• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Kammen320 skrev 2024-04-09 18:33:02 följande:
    Men om du har passande skor för utelek, skicka sonen i dom då? Oavsett om pappan säger att dom bara ska vara inne. O jeans som han kan leka ute i, o ett par mjukisbyxor så han kan byta till nåt om jeansen blir smutsiga. Förstår helt ärligt inte problemet?
    Nej, du behöver inte förstå heller...
  • Anonym (Mamma)
    EpicF skrev 2024-04-09 19:43:52 följande:

Ts: Kläder av bra kvalitet blir rena i tvätten. Använd rätt tvättprogram och rätt tvättmedel så blir det rent.

Även leriga vita strumpor blir vita med rätt tvättmedel och rätt program, om det är av bra kvalité. 

Stämmer verkligen inte!
  • Aliona
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 20:55:58 följande:
    Stämmer verkligen inte!
    Jo, det stämmer. Jag har aldrig någonsin fått barnkläder förstörda av snuts, och då låter jag barnet göra orecis vad han vill, vilket brukar vara hoppa i vattenpölar och plaska i geggamoja. Köp kläder av bra kvalitet, förbehandla med galltvål om det behövs och tvätta. Det finns absolut ingen anledning att slänga något! 
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-01 20:20:06 följande:
    Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

Köp en uppsättning begagnade ytterkläder för ditt barns skull och ha där. Så han slipper frysa.
    Inte konstigt att ditt ex är ditt ex md den mentaliteten.
  • Hermis123
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-09 22:38:14 följande:
    Köp en uppsättning begagnade ytterkläder för ditt barns skull och ha där. Så han slipper frysa.
    varför ska hon köpa extra kläder som pappa ska ha hemma hos sig? Ombyter hans ansvar! Herregud, Jag förstår varför alla män blir lämnade av sina fruar när dom när dom är vuxenbebisar som inte tar ansvar! 
  • Anonym (Mamma)
    Aliona skrev 2024-04-09 21:18:21 följande:
    Jo, det stämmer. Jag har aldrig någonsin fått barnkläder förstörda av snuts, och då låter jag barnet göra orecis vad han vill, vilket brukar vara hoppa i vattenpölar och plaska i geggamoja. Köp kläder av bra kvalitet, förbehandla med galltvål om det behövs och tvätta. Det finns absolut ingen anledning att slänga något! 
    Jag vill gärna veta var du köper vita strumpor som håller sig vita efter såna lekar.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-09 22:38:14 följande:
    Han är ett ex eftersom jag levde i en destruktiv relation med psykisk och fysisk misshandel i över tio år, men snyggt gjort att lägga det på mig för att jag tycker att han kan köpa ETT par byxor åt sin egen son....
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-09 22:59:15 följande:
    Han är ett ex eftersom jag levde i en destruktiv relation med psykisk och fysisk misshandel i över tio år, men snyggt gjort att lägga det på mig för att jag tycker att han kan köpa ETT par byxor åt sin egen son....
    Lättast är ändå om du skickar med eller tar på barnet YTTERKLÄDER för lämpligt väder när barnet ska till pappa. Borde inte vara så svårt. 
  • Anonym (Lis)

Bikarbonat, ättiksspray, galltvål eller vanish. Finns mycket som kan få bort fläckar på skor.

Enklaste för dig kommer ju vara att skicka med bra kläder till pappan, så slipper du att mer förstörs. Även om du hade önskat att han kunde ta ansvar så sker ju tyvärr inte det, och då är det nog enklast att bara skicka med kläderna.

• Kammen320

Till TS (Gick inte att citera)
    Jag tror att de flesta håller med om att han borde kunna köpa ett par byxor, men eftersom han inte gör det så är det ju sonen som blir lidande. Det är han som får gå i byxor o skor (eftersom du skickar honom i foppa-tofflor och tygskor som inte klarar av utelek denna årstid) som blivit blöta, leriga o kalla. Även om man tycker att pappan borde kunna ta lite ansvar så gör han ju bevisligen inte det, så då får du steppa upp o göra vad du kan för sonens skull. O helt ärligt är det inte så svårt att sätta på sonen ordentliga utekläder, o glömmer pappan skicka med dom tillbaka så får han helt enkelt åka o hämta dom igen. Till slut lär han sig att skicka med dom tillbaka direkt.

Svar på tråden Vem ska köpa kläder?