• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-04 14:59:38 följande:
    Att få tillsägelser är en rätt naturlig och i normala fall icke-skadlig del i barndomen. Om det går så långt att barnet inte vill dit skulle jag bli orolig ja, så jag snarare instämde i din bedömning. Särskilt när du kallar det psykisk misshandel etc, vilket däremot gör prioriteringen om ett par jeans fortsatt underlig. 
    Ja då missförstod jag dig. Man kan ju säga att det finns en anledning till varför vi är skilda, men då var det mellan oss vuxna. Då vill jag inte låta mitt barn bli fortsatt utsatt, särskilt som jag inte kan vara där och avgöra om det är relevant skäll på en normal nivå eller om det är att snarare bli skriken åt. Jag samlar på mig information och samtal med sonen för att se om det behövs en orosanmälan i framtiden eller om pappan förstår att han måste ändra sitt bemötande.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 13:30:29 följande:
    Jag nämner det redan i inlägg 13, därefter återkommer liknande info i inlägg 60.
    Okey, missade att du hade sagt det i #13. 😔

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-04 16:13:50 följande:
    Okey, missade att du hade sagt det i #13. 😔
    Ja man läser kanske inte alltid alla ts inlägg.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 16:18:10 följande:
    Ja man läser kanske inte alltid alla ts inlägg.
    Kan missa ändå även om man läser alla...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Omg)

Stå på dig mot alla här inne TS, de har ingen aning! Tycker du har helt rätt i allt du skriver!

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 13:20:57 följande:
    Om du vill tvinga ett barn att umgås med en förälder som behandlar hen illa så får det stå för dig. Jag anser att jag gott och väl kan låta sonen vara hemma en eller två träffar efter en sådan händelse. De ses tillräckligt ofta ändå, eller så kan du tala om för mig hur ofta man måste låta dem träffas för att du ska anse att det inte är umgängessabotage. Jag har ingen skyldighet att låta dem träffas 4-5 gånger per vecka som det är redan. Och snälla du, försök komma ihåg att jag inte är ditt ex. Det känns som att du dömer väldigt färgat utifrån egna erfarenheter här.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Omg) skrev 2024-04-04 22:06:50 följande:

Stå på dig mot alla här inne TS, de har ingen aning! Tycker du har helt rätt i allt du skriver!

Tack :)

Det stora umgängessabotaget som en del anklagar mig för innebar att sonen fick träffa sin pappa idag istället för igår som det annars hade varit. Jag hade inte varit främmande för att låta bli att byta dag och bara ställa in helt, men eftersom sonen kunde tänka sig att träffa sin pappa så här snart så blev det så.
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2024-04-04 14:59:38 följande:
    Att få tillsägelser är en rätt naturlig och i normala fall icke-skadlig del i barndomen. Om det går så långt att barnet inte vill dit skulle jag bli orolig ja, så jag snarare instämde i din bedömning. Särskilt när du kallar det psykisk misshandel etc, vilket däremot gör prioriteringen om ett par jeans fortsatt underlig. 
    Håller med. Förmodligen ser TS och pappan lite olika på uppfostran och att neka ena föräldern att ha barnet halva tiden för det är fel! Speciellt när TS själv säger att det inte är psykisk misshandel. Hon borde iså fall ta upp detta med typ familjerätten och där de kan prata om umgänge och uppfostran istället. Fel att ensam bestämma över ett barn. Dom är två som ska fatta bästa besluten för barnet. I tråden tycker jag det framgår tydligt att TS bestämmer  
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (S) skrev 2024-04-05 11:15:10 följande:
    Håller med. Förmodligen ser TS och pappan lite olika på uppfostran och att neka ena föräldern att ha barnet halva tiden för det är fel! Speciellt när TS själv säger att det inte är psykisk misshandel. Hon borde iså fall ta upp detta med typ familjerätten och där de kan prata om umgänge och uppfostran istället. Fel att ensam bestämma över ett barn. Dom är två som ska fatta bästa besluten för barnet. I tråden tycker jag det framgår tydligt att TS bestämmer  
    Vad pratar du om...? Jag nekar inte pappan att träffa sitt barn, det är HAN som vägrar ta barnet nattetid och som tar så lite umgänge som möjligt när det är hans dagar. Sedan har du missuppfattat det där med psykisk misshandel för det kanske inte "är" det just nu men det är verkligen inte långt ifrån heller vissa gånger. Ja, vi ser olika på uppfostran där jag tycker att man inte skriker och skäller på ett barn, pekar med hela handen och är auktoritär, ursäkta så mycket för att jag vill ha en mer pedagogisk och fungerande metod med mer respekt. Vi kanske hamnar i familjerätten en dag också, det får vi se. Hur som helst är det inte jag som "bestämmer", vi har detta upplägg i samråd mellan oss vuxna.
  • Anonym (pappa på deltid)
    Anonym (Lis) skrev 2024-04-04 10:50:08 följande:

Viktigt att nämna dock att skulle pappan vara berusad/påverkad och inte i skick att ta hand om barnet när han kommer så får man ställa in träffen och sen ringa soc, man SKA skydda barnet i en sån situation och inte släppa iväg det med den andra föräldern, annars blir man själv ifrågasatt. Detta är nog inte fallet här men det finns situationer då det är ok att ställa in en träff. Dvs Skulle hon se och höra pappan utöva våld mot barnet vid hämtning så bör hon ju också ställa in träffen och ringa soc, inte släppa iväg barnet och ringa soc.

Men som du säger, om det är barnets ord då får man ringa soc först och prata med dem så man inte själv blir anklagad för sabotage, hur ont i hjärtat det än gör när barnet säger att det inte vill.

Bra skrivet!
  • Anonym (pappa på deltid)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-04 13:20:57 följande:
    Om du vill tvinga ett barn att umgås med en förälder som behandlar hen illa så får det stå för dig. Jag anser att jag gott och väl kan låta sonen vara hemma en eller två träffar efter en sådan händelse. De ses tillräckligt ofta ändå, eller så kan du tala om för mig hur ofta man måste låta dem träffas för att du ska anse att det inte är umgängessabotage. Jag har ingen skyldighet att låta dem träffas 4-5 gånger per vecka som det är redan. Och snälla du, försök komma ihåg att jag inte är ditt ex. Det känns som att du dömer väldigt färgat utifrån egna erfarenheter här.
    Va? Jag dömer utifrån det du säger.

Läste du det Lis skrev? Att håller du barnet hemma för att DU anser att du har skäl till det - meddelar du SOC detta? 

Eller är du domare, jury, och bödel, helt allsmäktig?
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?