan lova att han är rörligare än de allra flesta i hans ålder.
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?