• Anonym (Mamma)

Vem ska köpa kläder?

Hade en diskussion med exet idag... Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. Sedan ramlade barnet i leran och exet blev sur. Sedan var han sur mot mig vid lämningen när vi hade den diskussionen och jag påpekade att det inte var lämpliga kläder att gå ut i (och mellan raderna att han inte borde vara sur på barnet när det var hans eget beslut). Jag tyckte att han kunde köpa ett par ytterbyxor, typ jeans, som barnet kan ha hemma hos pappan ifall de ska ut, pappan tycker att jag ska skicka med ytterkläder varje gång de ska ses. Till saken hör att de går till lekplats ungefär en gång i kvartalet...

Måste jag verkligen köpa en extra uppsättning ytterkläder för barnet att ha hos pappan eller är det rimligt att han ska kunna köpa ETT par byxor fast han betalar underhåll? Min lösning är att han antingen får köpa ett par byxor eller åtminstone säga till vid hämtning ifall de ska vara utomhus. Hur tänker ni andra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-04-04 13:32
    Barnet träffar pappan två till fem timmar åt gången, fyra till fem gånger i veckan och bor/sover hos mig på heltid.

• Svar på tråden Vem ska köpa kläder?
  • EpicF
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 16:45:49 följande:
    Barnet går själv till bilen och pappan har inte "bett" mig skicka med kläder, han fräste och skällde på mig när jag tyckte att han kunde köpa ett par byxor att ha hemma.

Jag "förfäras" inte ett dugg, det blir bara löjligt när folk kommer med sådan sandlådenivå. Jag tycker självklart inte det är kul att min son får oförtjänt skäll av sin pappa, det är en helt annan sak.
    Här anser du själv att det inte är lämpliga kläder i plusgrader, så varför tog DU inte på ditt barn ordenligt ytterkläder före han åkte till pappan? 

"Han tog vårt barn till lekplats, i bara mysbyxor, tunn fleecejacka och foppatofflor, dvs i mina ögon inte lämpliga kläder med bara några plusgrader ute. "
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:32:52 följande:
    Nej, hon måste inte alls köpa ombyte till pappan. Det har vi konstaterat. 
    Nej, det måste hon inte men eftersom pappan inte gör det så borde ts göra det för sitt barns skull. Det är barnet som får lida när varken ts eller pappan vill ta ansvar över extra kläder. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:37:04 följande:

Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:31:14 följande:
    Det är inte samarbetssvårigheter, fortfarande. Dessutom betalar han inte en krona faktiskt, jag får pengar via FK och de har hittills inte krävt honom på något.

Ja men jättelera, verkligen. Suck... Och tygerna är som jag sagt flera gånger helt normala kläder som vem som helst köper i vilken butik som helst. Nästa steg är väl kevlar...
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder!  
    Någon måste köpa ombyte/extra kläder så att det finns hos pappan. 

Och eftersom det inte finns någon lag på att pappan måste göra det eller att mamman måste göra det så får de komma överens om vems om gör det. 

Här struntar pappan i att skaffa ombyte, vilket då rimligen innebär att ts får se till arr ombyte finns. Annars brister dem båda i sitt föräldraskap. 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-11 19:56:48 följande:
    Vad du vad hon måste göra för sin sons skull?  Vara hel och inte slutkörd! En ensamstående heltidsarbetande mamma, har du förstått hur mycket hon redan har på sina axlar? Hur skulle de hjälpa sonen Om hon blev utbränd ? vem kommer finnas för sonen då? Inte vi på familjeliv iaf, inte farsan heller för den delen! Jag ser två alternativ just nu! 1 pappan tar sitt ansvar eller 2 minska pappas umgänge med sonen!
    3. Mamman ordnar kläder för sitt barns skulle. 

Dessutom är det inte pappan som har umgänge med sin son, utan sonen som har umgänge med sin pappa. Om ts får för sig att minska det pga onödigt tjafsade om imbyteskläder så kan det ses som umgängessabotage vilket kan ligga ts i fatet vid en eventuell vårdnadstvist. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 18:44:21 följande:
    Ibland undrar man... För det landar ju i att någon måste vara ansvarig förälder om den andra inte är det, för barnet sitter annars emellan. Så trött på att behöva tänka för två hela tiden.
    Ja, precis. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2024-04-11 20:06:05 följande:
    Inväntar att sonen blir äldre och mer självständig.
    En stor del av detta förväntas han ju kunna själv i skolan redan nu. 
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2024-04-12 07:35:02 följande:

Men extrakläder fanns väl, men inte ytterkläder. 

Ungefär så. Jag skulle säga att jeans är helt ok att vara ute i åtminstone.
    Jemp skrev 2024-04-12 07:35:37 följande:
    En stor del av detta förväntas han ju kunna själv i skolan redan nu. 
    Jo det är klart, men han är också rätt glömsk den där lilla.
  • olof 45
    Hermis123 skrev 2024-04-11 18:34:52 följande:
    Även om hand skulle betala underhåll är du inte skyldig att köpa ombyte till hans hem! underhålls ska täcka en Del kostnader som du har eftersom du är heltids förälder! Du är inte hans slav!
    Nej, underhåll är en mekanism för att dela på BARNETS BEHOV av underhåll mellan föräldrarna. Det är itne tänkt som ett bidrag till mammor... 
  • olof 45
    Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för vid umgänget?
    Det finns inget direkt stöd i lag som beskriver vad boendeföräldern respektive umgängesföräldern ska stå för vid umgänge. Som nämnts ovan är utgångspunkten att umgängesföräldern fullgör sin betalningsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet, samtidigt som föräldern också ska bekosta vissa kostnader i samband med umgänget ? så som aktiviteter vid umgänget. I och med att underhållsbidraget ska täcka sådant som barnet behöver, dvs. kläder, hygienartiklar m.m. är detta ingenting som umgängesföräldern behöver stå för. Däremot kan det vara en bra idé om sådant ändå finns tillgängligt hos umgängesföräldern.

Vilka kostnader ska umgängesföräldern stå för? (lawline.se)

K
    rävdes inte mycket googlande för att få fram detta...
Svar på tråden Vem ska köpa kläder?