• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 22:47:04 följande:
    Det är ingen som måste be om lov, du försöker bara skapa halmgubbar.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:36:24 följande:
    Absolut, så se till att skicka med ett par till pappan nästa gång. 
    Tack för din åsikt. Du hade inte behövt ta omvägen däremot.Knappast. Barnet är ute hur mycket som helst med mig. Hos pappan sitter de instängda hela tiden. Dina barnsliga kommentarer säger väldigt mycket om dig som person.

Nu har de varit ute och du vägrar fortfarande skicka med lämpliga ytterkläder. Trots att du vid det här laget vet att de mycket väl kan gå ut. 

Och du skulle hamna i en bilolycka och tvingas stå och vänta på bärgning för att ingen hämtade er, är det inte då lämpligt att ha ytterkläder på sig även om man bara skulle åka bil en liten bit. 

Din lathet skaffar enbart barnet och dig själv genom att du får slängs kläder och köpa nytt (eftersom du tydligen inte vet hur man tvättar).

Jag tycker uppriktigt synd om ditt barn. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 22:47:04 följande:
    Det är ingen som måste be om lov, du försöker bara skapa halmgubbar.
    Anonym (L) skrev 2024-04-10 22:36:24 följande:
    Absolut, så se till att skicka med ett par till pappan nästa gång. 
    Tack för din åsikt. Du hade inte behövt ta omvägen däremot.Knappast. Barnet är ute hur mycket som helst med mig. Hos pappan sitter de instängda hela tiden. Dina barnsliga kommentarer säger väldigt mycket om dig som person.

I praktiken blir det ju som att han ska be om lov om han varje gång ska behöva be om att du klär på barnet ytterkläder. Att du själv inte fattar det är väldigt märkligt. 
  • Anonym (Lis)

Förstår att barnets pappa inte är att räkna med. Tyvärr gör det att ett större ansvar faller på dina axlar och om barnet inte ska fortsätta ha fel kläder så skicka med till pappan, för barnets skull. (De kläderna som inte blir rena är väl ett perfekt ombyte där, då ser ju inte förskolan dem ändå.)
    Det blir inte bra för barnet om du struntar i att skicka med och sen hävdar att pappa borde ha löst det.
    Själv får jag åka med kläder till förskolan när mitt ex inte tar med tillräckligt dit på hans dagar? inte mitt ansvar egentligen, men vill inte att barnet ska få lida för pappans tillkortakommanden.

• EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 20:44:57 följande:
    Länken var inte svår att hitta annars: www.socfamratt.se/fragor-och-svar/underhallsbidrag/140-vad-ska-jag-skicka-med-nar-barnet-har-umgange
    Det är inte poängen om huruvida det är svårt att hitta eller ej.
    Det är inte andras jobb att "leta upp" källorna som folk postar citat/skärmdumpar ifrån.

Alltså lägger man med en skärmdump och/eller dra ett citat från någon webbsida så skall man lägga med länken också där man skärmdumpade/citerar ifrån. 

Men jag får tacka dig för att du valde att göra jobbet för latmasken...
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

När man läser TS, aka (mamma)s inlägg så får man känslan av att prestigen och (någon) princip mot pappan är viktigare för henne än barnet.

• Anonym (Mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-04-11 00:10:56 följande:

När man läser TS, aka (mamma)s inlägg så får man känslan av att prestigen och (någon) princip mot pappan är viktigare för henne än barnet.

Du har fattat totalt fel kan jag säga.
  • Lönnsirap
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 07:15:09 följande:
    Även om vi tolkar dig fel, så är det ändå så du uppfattas. Vill du att människor på riktigt ska tänka att barnets välmående och välbefinnande betyder något behöver du inse att vissa saker må vara orättvisa, men tyvärr något man behöver stå ut med 

Genom att lägga tid och energi på att beskriva, vad många anser som småsaker uppfattar läsaren dig som en människa som inte sammarbetar, gör saker onödigt komplicerat och som medverkar till att de egna barnet fryser, far illa och utsätts för risk. 

Du kanske inte är en sådan person, men vi som läser hur du skriver gör naturligtvis de tolkningar vi gör. Hur fel de än må vara.
  • EnAnonumius
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 07:15:09 följande:
    Jag baserat min uppfattning enbart på den informationen du ger i dina texter.
    I skrivandet stund så ser jag att jag inte varit ensam om att uppfattat dig så.

• molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-10 20:40:32 följande:
    Även när jag frågar och han säger att de inte ska ut och leka så gör de det. Han ber mig ALDRIG ALDRIG någonsin om att klä barnet för han tar nästan aldrig ut barnet öht. Inte på flera månader förrän nu.

Du skulle inte påstå att det är jag som är problemet om du kände honom, det kan jag lova!
    Men även om han inte ber dig om att klä barnet så kan du väl göra det ändå.
    Nu vet du att han kan ta ut barnen och då är det väl bra om barnet får på sig bra kläder och att det finns ombyte hos pappan.
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 12:07:46 följande:
    Men även om han inte ber dig om att klä barnet så kan du väl göra det ändå.
    Nu vet du att han kan ta ut barnen och då är det väl bra om barnet får på sig bra kläder och att det finns ombyte hos pappan.
    Varför ska jag ta den kampen med ett otroligt motsträvigt barn varje vecka när det ändå "aldrig" behövs? Det kan finnas ett par utebyxor hos pappan bara så slipper man hela den biten, vem som köper dem är ju egentligen frågeställningen och som vi ser av den screenshot som någon la ut så ja, det kan man förvänta sig att pappan köper. Sedan att det inte kommer att hända är en helt annan sak....
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?