• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • Anonym (Mamma)
    Hermis123 skrev 2024-04-11 16:36:06 följande:
    Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
    Det är väl lite den logiken jag har svårt att se också, det är jag som har samarbetssvårigheter för att jag föreslår att pappan kan köpa ett par byxor och undrar vems ansvar det egentligen är, medan det är han som tar ut sonen i lekpark och sedan skäller på både mig och sonen när det går fel.
  • EnAnonumius
    Jaha, lätt det är för er. Om pappan inte tar ansvar då ska mamman ta ansvar för pappans skull, om men om mamman inte vill ta ansvar för pappans skull då har hon samarbetssvårigheter?   Det är väl därför kvinnor blir utbrända idag, när sånna som er finns!
    Men nu får du väl ge dig? Vem eller vilka i denna tråden har hävdat att TS skall ta ansvar för "pappans skull"? 🙄

Och om pappan inte tar ansvar skall mamman skita i att ta ansvaret? Det drabbar ju barnet och inte pappan i så fall.  Eller vad menar du?

OM pappan inte köper in ett ombyte så måste ju TS ta ansvaret och fixa fram ombyte. Man gör det fasiken inte för "pappans skull",  man gör det för barnets skull.

Sedan så var TS snäll och gjorde ditt jobb, länkade till sidan du skärmdumpade från, bara för att du är för lat att slänga med länk och/eller inte förstår att det är inte andras jobb att leta upp DINA källor.

Ingenstans så står det i den texten att pappan "SKA" köpa ombyten.. Det står visserligen att det är en praxis. Praxis är ett snyggare ord för "tumregel", dock så finns det inget "lagligt krav" på att umgänge föräldern skall betala för extra kläder för ombyte.

Vad som faktiskt står på den sidan är att man har då som praxis att barnet skall ha tillgång till mat, extrakläder, hygienartiklar. Hur man löser det i praktiken är ju upp till föräldrarna. Men det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas. Vilket är upplyst på hemsidan att det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas,.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Hermis123
    EnAnonumius skrev 2024-04-11 17:06:07 följande:
    Men nu får du väl ge dig? Vem eller vilka i denna tråden har hävdat att TS skall ta ansvar för "pappans skull"? 🙄

Och om pappan inte tar ansvar skall mamman skita i att ta ansvaret? Det drabbar ju barnet och inte pappan i så fall.  Eller vad menar du?

OM pappan inte köper in ett ombyte så måste ju TS ta ansvaret och fixa fram ombyte. Man gör det fasiken inte för "pappans skull",  man gör det för barnets skull.

Sedan så var TS snäll och gjorde ditt jobb, länkade till sidan du skärmdumpade från, bara för att du är för lat att slänga med länk och/eller inte förstår att det är inte andras jobb att leta upp DINA källor.

Ingenstans så står det i den texten att pappan "SKA" köpa ombyten.. Det står visserligen att det är en praxis. Praxis är ett snyggare ord för "tumregel", dock så finns det inget "lagligt krav" på att umgänge föräldern skall betala för extra kläder för ombyte.

Vad som faktiskt står på den sidan är att man har då som praxis att barnet skall ha tillgång till mat, extrakläder, hygienartiklar. Hur man löser det i praktiken är ju upp till föräldrarna. Men det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas. Vilket är upplyst på hemsidan att det finns inga lagfästa regler på hur det skall lösas,.
    För det första, man är inte lat Bara för att du inte fick en länk. Nummer två så visar du ditt rätta ansikte när du går på personliga påhopp mot mig för att jag bevisa dig att hon är inte skyldig att fixa ombyte till Barnens pappa, för som du ser så finns ingen lag om att ta ska fixa det heller! Däremot kan en pappa inte hävda sig ansvarig om han inte ens har ett par byxor i sitt hem För sin son?  Det skulle inte se fint ut för någon som hävdar rätt till umgänge men inte ens har ett par byxor För sitt barn! Om pappan inte kan ta ansvar då kanske han inte ska ha sitt Barn så mycket som han Får nu! Så gå fixa ditt miserabla liv som du verkar ha istället för att hoppa på mig och t och låt oss diskutera ifred!
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 15:48:17 följande:
    Ja, hela två gånger nu på mer än ett halvår :)

Hur kan det ses som att jag inte vill samarbeta för att jag inte gör det HAN borde göra? Då är det väl han som brister i omsorg i första hand?

Jag har provat olika genom åren, blir tyvärr ingen skillnad.
    Om du skickar ivög barnet med tunna kläder och foppatofflor när det är några få plusgrader ute och han sen går ut med barnet så kan det ju ses som att du inte bryr dig.

Och fläckborttagningsmedel? 
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 18:00:14 följande:
    Om du skickar ivög barnet med tunna kläder och foppatofflor när det är några få plusgrader ute och han sen går ut med barnet så kan det ju ses som att du inte bryr dig.

Och fläckborttagningsmedel? 
    Bryr sig är inte alls samma sak som att ha samarbetssvårigheter, så förklara gärna hur jag har det.

Försökt för länge sedan, funkar inte.
  • molly50
    Eftersom pappan verkar vara en slarver så får väl TS se till att barnet har riktiga kläder på sig när det ska ut.
    Och se till att det finns ombyte hos pappan om han inte har ordnat med det själv.
    Men du tycker kanske det är helt i sin ordning att skicka ut ett barn i tunna kläder och foppatofflor när det är kallt ute?
  • molly50
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:02:44 följande:
    Bryr sig är inte alls samma sak som att ha samarbetssvårigheter, så förklara gärna hur jag har det.

Försökt för länge sedan, funkar inte.
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:18:20 följande:
    Eftersom pappan verkar vara en slarver så får väl TS se till att barnet har riktiga kläder på sig när det ska ut.
    Och se till att det finns ombyte hos pappan om han inte har ordnat med det själv.
    Men du tycker kanske det är helt i sin ordning att skicka ut ett barn i tunna kläder och foppatofflor när det är kallt ute?
    När har jag sagt att det är ok att skicka barnet i Foppa tofflor? Tvärtom jag själv skrev att ts ska klä barnet utifrån vädret där och då! Men farsan ska ha ombyte och extra kläder hem hos sig, i slutändan en ensamstående mamma har redan mycket på sitt huvud och ska definitivt inte ta ännu Mer ansvar än vad hon redan gör för att fixa kläder till en pappa som inte bryr sig! Om han inte ens kan ha ett par byxor för att byta om sitt barn, då ska han inte kräva umgänge med sitt barn , kanske ska den minskas? Vill ha ditt barn ta ansvar, punkt! Om ts frågar mannen om dom ska ut för att skicka rätt kläder och hans svarar nej men sedan går ut med barnet i fel kläder, är hans oansvarig, punkt! Att skrika på sitt barn Som blev smutsigt är olämpligt, punkt! Ts ska absolut ha en jacka och ett par skor på Barnet, när den Ska till pappa, men mer än så inte! Hon ska inte slita ut sig mer, hon har säkert ett heltidsjobb Och är ensamstående på heltid, hon har mycket i sitt huvud för att också se till att fixa en massa till en pappa som inte bidrar med ett jävla skit förutom att bråka med både henne och sonen!
  • Anonym (Mamma)
    molly50 skrev 2024-04-11 18:28:09 följande:
    Du verkar ju inte vilja se till att han har ombyte hemma till barnet t ex.
    Och eftersom det är han som betalar underhåll så är det väl du som ska köpa kläderna.

Ok. Då måste det vara en ordentlig lera där du bor om den fastnar så hårt i kläderna.
    Eller så är tyget inte det bästa.
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
  • Hermis123
    molly50 skrev 2024-04-11 18:18:20 följande:
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?